کیوورد استافینگ چیست و چطور دچار آن نشویم؟

کیوورد استافینگ چیست و چطور دچار آن نشویم؟

یکی از بزرگترین اشتباهات سئو کاران تازه کار، تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی در محتوا است. به این کار کیورد استافینگ می گویند. در این مطلب می خواهیم شما را به صورت کامل با این تکنیک اشتباه آشنا کرده و نظر گوگل را در این باره به شما بگوییم. در نهایت نیز راهکارهای جایگزین Keyword Stuffing را برایتان گفته ایم.

کیورد استافینگ چیست؟

تکرار بیش از اندازه یک کلمه کلیدی در محتوا را کیورد استافینگ می گویند. کیورد استافینگ ترکیبی از دو عبارت keyword  به معنی کلمه کلیدی و Stuffing به معنی پر کردن، می باشد. در سال های قبل که هنوز الگوریتم های گوگل بروز نشده بودند، تکنیک کیورد استافینگ راهی برای کسب رتبه محتوا بود.

به عنوان مثال اگر محتوایی با 1000 کلمه در مورد افزایش سئو سایت تولید می کردند، بیش از 60 بار این کلمه را در محتوا به کار می بردند. گوگل نیز برای این محتوا ارزش خاصی قائل می شد و نگاه ویژه ای به آن می کرد؛ چرا که اینطور تصور می کرد که محتوای شما دقیقا در مورد همان کلمه کلیدی است.

اما رفته رفته و با پیشرفت الگوریتم های گوگل مانند فلوریدا، الگوریتم پاندا و الگوریتم Hummingbird این روش نه تنها کارساز و مفید نبود، بلکه به محتوا و رتبه آن آسیب هم می رساند. امروزه استفاده از این تکنیک نوعی اسپم محسوب شده و اعتماد گوگل را به محتوا کم می کند.

 

آیا تکنیک keyword stuffing می تواند سبب موفقیت سایت شود؟

همانطور که گفتیم کیور استافینگ به معنی تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا است. اما آیا این تکنیک می تواند برای سایت و محتوای شما مفید باشد؟

بهتر است نظر گوگل را در این باره بدانیم؛ گوگل در صفحه developers وب سایت خودش به این موضوع اشاره می کند که : بمباران کلمات کلیدی سبب می شود کاربر یک تجربه منفی نسبت به سایت شما بدست بیاورد؛ بنابراین به جای استفاده از تکنیک کیورد استافینگ، بهتر است بر تولید محتوای مفید و کاربر پسند تمرکز کنید. 

پس نتیجه میگیریم نظر گوگل درباره این تکنیک منفی است؛ اما همیشه هم نمی توان به نظرات گوگل اعتماد کرد. به عنوان مثال نظر گوگل در مورد ساخت بک لینک این است که به هیچ عنوان خودتان اقدام به لینک سازی نکنید. اما ساخت بک لینک یکی از تکنیک های مهم برای افزایش رتبه سایت است، البته اگر اصولی ساخته شود.

اما در مورد کیور استافینگ، نظر گوگل کاملا درست است و استفاده از این تکنیک می تواند کاربران را دلسرد کرده و آنها را خسته کند.

کیورد استافینگ-

چطور کیورد استافینگ شما را پنالتی می کند؟

برخی از وبمستران ناخواسته از تکنیک کیورد استافینگ استفاده می کنند؛ در ادامه می خواهیم روش هایی را به شما بگوییم که ناخواسته و یا آگاهانه این تکنیک را در محتوای خود پیاده می کنید. شاید در نگاه اول تصور کنید که گوگل یا کاربران متوجه این موضوع نخواهند شد، اما باید به این نکته توجه کنید که هر آنچه در سایت خود پیاده می کنید را گوگل درک و ضبط می کند.

 

1. استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی به جای Alt تصاویر

تعداد زیادی از وبمستران به اشتباه کلمه کلیدی اصلی محتوا را به عنوان متن جایگزین یا برچسب تصاویر استفاده می کنند. آنها تصور می کنند که با تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی اصلی محتوا در توضیحات متا یا عنوان، می توانند نظر گوگل را جلب کرده و رتبه آن محتوا را افزایش دهند. اما در واقع تکرار این کار به گوگل می فهماند که شما از تکنیک های اشتباه و یا کلاه سیاه استفاده می کنید. 

اما کلمه کلیدی اصلی محتوا را در توضیحات متا و عنوان چند بار تکرار کنیم؟

بهترین کار استفاده از 3 الی 4 کلمه کلیدی اصلی و فرعی در توضیحات متا و استفاده از حداکثر 2 کلمه کلیدی در عنوان محتوا است.

 

2. همرنگ کردن کلمات کلیدی با زمینه محتوا

یکی از تکنیک های قدیمی و بسیار خطرناک سئو کاران، همرنگ کردن کلمات کلیدی با پس زمینه محتوا است. آنها با تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی و سپس همرنگ کردن آن با زمینه محتوا، سعی می کنند که چگالی کلمه کلیدی را افزایش دهند. 

برخی از آنها نیز با پنهان کردن کلمه کلیدی در پشت تصاویر محتوا، تکنیک کیورد استافینگ را پیاده می کنند. شاید اینطور تصور کنید که گوگل این کلمات کلیدی را ندیده و متوجه آنها نخواهد شد؛ اما سخت در اشتباه هستید!

الگوریتم های گوگل با پیشرفتی که داشته اند، توانایی تشخیص این تکنیک های اشتباه را داشته و در اولین فرصت رتبه محتوا را کاهش داده یا شما را جریمه می کند.

 

چرا برخی از سایت ها با تکنیک کیورد استافینگ رتبه گرفته اند؟

یکی از سوالاتی که وبمستران از ما میپرسند، این است که چرا برخی از وب سایت ها با استفاده از این تکنیک رتبه بسیار خوبی گرفته اند؟

یکی از بزرگترین اشتباهات سئوکاران، نتیجه گیری های غلط وعجولانه در مورد نتیجه یک تکنیک است. بسیاری از سئوکاران زمانی که می بینند وب سایتی با اجرای یک تکنیک رتبه گرفته است، تصور می کنند با اجرای همان تکنیک در سایت خود می توانند رتبه بهتری را بگیرند.

این تصور کاملا غلط است؛ سئو و بهینه سازی سایت تنها به یک عامل و تکنیک بستگی ندارد؛ بلکه کنار هم قرار گرفتن چندین تکنیک و عوامل مختلف می تواند سبب بهبود سئو یک سایت شود. سئو سایت دقیقا مثل رتبه کنکور است؛ شاید برخی از درس ها نمره بالایی نداشته باشند، اما میانگین همه آنها یک نتیجه خوب را خواهد داد.

بنابراین اگر وب سایتی را در صفحه اول با تکنیک کیورد استافینگ مشاهده کردید، عجله نکنید؛ عوامل دیگر را نیز بررسی کرده و سپس نتیجه گیری کنید. شاید آن وب سایت محتوای جذاب و مفیدی برای کاربر تولید کرده است. حتی ممکن است لینک سازی داخلی و خارجی آن اصولی و خوب باشد. به هر حال معیار های دیگری در این سایت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و همین سبب رتبه گرفتن سایت شده است.

بنابراین نتیجه میگیریم، چه در مورد کیورد استافینگ و چه در مورد هر تکنیک دیگری، عجولانه قضاوت نکرده و چندین سایت را بررسی کنید. 

Keyword Stuffing-

به جای keyword stuffing از چه روشی استفاده کنیم؟

حال که نمی توانیم از تکنیک Keyword Stuffing استفاده کنیم، باید چطور کلمات کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ چه اقداماتی به ما کمک می کند تا در صفحه اول رتبه خوبی داشته باشیم؟

 

1. از چگالی کلمات کلیدی به درستی استفاده کنید

بسیاری از وبمستران به دلیل آشنا نبودن با تکنیک های سئو، همچنان از روش کیورد استافینگ استفاده می کنند. اما برای جلوگیری از این کار، بهتر است ابتدا مفهوم چگالی کلمات کلیدی را بدانید. چگالی کلمات کلیدی به معنای نرخ تکرار کلمه کلیدی اصلی در محتوای شما است. در سال های گذشته سئوکاران اعتقاد داشتند که 3 تا 5 درصد محتوا باید شامل کلمات کلیدی باشد.

اما امروزه این تصور غلط است. بهتر است با یک مثال برایتان بگوییم؛ اگر عبارت "آموزش پخت کیک" را در گوگل جستجو کنید، محتواهای صفحه اول کمتر از 1 درصد از این کلمه استفاده کرده اند. اکنون بیاید عبارت " سئو سایت " را جستجو کنید؛ تقریبا بیش از نیمی از وب سایت ها حدود 2 تا 3 درصد از این کلمه در محتوای خود استفاده کرده اند.

با توجه به آنچه گفتیم، چگالی کلمات کلیدی در یک محتوا یک عدد ثابتی نبوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ هر چه در یک کلمه کلیدی رقابت سخت تر باشد، تکرار آن در محتوا نیز باید بیشتر باشد.

  • اما به طور کلی سعی کنید محتوا را به نحوی بنویسید که برای کاربر جذاب و مفید باشد. 
  • کلمات کلیدی را به حدی استفاده کنید که عادی به نظر رسیده و کاربر را خسته نکند. 
  • در نهایت به جای تکرار یک کلمه کلیدی از مترادف های آن نیز استفاده کنید.

 

2. محتوا را بر اساس اصول سئو تولید کنید

یکی دیگر از راهکارهای جایگزین کیورد استافینگ، تولید محتوای سئو شده است. یک سئوکار حرفه ای به خوبی می داند که کلمات کلیدی اصلی را کجا و به چه اندازه در محتوا استفاده کند. برخی از تکنیک های سئو برای جلوگیری از Keyword Stuffing عبارت است از:

  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان 
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی و مترادف آن در متا دیسکریپشن
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در لید محتوا یا 100 تا 200 کلمه اول
  • نوشتن تیتر های محتوا با کمک این کلمات
  • استفاده به عنوان متن جایگزین تصاویر

نکته: البته زیاده روی کردن در هر یک از این روش ها نیز می تواند سبب کیورد استافینگ شود؛ بنابراین در این کار زیاده روی نکنید.

کیورد استافینگ چیست-

3. از کلمات LSI استفاده کنید

رفته رفته سئوکاران تکنیک کیورد استافینگ را راهی برای افزایش رتبه محتوا دانستند و بیش از اندازه از این روش استفاده کردند. گوگل که از این ترفند وبمستران ضربه خورده بود، تصمیم گرفت به جای تمرکز بر تعداد تکرار کلمات کلیدی، بر مفهوم محتوا یا Latent Semantic تمرکز کند.

اما LSI  یعنی چه؟

فرض کنید محتوایی را در مورد " فروشگاه ساز " نوشته اید؛ گوگل به تعداد تکرار این کلمه در محتوا اهمیتی نمی دهد بلکه به مفهوم محتوای نوشته شده دقت می کند. در واقع گوگل محتوا را بررسی می کند تا ببیند آیا کلماتی که به فروشگاه ساز مرتبط هست را استفاده کرده اید یا خیر. کلماتی مثل ساخت فروشگاه اینترنتی، فروش اینترنتی، درگاه پرداخت آنلاین و …

این کلمات مرتبط با فروشگاه ساز همان LSI های کلمه کلیدی اصلی می باشند. اگر در محتوای خود از این عبارات هم استفاده کرده باشید، گوگل به محتوای شما اعتبار می دهد.

 

4. تولید محتوا را جدی بگیرید

یکی دیگر از روش های جایگزین Keyword Stuffing، تولید محتوای جذاب و کامل است. وب سایت های زیادی محتوا تولید می کنند اما این محتواها اغلب بیش از 500 کلمه نیستند. زمانی که محتوای شما کوتاه باشد، به ناچار مجبور هستید کلمه کلیدی اصلی را در محتوا به دفعات زیادی تکرار کنید. در این صورت حتی فرصت استفاده از کلمات LSI یا کلمات مترادف را نیز نخواهید داشت.

بنابراین به جای تولید محتوای کوتاه و بی فایده، محتوایی مفید، جامع و جذاب بنویسید. البته به این نکته توجه کنید که نوشتن محتواهای طولانی نیز ممکن است کاربران را خسته کند. .

 

با افزونه های سئو در وردپرس چه کار کنیم؟

اما همان طور که پیش تر درمورد معایب وردپرس صحبت کردیم پیشنهاد ما به شما طراحی و سفارش سایت اختصاصی است

 

کلام آخر

در این محتوا سعی کردیم نکاتی را در مورد کیورد استافینگ، نظر گوگل در این باره و راهکارهای جایگزین Keyword Stuffing بیان کنیم. سعی کنید به جای تکیه بر نظر گوگل و یا یک سئو کار، وب سایت های مختلف را بررسی کرده و بر اساس تکنیک های پیاده شده در آن نتیجه گیری کنید. یادتان نرود که نتیجه گیری بر اساس یک سایت و یک تکنیک، می تواند شما را به اشتباه بیندازد.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی