مجوز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مجوز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

بسیاری از افراد تصور می کنند که پیش از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، باید مجوزهای مختلفی بگیرند، شرکت ثبت کنند و یا انتظار یک پروسه طولانی و پیچیده را دارد. اما خبر خوش اینکه موضوع مجوز اصلا پیچیده نیست بلکه با ثبت نام در چند سایت شما میتوانید به صورت کاملا قانونی و حرفه ای کسب و کار خود را شروع کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تمام مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی و نحوه اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم.

مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اگر شما هم قصد خرید سایت فروشگاهی و راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید، حتما با این سوال مواجه می شوید که " برای راه اندازی یک کسب و کار چه مجوز هایی لازم است " اگر این سوال شما هم هست با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را برای شما بازگو کنیم.

اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی، یکی از اصلی ترین مسائلی است که، برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید به آن توجه کرد.

در این مطلب پیرامون نماد اعتماد، نماد سازماندهی، مجوز صنفی رایانه ای و گواهی SSL که اصلی ترین مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی است، خواهیم گفت.

 

4 مجوز برای فروشگاه اینترنتی

برای ساخت فروشگاه اینترنتی مجوز لازم و ضروری نیست، اما برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان وجود این مجوز ها توصیه میشود. در ادامه به 4 مورد از مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی اشاره کرده ایم.

  1. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
  2. نماد ساماندهی جامع رسانه های کشور
  3. مجوز نظام صنفی رایانه ای
  4. فعال کردن SSL

 

1. نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)

-

از اصلی ترین دلایلی که می توان برای دریافت نماد الکترونیکی بیان کرد، جلب اعتماد کاربران و اتصال فروشگاه اینترنتی به درگاه بانکی مستقیم است. از مجوز از سمت از وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر میشود.

به طور کلی 3 دسته نماد اعتماد الکترونیکی برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. نماد اعتماد الکترونیکی موقت: این نوع نماد برای سرعت بخشیدن به فرایند دریافت نماد صورت می گیرد. در این مرحله تنها طراحی سایت و قالب فروشگاهی، با کمترین ویژگی های موجود،  مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  2. نماد اعتماد الکترونیکی دائم یک ستاره: این نماد را پس از اخذ نماد موقت، می توانید برای کسب نماد دائم اقدام نمایید. برای دریافت نماد دائم باید الزامات چک لیست اینماد را داشته باشید.
  3. نماد اعتماد الکترونیک دائم دو ستاره: دریافت نماد اعتماد دو ستاره، نیازمند داشتن گواهی ssl است. پیشنهاد می کنیم ابتدا سایتتان را راه اندازی کنید و پس از فعال سازی گواهی ssl نماد دو ستاره را دریافت کنید.

 

 حال ممکن است برای شما این شما سوال پیش بیایید که چگونه باید نماد اعتماد را دریافت کرد؟

آیا برای دریافت آن شرایط خاصی نیاز است ؟

برای گرفتن نماد اعتماد شرایط خاصی نیاز نیست و شما با داشتن یک وب سایت فروشگاهی که محصولات اولیه خود را در آن وارد کرده اید میتوانید  به سایت enamad.ir مراجعه کنیدو طبق راهنمای تصویری دریافت اینماد که به صورت کامل نحوه دریافت اینماد را برای شما بیان کرده ایم، طی چند روز نماد اعتماد الکترونیک خود را دریافت کنید.

 

2. نماد سامانه سازماندهی

-

مجوز ساماندهی یا سامانه جامع رسانه های کشور، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای وب سایت شما صادر می شود. در واقع با داشتن این مجوز نشان داده اید که محتوای وب سایتتان تایید شده است. همچنین اگر محتوای تصویری و ویدیویی شما مطابق با قوانین نباشد، این سازمان یک پیامک و ایمیل برای اطلاع رسانی به شما ارسال خواهد کرد و از فیلترینگ احتمالی آن صفحه جلوگیری خواهد شد. البته در حال حاضر گرفتن این مجوز برای فروشگاه های اینترنتی الزامی نیست.

برای دریافت این مجوز می توانید به سایت  samandehi.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را انجام دهید، سپس کد دریافتی از این سامانه را در قالب وب سایت خود قرار دهید تا در سایت نمایش داده شود.

 

3 . فعال کردن گواهی SSL

 

-

SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer و به معنای لایه امن پروتکل است. در واقع این مورد یک مجوز از نهاد خاصی نیست بلکه یک گواهی امنیتی است که در مرورگر شما به صورت یک قفل سبز رنگ نمایش داده می شود.  SSL سبب می شود اطلاعات شما و کاربران سایتتان در معرض خطر نباشد و امنیت انتقال اطلاعات سایت تامین شود. برای آنکه بدانید یک سایت این گواهی را فعال کره است یا نه، باید به آدرس آن توجه کنید. اگر عبارت  https در ابتدای آدرس سایت وجود داشته باشد این سایت گواهی SSL دارد.

اما این گواهی چه تاثیری در کسب و کارو رتبه سایت شما دارد؟ ما در مطلب تاثیر فوق العاده SSL در سئو سایت فروشگاهی این سوال را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

4. مجوز نظام صنفی رایانه ای

-

این مجوز در حال حاضر برای فروشگاه های اینترنتی الزامی نیست اما برای برخی که تمایل به دریافت آن را دارند در ادامه توضیح میدهیم. شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی پیش از اقدام به فعالیت می توانند به نظام صنفی استان خود رفته و مجوز صنفی کسب و کار اینترنتی خود را دریافت کنند. برای شرکت ها مدیر عامل باید حداقل مدرک تحصیلی لیسانس را داشته باشند.

 

آیا فروشگاه های اینترنتی نیز باید مالیات بپردازند؟

در بهمن ماه سال 1399 این قانون تصویب شد که فروشگاه های اینترنتی نیز باید مالیات پرداخت کنند. وب سایت هایی که نماد اعتماد دارند باید وضعیت مالیاتی خود را مشخص کنند تا از زمان دریافت نماد الکترونیکی، مالیات آنها محاسبه شود. مالیات فروشگاه های اینترنتی متناسب با درآمد آنها تعیین میشود و هر فروشگاه با توجه به درآمد سالانه خود مالیات پرداخت می کند.

 شاید بگویید با گرفتن اینماد مجبور به پرداخت مالیات هستیم؛ اما باید بدانید که به سبب بی اعتمادی هایی که کلاهبرداری های اینترنتی باعث آن شده است، مردم به سختی به فروشگاهی اینترنتی فاقد اینماد، اعتماد می کنند. پس بهترین کار، دریافت ای نماد برای جذب مشتری بیشتر و جلب اعتماد کاربران است.

اگر هنوز برای دریافت کد مالیاتی اقدام نکرده اید، می توانید محتوای آموزش گام به گام دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی را مطالعه کنید.

 

چگونه میتوان در اینترنت فروش داشت؟

روش های مختلفی برای فروش محصولاتتان در اینترنت وجود دارد؛ شما می توانید به واسطه یک پیج اینستاگرامی یا فروش از طریق سایت های مارکت پلیس مانند دیجی کالا، باسلام و ... محصولاتتان را به فروش برسانید. اما این روش ها را به عنوان روش های مکمل با سایت فروشگاهی مستقلی که دارید پیشنهاد میکنیم. 

شما میتوانید علاوه بر فعالیت در این بسترها، خودتان نیز اقدام به خرید یک سایت فروشگاهی کنید. اگر زمان و سرمایه لازم را برای طراحی سایت اختصاصی ندارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از فروشگاه ساز است. همچنین با کمک فروشگاه ساز شهر کد می توانید فروشگاه اینترنتی مخصوص خود را داشته باشید و قابلیت های آن را به دلخواهتان تغییر دهید. همچنین به شما میگوییم که چطور درگاه پرداخت آنلاین بگیرید؟

 

بیشتر بخوانید: شروع راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

 

چند نکته مهم برای افزایش فروش محصولات

  • حداقل در یکی از این روش های فروش مانند تبلیغات، بالا بودن در نتایج گوگل و.... بهترین باشید تا کاربران شما را به راحتی پیدا کنند و فروشگاهتان پربازدید شود.
  • در فروشگاهتان محصولات خاص، محصولاتی که کاربران در بازار ها و خیابان ها به راحتی پیدا نکنند را موجود کنید. سعی کنید از هر محصولی بهترین آن را برای فروش انتخاب کنید، در اینصورت کاربران برای پیدا کردن محصولات خاص و جذاب مورد نظرشان به سمت فروشگاه شما کشیده می شوند.
  • یکی از روش هایی که کاربر را ترغیب به خرید از شما می کند، بازی با اعداد و ارقام است؛ یعنی زمانی که کاربر وارد فروشگاه شما می شود و محصولی با قیمت تخفیف خورده می بینید، نمی خواهد فرصت را از دست بدهد و به احتمال بیشتر از فروشگاه شما خرید می کند.

 

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی