راهنمای تصویری دریافت اینماد (نماد اعتماد)

راهنمای تصویری دریافت اینماد (نماد اعتماد)

در همه ی کسب و کارها، داشتن مجوزات لازم در جذب اعتماد مشتری موثر است. شاید شما هم فکر کنید که راه اندازی فروشگاه اینترنتی و انجام تکنیک های سئو برای کسب رتبه بهتر در گوگل و فروش بیشتر کافی باشد. باید به شما بگوییم که این ها به تنهایی کافی نیست. یکی از مجوزهایی که می تواند اعتماد کاربران را جلب کند، اینماد است. در این محتوا می خواهیم آموزش دریافت اینماد را به صورت تصویری در اختیار شما قرار دهیم.

کاربران زیادی هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی، دغدغه های زیر را دارند.

  • چطور به فروشگاه شما اعتماد کنم؟
  • آیا پرداخت درب منزل ندارید؟
  • از کجا مطمئن باشم، پس از پرداخت آنلاین، محصول را به دستم میرسانید؟

حال ممکن است، این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه اعتماد کاربران را جذب کنیم؟ برای این کار لازم است، نماد الکترونیکی (enamad) دریافت کنید. اما چگونه اینماد بگیریم؟ نحوه دریافت اینماد چگونه است؟ در ادامه به صورت تصویری، راهنمای ثبت نام اینماد را قرار داده ایم و به سوالاتی نظیر مدت زمان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی و هزینه نماد اعتماد الکترونیکی پاسخ داده ایم.

 

اینماد چیست؟

اینماد یک مجوز قانونی برای فعالیت در فضای اینترنت است که اگر قصد دارید اعتماد کاربران را جذب کنید و همچنین فروش خود را افزایش دهید، حتما باید آن را دریافت کنید. در حال حاضر، داشتن اینماد، برای فروشگاه اینترنتی جزو ضروری ترین مجوز ها است. اینماد، مجوزی است که از سمت سازمان صنعت، معدن و تجارت، صرفا به فروشگاه های اینترنتی داده میشود.

 

انواع اینماد

اینماد موقت : ای نماد موقت پس از بررسی های لازم بر روی سایت شما در صورت داشتن شرایط اولیه، به شما داده میشود؛ تا بطور موقت و قبل از دریافت نماد اصلی بر روی سایت قرار دهید.

 

اینماد یک ستاره: در صورتی که تمام شرایط گفته شده از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیک را داشته باشید، اینماد یک ستاره به شما داده می شود. ( در ابتدا، به همه ی فروشگاه های اینترنتی که برای اینماد اقدام کرده اند، داده میشود)

 

اینماد دو ستاره : تنها شرط دریافت این نوع نماد، فعال کردن SSL سایت است.

SSL در واقع یک پروتکل امنیتی است که روی سایت شما فعال می شود. SSL مجموعه قوانینی است تا میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده در فضای  اینترنت، ارتباطی امن ایجاد شود. ضمن اینکه با فعال بودن ssl، اطلاعات کاربران نیز در امان خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر SSL در سئو سایت فروشگاهی

 

چرا باید اینماد بگیرم؟

از مهم ترین دلایلی که دریافت اینماد را ضروری کرده است، تاثیر زیاد آن در جلب اعتماد مشتریان است. در واقع کاربران قبل از خرید از سایت، ابتدا این نماد سایت شما را بررسی می کند. در مقاله نکات طلایی برای اعتماد سازی در فروشگاه های اینترنتی بیشتر درباره جلب اعتماد مشتریان بخوانید.

از طرفی اگر قصد دارید فروشگاه خود را به درگاه های مستقیم بانکی همچون ملی، ملت و … متصل کنید، باید ابتدا اینماد داشته باشید. البته باید بگویم که امکان اتصال به درگاه واسط بانکی مانند زرین پال، بدون دریافت اینماد وجود دارد، اما کمتر کاربری بدون داشتن این نماد به شما اعتماد خواهد کرد. همچنین اگر قصد دارید از ویژگی پرداخت در محل در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید، برای جلب همکاری اداره پست باید اینماد داشته باشید.

وب سایت های ایمالز و ترب، راهی برای معرفی فروشگاه شما به مردم است. در واقع این دو وب سایت را می توان به عنوان موتورجستجو فروشگاه های اینترنتی دانست. برای ثبت نام در این دو سایت باید نماد الکترونیکی داشته باشید. از طرفی فعالیت در ایمالز و ترب، می تواند به شما کمک تا با سرعت بیشتری به کاربران معرفی شوید. برای مطالعه بیشتر در مورد نحوه کار این دو سایت و همچنین ثبت نام در آن، محتوای " با فروش در ترب و ایمالز فروشتان را چند برابر کنید " را حتما مطالعه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: چطور درگاه پرداخت آنلاین بگیرم؟

 

آیا همه میتوانند اینماد دریافت کنند؟

ممکن است از خودتان بپرسید آیا همه سایت ها باید نماد اعتماد الکترونیکی بگیرند؟ یکی از ضرورت های دریافت اینماد کسب اعتماد کاربران است بنابراین سازمان توسعه تجارت الکترونیک، برای دریافت نماد الکترونیکی، شرایطی را مشخص کرده است که اگر فروشگاه اینترنتی شما این شرایط را دارا باشد می توانید برای دریافت اینماد اقدام کنید.

 

شرایط دریافت اینماد چیست؟

  1. در سایت باید محصول یا خدماتی ارائه شود
  2. کاربر امکان دیدن فاکتور را داشته باشد (سبد خرید)
  3. تمامی محصولات قیمت مشخص داشته باشند.
  4. شخصی که اقدام به دریافت اینماد می کند، باید دامنه سایت نیز به نام او ثبت شده باشد.
  5. صلاحیت لازم که توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا، باید بررسی شود را داشته باشد. این قسمت از کار به عهده شما نبوده و باید صبور باشید تا نتیجه به شما اعلام شود.

 

راهنمای دریافت اینماد

وارد سایت شوید

در اولین گام برای آموزش دریافت اینماد، وارد سایت enamad.ir شوید.

-

 

حساب کاربری ایجاد کنید

 دومین گام از اموزش دریافت اینماد، در منوی سایت، از گزینه "کسب و کارها" زیر منو " ثبت نام و ورود به پنل کاربری " انتخاب کنید. سپس گزینه " ایجاد حساب کاربری " را انتخاب کنید.

 

-

 

اطلاعات خواسته شده را وارد کنید

در گام بعدی از اموزش دریافت اینماد، نوع شخصیت را " شخصیت حقیقی" انتخاب کنید و سپس تمام اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. در آخر هم دو گزینه انتهای صفحه را تیک بزنید( این گزینه ها شرایط  دریافت اینماد که پیشتر گفته شد، میباشد). سپس "تایید" را انتخاب کنید. لینک ارسال شده به ایمیل خودتان را نیز تأیید کنید. بعد از تأیید حساب، دوباره از طریق منو کسب و کارها و سپس ورود به سامانه، اطلاعات کاربری خود را وارد کرده و وارد حساب خود شوید.

 

گام چهارم: پس از ورود به سایت، به طور خودکار وارد داشبورد سایت اینماد می‌شوید. گزینه سوم از سمت راست یا همان "تکمیل اطلاعات" انتخاب کنید و سپس "تکمیل فرم اطلاعات" را انتخاب کنید.

 

-

 

اطلاعات شخصی خود را وارد کنید

در مرحله پنجم از اموزش دریافت ای نماد، باید اطلاعاتی شخصی خود مانند نام، کدملی، تلفن همراه و... را وارد کنید. 

 

-

 

مدارک را بارگذاری کنید

در این قسمت از آموزش گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی، ایمیل خودتان را ثبت کنید. دقت کنید که تمامی اطلاعات باید به صورت کاملا دقیق و صحیح ثبت شود. توجه کنید که شماره تلفنی که وارد می کنید، باید به نام شخصی باشد که دامنه به نام او ثبت شده و اقدام به دریافت اینماد کرده است.

بعد از تکمیل کردن این قسمت و تأیید آن، گزینه "بارگذاری مدارک " را از داشبورد سمت راست و منو تکمیل اطلاعات انتخاب کنید. تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه خودتان را ارسال کنید. برای این کار میتوانید با گوشی همراه خود عکس بگیرید.

 

-

 

گام هفتم: بعد از ارسال مدارک، از منو سمت راست گزینه "احراز اطلاعات" را انتخاب و شماره تلفن خود را وارد کنید. کدی که برای شما ارسال شده است را، به همین شماره مشخص شده در صفحه ارسال کنید. سپس منو سمت راست به سراغ گزینه "کسب و کار" و افزودن دامنه بروید.

 

-

 

اطلاعات کسب و کار را کامل کنید

تمامی اطلاعات درخواستی در قسمت "اطلاعات کسب و کار" را تکمیل کنید. (نوع فعالیت را غیر صنفی انتخاب کنید)

 

-

 

گام نهم: در ادامه همین صفحه و قسمت "اطلاعات تماس کسب و کار"، بعد از وارد کردن تلفن ثابت، پست الکترونیک و ساعت کاری، درقسمت  "سامانه اعتبار سنجی"، گزینه را روی "سامانه اعتبارسنجی شهروند" بگذارید. بعد از آن روی دکمه نارنجی رنگ کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه به یکی از صفحات شرکت پست وارد می‌شوید. در این جا بایدحدود 17 هزار تومان پرداخت کنید. این هزینه جهت ارسال یک بسته پستی حاوی دو کد برای تأیید اطلاعات مکانی شما است.

این بسته پستی تحویل خود شما یا یکی از بستگان درجه یک‌تان می شود، در وارد کردن آدرس دقت کنید.

با استفاده از نقشه موجود در صفحه، محل کسب و کارتان را تعیین کنید. درصورتیکه کسب و کار شما مجازی بوده و مکانی ندارد، آدرس محل سکونت خود را وارد کنید.

 

-

 

گام دهم: در پایان و در قسمت "اطلاعات جهت بررسی فرایند خرید"، یک نام کاربری یا رمز عبور می بینید، که باید یک اکانت با همین نام کاربری و رمز در سایت خودتان بسازید.

 

تاییدیه فنی سایت برای دریافت اینماد

برای تاییدیه فنی، به سایت مراجعه کرده و گزینه تأییدیه فنی را در زیرمنو مدیریت کسب و کار انتخاب کنید.

در صفحه باز شده چندین راه برای تایید اینکه شما صاحب و مدیر سایت هستید، وجود دارد. برای این تأییدیه، راهکارهای مختلفی مثل قرار دادن متاتگ گفته شده در head سایت، استفاده از ایمیل و... وجود دارد. 

توجه! در ادامه یک فرم نظر سنجی در زیر منو "کسب و کار" قرار دارد، آن را تکمیل کنید.

 

-

 

چک لیست الزامات نماد الکترونیکی

به منوی" کسب و کار" سپس زیرمنو "مدیریت کسب و کار" بروید.روی گزینه "وضعیت چک لیست کسب و کار" کلیک کنید. در این قسمت یک چک لیست برای شما نشان داده میشود، که باید آن را تکمیل کنید. در نهایت، گزینه "ارسال جهت بررسی توسط کارشناس" را انتخاب کنید.

 

-

 

مدت زمان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به تأیید کارشناس بستگی دارد که ممکن است بین دو تا چند روز زمان ببرد. در صورتی که نیاز به ایجاد تغییرات دوباره در پنل اینماد و اطلاعات خود یا تغییرات در سایت خودتان داشته باشید، کارشناسان آن را در بخش زیر به شما اطلاع می‌دهند.

 

-

 

درصورتی که چک لیست شما تایید شود، باید متن تعهدنامه را مطالعه کرده و گزینه تأیید را انتخاب کنید. 

 

-

 

سپس نوبت به پرداخت هزینه دریافت اینماد می‌رسد.

هزینه نماد اعتماد الکترونیکی چقدر است؟

هزینه نماد اعتماد الکترونیکی قبلا حدود 40 هزار تومان بود که صرفا جهت هزینه های پستی دریافت میشد. اما اکنون علاوه بر هزینه پستی، هزینه کارشناسی آن به 175 هزار تومان تغییر کرده است. البته باید بگویم که هزینه قبلی برای یک سال بوده ولی هزینه فعلی برای مدت 2 سال است.

 

-

 

تغییر نوع ای نماد

در ابتدا نماد شما، نماد موقت خواهد بود. اگر میخواهید، آن را به یک ستاره تبدیل کنید، گزینه زیر را انتخاب کنید. این تغییر یک الی دو روز طول می کشد.

 

-

 

در صورت فعال بودن SSL، دوباره درخواست ارتقا اینماد داده و آن را به دو ستاره تبدیل کنید.

 

-

 

قرار دادن اینماد روی سایت

گزینه "دریافت کد نماد" را انتخاب کنید. کد را کپی کرده و در قسمت سورس کد وب سایت خود (نه در قسمت متنی) آن را قرار دهید. بعد از آن تصویر اینماد روی سایت قرار میگیرد و کاربران به کلیک روی آن، می توانند مشخصات کامل سایت شما را ببینند.

 

-

 

در پایان

دریافت اینماد برای هر فروشگاه اینترنتی ضروری است و به صورت غیر مستقیم در سئو فروشگاه اینترنتی شما نیز موثر است. چرا که بسیاری از کاربران پس از ورود به سایت شما، به دنبال نماد اعتماد الکترونیک می گردند و اگر پیدا نکنند، سایت شما را ترک می کنند. ترک سریع کاربر از صفحه فروشگاه اینترنتی شما time on site را کاهش داده و باعث افت رتبه سایت در نتایج گوگل می شود. بنابراین اینماد می تواند به افزایش ماندگاری کاربر در صفحه نیز کمک کند. در این مطلب به صورت مرحله به مرحله و تصویری راهنمای دریافت اینماد را برای شما بیان کردیم.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی