انکرتکست چیست؟ بهینه سازی انواع Anchor Text

انکرتکست چیست؟ بهینه سازی انواع Anchor Text

انکر تکست یا Anchor Text متنی است که کاربر با کلیک روی آن به صفحه هدف منتقل می شود. یکی از فاکتورهای سئو که کمتر به آن اشاره شده، اهمیت انکر تکست در لینک سازی است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع و انواع انکر تکست مطلب زیر را از دست ندهید.

انکر تکست چیست؟

به کلماتی در یک متن که توسط آنها به صفحه ای دیگر لینک داده می شود، انکر تکست می گوییم. در واقع به کلمه ای که کاربر با کلیک روی آن به صفحه ای دیگر منتقل می شود، anchor text می گوییم. یکی از نشانه های انکر تکست رنگ آن است که در اکثر مواقع با رنگ آبی مشخص می شود.

برای مثال به جمله زیر دقت کنید: 

خدمات سئو و بهینه سازی سایت توسط تیم شهرکد به طور تخصصی و حرفه ای انجام می شود. 

در این جمله با دو انکر تکست سئو و بهینه سازی و شهرکد، برای صفحات مرتبط با آنها لینک ساخته ایم.

انتخاب انکر تکست متناسب با موضوع صفحه ای که به آن لینک می دهید، بسیار مورد اهمیت است. زیرا موتورهای جستجو توسط انکر تکست متوجه حوزه فعالیت آن صفحه می شوند. برخی اوقات بجای کلمه انکر تکست از عنوان لینک و متن لینک نیز استفاده می شود.

به همین دلیل موتورهای جستجو یاهو، گوگل و بینگ هنگام سرچ انکر تکست ها سایت شما را در نتایج نشان دهند.

در صورتی که با یک انکر تکست مشخص به صفحه ای از سایت لینک داده شود، آن صفحه با همان موضوع و کلمه کلیدی در گوگل ثبت خواهد شد. به همین دلیل انتخاب انکر تکست هنگام لینک سازی بسیار مورد اهمیت است.

 

anchor text در لینک ها چه کاربردی دارند؟

لینک ها توسط یک قطعه کد HTML ساخته می شوند. بخشی از این لینک، مربوط به انکر تکستی است که به آن نسبت داده شده.

 

-

 

انواع انکر تکست کدام است؟

در گذشته سئوکاران و وبمستران به راحتی می توانستند، توسط کلمه کلیدی مورد نظرشان برای صفحه ای لینک سازی انجام داده و رتبه خود را افزایش دهند. اما امروزه تمامی انکر تکست ها از ارزش یکسانی برخوردار نیستند. 

همچنین استفاده بیش از حد از یک انکر تکست، برای لینک سازی های متعدد شما را با جریمه از طرف گوگل روبرو می کند. در نتیجه بکار بردن عنوان لینک های متفاوت در لینک سازی، شما را از جریمه گوگل محفوظ می کند.

بنابراین برای بهینه سازی اصولی سایت خود، بایستی با انواع انکر تکست آشنا شوید.

  • انکر تکست نام تجاری(Branded Anchors)

انکر تکست نام تجاری به این صورت است که توسط نام برند، لینک سازی انجام می شود. در صورتی که کلمه کلیدی و نام برندتان یکسان نباشد، برای سئو سایت مشکلی پیش نمی آید. برخی سایت های  Best Buy و Moz از این نوع انکر تکست بیشتر استفاده می کنند.

 

  • انکر تکست عمومی (Generic Anchors)

حتما شما نیز با لینک هایی همچون "بیشتر بدانید" یا "اینجا کلیک کنید" و … آشنا شده اید. در گذشته از این نوع انکر تکست بسیار استفاده می شد. اما مطابق با الگوریتم های گوگل، استفاده از انکر تکست عمومی باعث آسیب به سئو سایت می شود.

یک سری انکر تکست های عمومی عبارتند از:

  • مطالعه بیشتر
  • اینجا
  • ادامه مطلب
  • کلیک کنید
  • مراجعه کنید
  • این لینک را چک کنید
  • دریافت اطلاعات بیشتر
  • و …

تا حد امکان از بکار بردن انکر تکست عمومی پرهیز کنید.

-
  •  نام تجاری + انکر تکست کلمه کلیدی(Brand + keyword Anchor)

 بکار بردن نام تجاری به همراه انکر تکست، یکی از روشهای کم خطر و خوب، برای لینک سازی است. این متن لینک شامل کلمه کلیدی هدف و نام برندتان است.

برای مثال: فروشگاه ساز شهرکد یک انکر تکست متشکل از نام برند و کلمه کلیدی فروشگاه ساز است.

 

  • انکر تکست عریان(Naked Link Anchors)

در این نوع لینک سازی متنی به عنوان انکر تکست در نظر گرفته نمی شود. در واقع از URL لینک به عنوان انکر تکست استفاده می شود. مثال زیر نوعی انکر تکست عریان یا نیکد است.

 

  • انکر تکست هم معنی (LSI Anchors)

نوع دیگر متن لینک، هم معنی یا LSI است. در این لینک سازی بجای استفاده از کلمه کلیدی اصلی از کلمات هم معنی و مرتبط استفاده می شود. مزیت استفاده از کلمات کلیدی LSI شبیه بودن انکر تکست به کلماتی است که کاربران در رابطه با آن موضوع سرچ می کنند. برای مثال در رابطه با موضوع فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی، کلمات LSI که می توان استفاده کرد عبارتند از: فروش آنلاین لوازم آرایشی، سایت فروش لوازم آرایشی و …

 

  • انکر تکست تصویر (Image Anchors)

برای طبیعی تر بنظر رسیدن فرآیند لینک سازی، بهتر است گاهی اوقات در تصاویر سایت لینک قرار دهید. در این شرایط تگ ALT تصویر به عنوان انکر تکست بررسی می شود. درنتیجه اگر برای تصویر سایت خود تگ آلت در نظر نگرفته باشید، متنی برای لینک ان در نظر گرفته نمی شود. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد تگ آلت، مطلب " تگ Alt تصاویر چیست؟ " را مطالعه کنید.

-
  • انکر تکست Exact Match

انکر تکست Exact Match یکی از مهمترین انواع متن لینک است. در این نوع لینک سازی تنها از کلمه کلیدی هدف در آن استفاده می شود. البته استفاده بیش از حد این نوع انکر تکست، باعث جریمه شدن سایتتان توسط گوگل می شود.

در واقع از کلمه کلیدی اصلی صفحه مورد نظرتان به عنوان انکر تکست استفاده می شود. برای مثال اگر صفحه ای با کلمه کلیدی متاورس در گوگل رتبه دارد، انکر تکستی که ساخته می شود با همان کلمه کلیدی متاورس است.

 

  • انکر تکست طولانی یا Long Tail Anchors

Long Tail Anchors به معنای کلمات کلیدی طولانی است. تفاوت این انکر تکست و Partial Match در طولانی بودن آن است. در مطلب " کلمات کلیدی طولانی چیست؟ " در مورد این نوع کلمات کلیدی صحبت کرده ایم.

 

در پایان

همانطور که گفتیم ربات های گوگل یک صفحه را با انکر تکست های لینک داده شده به آن شناسایی می کنند. از این رو انتخاب انکر تکست مرتبط و درست برای لینک سازی هر صفحه یکی از اصلی ترین اصول سئو سایت است. در این مطلب علاوه بر معرفی anchore text، اطلاعات لازم و انواع آنها را به شما معرفی کردیم. سعی کنید در لینک سازی برای سایتتان، از انواع آن استفاده کنید.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی

دسته بندی ها