نکات طلایی برای اعتماد سازی در فروشگاه های اینترنتی

نکات طلایی برای اعتماد سازی در فروشگاه های اینترنتی

امروزه اعتماد مشتریان به یک فروشگاه اینترنتی، تضمین موفقیت آن سایت فروشگاهی است. در این مطلب نکاتی برای اعتماد سازی فروشگاه های اینترنتی را بررسی می کنیم تا فروشگاه اینترنتی شما یک فروشگاه اینترنتی موفق شود.

چرا باید از فروشگاه اینترنتی استفاده کنیم؟

فکر کنید در 1360 زندگی میکنیم یعنی حدود 40 سال پیش، که هیچ خبری از اینترنت و فضای مجازی نبود و ما تصمیم داریم یک محصول با کیفیت (مثلا یک تخته فرش) خریداری کنیم. برای بدست آوردن بهترین محصول باید از طریق دوستان و آشنایانی که قبلا آن کالا را خرید کرده بودند، تحقیق می کردیم. یا باید در کوچه و بازار شهر و از ویترین مغازه ها به دنبال آن محصول می گشتیم. با وجود ترافیک خیابان ها و آلودگی هوا، وقت و انرژی بسیار زیادی رو از دست می دهیم و مدت زمان زیادی طول می کشد تا ما آن محصول را با اطلاعات محدود جمع آوری شده خریداری کنیم.

 

بیشتر بخوانید: مجوز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

 

حالا برمی گردیم به زمان خودمان یعنی در سال 1399 که در حال نوشتن این مطلب هستیم. آیا الان هم برای خرید محصول باید حتما کل مغازه های شهر رو بگردیم ویا از تمام دوستانمان تحقیق کنیم؟ جواب این سوال منفی است، کافی است با جستجو در اینترنت و سرچ کردن در فروشگاه های اینترنتی مختلف با چند کلیک ساده و یا مقایسه با سایر کالاها ، بهترین محصول را انتخاب کنیم و در عرض چند دقیقه خرید خود را با اطلاعات جامع انجام دهیم.

 

-

 

نکات طلایی برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی

در زیر با راه های جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی برای افزایش فروش و ایجاد حس اعتماد به فروشگاه اینترنتی آشنا می شویم:

  1. برندسازی برای فروشگاه اینترنتی

یکی از راه های جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی، برندسازی است. در ابتدا یک نام برای خود انتخاب کنید که هم کوتاه باشد و در ذهن مخاطب ماندگاری داشته باشد وهم از دید مشتری مرتبط با موضوع کسب و کار شما باشد. همچنین تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام داشته باشید.

 

  1. پشتیبانی قوی از لحظه فروش تا تحویل

همیشه مشتری را در جریان فرایند های بعد خرید و بازه زمانی ارسال محصول قرار دهید؛ این یکی از بهترین روش های جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی است. مثلا دیجی کالا در تمامی مراحل ثبت سفارش، ارسال، تحویل و حتی مرجوعی کالا از طریق پیامک به مشتری خود اطلاع می دهد) و همیشه برای کاربران خود خدمات پس از فروش داشته باشید.

 

  1. ترغیب مشتریان به خرید و حفظ مشتریان

برای محصولات خود تخفیف و پیشنهاد های شگفت انگیز قرار دهید و به کمک مقاله نکات کاربردی برای حفظ مشتریان قدیمی مشتریان خود را حفظ کنید.

 

  1. جامعه هدف خود را شناسایی کنید

مشتریان هدف خود را بشناسید و متناسب با سن و جنسیت آنها محصول ارائه کنید.

 

  1. فعال سازی SSL برای فروشگاه اینترنتی

SSL را برای فروشگاه اینترنتی خود فعال کنید. وجود SSL مشتریان را از امن بودن سایت فروشگاهی شما مطمئن خواهد کرد. مطالعه مقاله تاثیر فوق العاده SSL در سئو سایت فروشگاهی را از دست ندهید.

 

  1. گرفتن نماد اعتماد الکترونیک برای فروشگاه اینترنتی

حتما برای فروشگاه اینترنتی خود نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) بگیرید. اینماد اعتماد مشتریان شما را جلب خواهد کرد و همچنین اگر بخواهید درگاه پرداخت آنلاین داشته باشید وجود اینماد ضروری است. به کمک راهنمای تصویری دریافت اینماد برای سایت فروشگاهی خود اینماد بگیرید.

 

  1. امکان نظردهی برای تمامی محصولات

برای صفحه تمامی محصولات امکان نظردهی قرار دهید. زمانی که به مشتریان اجازه نظردهی می دهید، آنها راحت تر به شما اعتماد می کنند و بیشتر با شما ارتباط برقرار می کند.

 

  1. توضیحات کامل درباره هر محصول

درباره محصول خود اطلاعات دقیق و کافی برای کاربر قرار دهید (استفاده از تصاویر، ویدیو و پادکست ) در این زمینه مقاله آموزش نوشتن توضیحات محصول را از دست ندهید!

 

  1. رابط کاربری آسان فروشگاه اینترنتی

کار با فروشگاه اینترنتی شما باید برای کاربران بسیار آسان باشد، کاربران باید بتوانند به سادگی از فروشگاه اینترنتی شما خرید کنند و محصول موردنظر خود را راحت پیدا کنند.

 

  1. استفاده از درگاه پرداخت آنلاین معتبر

برای عملیات پرداخت اینترنتی، حتما از یک درگاه پرداخت معتبر استفاده کنید تا خریداران با اعتماد هزینه خرید خود را پرداخت کنند. قبل از گرفتن درگاه پرداخت حتما مقاله چطور درگاه پرداخت آنلاین بگیرم؟ را مطالعه کنید.

 

  1. امکان انتخاب از بین چند روش ارسال محصول

چند روش متفاوت برای ارسال محصولات قرار دهید تا مشتری از بین این چند روش یکی را انتخاب کند..

 

  1. تهیه هاست با کیفیت

هاست فضایی است که تمامی اطلاعات وب سایت شما روی آن ذخیره می شود و به واسطه آن، سایت به کاربران نشان داده می شود. به همین دلیل سرعت بالای هاست و همچنین پایداری آن، می تواند در اعتماد سازی نقش موثری داشته باشد. در زمان خرید هاست به پشتیبانی آن شرکت و همچنین نحوه بکاپ گیری از سایت توجه کنید. بهترین شرکت هاستینگ، شرکتی است که کمترین قطعی هاست را داشته و در هر زمان پاسخگوی شما باشد.

از طرفی در بازه زمانی های مختلف از سایت شما بکاپ گرفته تا در صورت بروز مشکل بتوانید از آن استفاده کنید.

 

  1. عدم وجود لینک خراب

وجود لینک خراب باعث بی اعتمادی مشتریان به فروشگاه می شود. فرض کنید شما صفحه ای از محصولات را به دلایلی حذف کرده باشید؛ در این صورت کاربر با جستجو آن صفحه با یک صفحه not found روبرو می شود. به همین دلیل در صورت حذف یکی از صفحات سایت، حتما آن را به صفحه مرتبط دیگری ریدایرکت کنید.

علاوه بر این لینک سازی های داخلی خود را حتما اصلاح کنید تا مشتری به صفحات مرتبط و مورد نیاز هدایت شود.

 

  1. ضمانت بازگشت کالا

یکی دیگر از راه های جلب اعتماد مشتریان، ضمانت بازگشت کالا است. زمانی که کاربر بداند در صورت عدم رضایت می تواند جنس خریداری شده را برگرداند، اعتماد بیشتری به سایت می کند. بنابراین در صفحات محصول خود شرایط مرجوع کردن کالا را ذکر کنید تا کاربران با خیال راحت از شما خرید کنند.

-

 

چه عواملی باعث می شود فروشگاه اینترنتی ما با شکست روبرو شود؟

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که فروشگاه اینترنتی ما موفق و یا محکوم به شکست میشود:

  • سرعت پایین فروشگاه اینترنتی

یکی از کلیدی ترین نکات که باعث شکست یک فروشگاه اینترنتی می شود سرعت پایین فروشگاه است که باعث خستگی کاربر میشود و در نتیجه از سایت ما بیرون می رود. نکته مهم دیگر آن که کندی سرعت سایت باعث ماندگاری نام برند سایت ما در ذهن مخاطب می شود و در جستجوهای بعدی در گوگل ممکن است روی سایت ما کلیک نکند این امر باعث افزایش نرخ پرش در سایت می شود.

 

  • عدم استفاده مناسب از لوگو و قالب طراحی سایت

در فروشگاه اینترنتی ظاهر و رنگبندی سایت بسیار حائز اهمیت است همانطور که در یک هایپر مارکت چیدمان قفسه ها، رنگ بندی های استفاده شده و همچنین موزیکی که در حال پخش است در رفتار مشتری بسیار موثر واقع می شود، پس در طراحی قالب فروشگاه اینترنتی باید در انتخاب رنگ بندی ها، لوگو، فونت و تصاویر وسواس و توجه زیادی داشته باشیم.

 

  • بی توجهی به خدمات پس از فروش

همیشه مشتریان ترس از این دارند، که محصول سالم و بدون عیب وایراد به دستشان نرسد. پس میتوان با گارانتی کردن و قابلیت مرجوعی محصول، به مشتری حس اعتماد و خرید ایمن را داد، که این مورد از مهم ترین عوامل در شکست یا موفقیت یک فروشگاه اینترنتی به حساب می آید.

 

نتیجه گیری

برای اعتماد سازی کاربر به فروشگاه ساز خود باید با شیوه های مختلف، که در همین مقاله مفصل به آن پرداختیم، به مشتری حس اعتماد در خرید آنلاین را القا کرد. همچنین با تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، برندسازی، اخذ اینماد و نمایش نظرات اخیر کاربران میتوانیم باعث اعتماد هر چه بیشتر کاربران به سایت فروشگاهی خود شویم.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی