خطای 404 چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

خطای 404 چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

خطای 404 چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ علل ایجاد خطای 404، چرا باید در سایت صفحات 404 سفارشی داشته باشیم؟ روش های رفع خطای 404 در سایت ها. پاسخ تمام این سوالات را رد این مقاله از شهرکد بخوانید.

 آیا میدانید یکی از بدترین اتفاقاتی که هنگام سرچ در اینترنت برای کاربران پیش می آید چیست؟ برخورد با صفحه ای که ارور 404 میدهد! مهم نیست که نمایش صفحه 404 به دلیل اشتباه تایپی کاربر بوده و یا اینکه آن صفحه واقعا وجود نداشته باشد، در هر صورت این اتفاق تجربه بدی را برای کاربر میسازد و تاثیر منفی بر روی برند شما خواهد داشت، اما تاثیرات خطای 404 فقط به تجربه کاربری محدود نمیشود، بلکه ربات های گوگل نیز در کراول کردن کردن صفحات با مشکل رو به رو خواهند شد، بنابراین ممکن است به سئو سایت شما ضربه بزند، در نتیجه باید ابتدا با دلایل ایجاد صفحه 404 آشنا شده و سپس به فکر رفع این مشکل باشید. در این مقاله از بخش آموزش سئو شهرکد قصد داریم به طور کامل با نقش صفحه 404 در سئو سایت و روش های برطرف کردن آن آشنا شویم.
خطای 404 چیست؟
خطا یا ارور 404 در واقع محتوای متنی یا بصری است که به کاربر میگوید این صفحه در سایت وجود ندارد. به عبارت بهتر وقتی کاربر روی یک لینک کلیک میکند و یا یک URL را در مرورگر خود تایپ میکند، مرورگر از سرور درخواست نمایش آن صفحه را میکند و اگر چنین آدرسی در سایت وجود نداشته باشد، سرور پاسخ خود را تحت عنوان کد وضعیت 404 به مرورگر نشان میدهد، یعنی "چنین صفحه ای در سرور وجود ندارد."
حالات مختلف نمایش صفحه 404

    Error 404
    Not found 404
    The requested URL was not found on this server
    HTTP 404
    Error 404 Not Found
    File or directory Not Found
    HTTP 404 not Found
    Page Not Found 404

خطای 404 چیست؟
چرا صفحه 404 ایجاد می شود؟

    صفحه مورد نظر بدون ریدایرکت شدن URL، پاک شده باشد.
    راه اندازی مجدد دامنه سایت بدون اینکه تمام URL های سایت قدیمی خود را ریدایرکت کرده باشید.
    تغییر URL
    اشتباه تایپی هنگام وارد کردن آدرس صفحه
    تغییر سیستم مدیریت محتوا

گوگل درباره خطای 404 چه نظری دارد؟
گوگل بارها اعلام کرده که وجود صفحات 404 در سایت کاملا عادی است اما به این معنی نیست که تمام صفحات 404 نرمال هستند و آنها را به حال خود بگذاریم. پیش از اینکه وارد جزئیات شویم باید بدانید که دو نوع صفحه 404 وجود دارد، نوع اول صفحاتی که داخل سایت ما هستند و خطای 404 را برمیگردانند و نوع دوم سایت هایی که ما به آنها لینک داده ایم و ارور 404 برمیگردانند.
صفحه 404 به خودی خود مشکلی ندارد بلکه این لینک های 404 هستند که مشکل ایجاد میکنند. وجود تعداد زیادی صفحه 404 که به درستی برطرف نشده باشند، برای سئو سایت مضر است اما آسیب بزرگتر را سایت های دیگر که این خطا را برمیگردانند به سئو سایت شما میزنند.
چرا باید صفحه 404 در سایت خود داشته باشیم؟
صفحه 404 همیشه بد نیست و جالب است بدانید که هر سایتی می تواند تعداد بی شماری صفحه با ارور 404 داشته باشد. وجود صفحه 404 سفارشی به دو دلیل زیر برای وب سایت ضروری است:

    اگر کاربر به هر دلیلی با خطای 404 رو به رو شد، بتوانیم او را به صفحه نخست یا صفحه جستجوی سایت هدایت کنیم. صفحات 404 درست مانند یک کوچه بن بست میمانند و کاربران توقع دارند که به یک روشی از این بن بست خارج شوند، بنابراین به جای اینکه کاربر از سایت شما خارج شود یا اینکه پنجره مرورگر را ببندد، میتوان با صفحه 404 او را به صفحاتی که به طور بالقوه برای او مفید هستند هدایت کرد.
    برخی از متخصصان سئو برای تنزل رتبه سایت از یک تکنیک سئو منفی استفاده میکنند. این تکنیک به این صورت است که برای سایت رقیب خود باتی میسازند که قادر است میلیون ها URL بی نتیجه بسازد. وجود این حجم URL های اسپم می تواند عامل down شدن سایت باشد، بنابراین وجود صفحات 404 برای جلوگیری از این اتفاق الزامی است.

تاثیر ارور 404 روی سئو سایت
گوگل به طور رسمی اعلام کرده که وجود صفحات 404 بر روی رتبه بندی کل سایت تاثیر منفی نمی گذارد اما به طور غیر مستقیم میتواند بر روی سئو سایت شما تاثیرگذار باشد. صفحات 404 به دلایل زیر میتوانند بر روی سئو سایت شما تاثیر منفی داشته باشند:

    وقتی نتیجه جستجوی یک لینک، ارور 404 باشد، ربات های گوگل تشخیص میدهند که این صفحه دیگر وجود ندارد و آن را از ایندکس خود خارج میکند. با خارج شدن یک URL از ایندکس گوگل، تمام لینک های داخلی و بک لینک های آن صفحه نیز بی ارزش می شوند.
    هرگز نباید صفحات مهم که نماینده فروش محصولات و خدمات سایت هستند پاک شوند و ارور 404 بدهند زیرا با حذف شدن این صفحات، پیج رنک و دامین آتوریتی آن کاهش می یابد و در نتیجه رتبه کل سایت افت میکند. اگر مجبور شدید صفحات با ارزش خود را پاک کنید، سریعا آنها را جایگزین صفحات با ارزش دیگری بکنید.
    هنگامی که کاربر با صفحات 404 که به هیچ صفحه ای منتقل نمی شود، مواجه شود، تجربه کاربری بسیار بدی اتفاق می افتد.
    اگر لینک های داخلی یک صفحه از سایت به صفحه 404 بروند، اصطلاحا می گوییم که آن لینک شکسته است. لینک های شکسته نه تنها تجربه کاربری بسیار ضعیفی ارائه میدهند، بلکه یکپارچگی وب سایت را نیز به خطر می اندازند و باعث اختلال در کار کراولرهای گوگل می شوند.

تاثیر صفحات 404 در سئو
چه صفحاتی نباید 404 باشند؟

    صفحاتی که لینک های داخلی زیاد و بک لینک های مهمی دارند.
    صفحاتی که ترافیک زیاد یا بخش قابل توجهی از ترافیک ورودی کل سایت را دارند.
    صفحه ای که URL آن کاملا واضح باشد، یعنی URL آن دقیقا چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است.

ریدایرکت صفحه 404 به صفحه اصلی، درست یا اشتباه؟
بسیاری از وبمستران صفحات 404 خود را به صفحه نخست خود ریدایرکت میکنند در حالی که حتی گوگل ما را از این کار منع کرده است زیرا ممکن است ربات های گوگل تصور کنند که شما در فکر این هستید که ترافیک صفحه اصلی سایت خود را به طرز غیرطبیعی ای افزایش دهید. علاوه بر آن ریدایرکت صفحه 404 به هوم پیج تجربه کاربری بسیار بدی را فراهم میکند زیرا شما با این کار کاربران را گمراه میکنید. بهترین راه برای رفع خطای 404 ایجاد یک صفحه سفارشی 404 است که در آن لینک به صفحه اصلی، دسته بندی محصولات، بلاگ سایت و غیره را وجود داشته باشد.
خطای Soft 404 چیست؟
ارور soft 404 زمانی اتفاق می افتد که صفحه ای از سایت شما وجود ندارد و به کاربران ارور "یافت نشد" را میدهد اما به موتور جستجو کد وضعیت 200 را که نشان دهنده صفحه درست است نشان میدهد. وقتی که سرور کد 200 را برمیگرداند، به گوگل و سایر موتورهای جستجو میگوید که این صفحه با این url موجود است، در نتیجه ربات های خزنده گوگل وقت خود را برای کراول و رتبه بندی آن صفحه تلف می کنند اما مسئله اینجاست که گوگل خیلی خوب این صفحات را می شناسد. وقتی ربات ها صفحه ای را پیدا کننده که کد 200 OK را میزند اما تمام ویژگی های صفحه 404 را دارد، خطای Soft 404 روی آن میزند و در گوگل سرچ کنسول به وبمستر اطلاع میدهد.
چگونه صفحات 404 سایت خود را پیدا کنیم؟
1. برای تشخیص صفحاتی که ارور 404 را میدهند، میتوانید از screaming frog که یک ابزار جامع برای بررسی موارد فنی و سئو تکنیکال است استفاده نمایید. ابزار screaming frog لینک های شکسته ای که به ارور 404 ختم می شوند را خیلی سریع و راحت به شما نشان میدهد. کافیست این ابزار را پس از نصب باز کرده و وارد قسمت response codes شوید. در منوی کشویی امکان فیلتر کردن گزینه ها برای شما فراهم شده است و برای پیدا کردن صفحات 404 باید گزینه client error (4xx) را انتخاب نمایید.

2. بیشتر ابزارهای سئو لیست کامل صفحات 404 را به شما نشان نمیدهند اما گوگل سرچ کنسول آدرس تمام صفحاتی که ربات گوگل آنها را 404 تشخیص داده را به شما ارائه میکند. چه چیزی بهتر از خود گوگل؟ مزیت گوگل سرچ کنسول نسبت به ابزارهای دیگر این است که هم صفحات 404 سخت افزاری و هم صفحات 404 نرم افزاری را تشخیص میدهد. کافیست در اکانت گوگل سرچ کنسول خود لاگین شده و وارد بخش coverage شوید. روی بخش Excluded کلیک کنید، حالا می توانید لیست ارورهای 404 سخت افزاری که با عبارت “Not found” و ارورهای 404 نرم افزاری که با عبارت “soft 404” مشخص میشوند را مشاهده کنید.

3. سومین روش یافتن ارور 404 استفاده از ابزار Dead link checker است. این ابزار تا 2000 لینک شکسته را به شما نشان میدهد.
روش های رفع خطای 404
ریدایرکت 301 صفحات 404
ساده ترین روش رفع ارور 404 ریدایرکت کردن کاربران و ربات های موتور جستجو به صفحات مرتبط است. همان طور که پیشتر در این مقاله ذکر کردیم، نباید کاربران را فقط به هوم پیج منتقل کنید، بلکه سعی کنید آنها را به صفحات مرتبط ریدایرکت کنید.
بازیابی صفحه
اگر صفحه ای که حذف کرده اید، هنوز هم تقاضای زیادی دارد و صفحه مناسبی برای ریدایرکت کاربران وجود ندارد، بهتر است که صفحه اصلی یا صفحات مرتبط را بازیابی کنید.
اصلاح لینک ها
صفحات داخلی خود را بررسی کرده و اگر لینک داخلی شکسته دارید که باعث خطای 404 شده، سریعا لینک را ویرایش کنید.
ایجاد صفحه 404 سفارشی
بهترین راه برطرف کردن ارور 404 ایجاد صفحات سفارشی است که کاربر هر زمان با صفحه 404 مواجه شد، به یک صفحه مرتبط هدایت شود. هرچه طراحی گرافیکی و ایده شما ناب تر و زیباتر باشد و لینک های مفیدتری در آن گذاشته شود، در بهبود سئو سایت موثرتر خواهد بود. با ساخت یک صفحه 404 سفارشی میتوانید از خروج کاربران از سایت خود جلوگیری کرده و بانس ریت سایت را کاهش دهید.
رفع خطای 404


اگر صفحات 404 زیادی در سایت داشته باشیم چه کار کنیم؟
اگر خطای 404 فراوانی در سایت خود دارید، این سوال برای شما پیش می آید که از کجا باید روند برطرف کردن این ارور را شروع کنیم؟ خب در چنین شرایطی باید کارهای خود را اولویت بندی کنید. اگر ارور 404 شما مربوط به صفحه نخست، تماس با ما، دسته بندی محصولات و خدمات است، باید فورا روش های رفع ارور 404 که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کردیم را پیاده سازی کنید. در قدم بعدی با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول خطاهای 404 را کشف کرده و برطرف کنید.
نمونه های خارجی برای صفحات 404
متخصصان سئو شدیدا توصیه میکنند که یک صفحه جدا برای برند خود طراحی کنید تا هنگامی که کاربر با ارور 404 مواجه می شود، با این پیام به صفحه مرتبط دیگری منتقل شود. با یک صفحه 404 سفارشی و منحصر به فرد می توانید ارزش بیشتری را به کاربران خود بدهید و حتی به آنها کمک کنید تا اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. همچنین این کار بر روی برندسازی و بازاریابی شما نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.
بسیاری از شرکت های موفق خارجی از صفحه 404 سفارشی برای تقویت برند خود استفاده میکنند و حتی کمی ته مایه طنز و شوخی نیز به آن اضافه میکنند. در ادامه نمونه ای از این سایت ها را به شما معرفی میکنیم:
شرکت southwest
شرکت southwest مسئولیت کامل این اشتباه را به عهده میگیرد و به بازدیدکنندگان سایت خود توضیح می دهد که اگر آنها می خواهند دوباره به صفحه دسترسی داشته باشند، چه کاری باید انجام دهند.
نمونه های صفحات 404 سفارشی
شرکت Wendys
این شرکت در صفحه 404 خود هیچ لینکی به بخش های دیگر سایت نداده است و یک بازی رایگان برای کاربرانی که میتوانند برای گذران زمان بازی کنند، قرار داده است.
صفحه 404
شرکت Airbnb
Airbnb با نشان دادن یک گیف سرگرم کننده به کاربران و ارائه لینک به صفحات اصلی سایت، از خطای 404 نهایت استفاده را می کند.
طراحی صفحات 404 سفارشی
سوالات متداول درباره ارور 404
خطای 404 چیست؟
خطای 404 مربوط به زمانی است که کاربر آدرسی را جستجو کرده باشد که در سرور وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی پاسخ سرور به کاربر پیغام ارور 404 است. این ارور در اثر اشتباه تایپی کاربر، حذف صفحه مورد نظر بدون ریدایرکت کردن و غیره ممکن است رخ دهد.
مزایای صفحه 404 چیست؟
از مزایای وجود صفحه 404، جلوگیری از down شدن سایت به وسیله تکنیک های سئو منفی رقبا است. مزیت دیگر آن، هدایت کاربر به صفحه بالقوه دیگری از سایت و کاهش نرخ پرش و خروج سایت میباشد.
آیا خطای 404 تاثیر بدی روی سئو سایت میگذارد؟
به طور کلی بله. اگر صفحات مهم شما 404 شوند و یا از آن صفحات به صفحات 404 لینک داه شود، تاثیر منفی روی سئو سایت خواهد داشت.
هر چند وقت یکبار باید ارورهای 404 را چک کنیم؟
این مسئله به سایت شما بستگی دارد. سایت هایی که تعداد URL های آن کم است، امکان چک کردن ماهیانه را دارند اما سایت های بزرگتر ممکن است که هر هفته یا یک روز در میان، خطاهای 404 خود را بررسی و اصلاح کنند.
آیا میتوانید صفحات خطای 404 وب سایت را شخصی سازی کرد؟
بله. میتوانید ظاهر و پیامی را که میخواهید برای صفحات 404 نمایش داده شود را به طور سفارشی طراحی کنید.
نتیجه گیری
ارور 404 یک خطای بسیار رایج است که برای تمام وب سایت ها اتفاق می افتد. برخی از صفحات 404 به دلیل اشتباهات تایپی کاربر و برخی به دلیل حذف یک صفحه بدون ریدایرکت کردن ایجاد می شوند. وجود تعداد زیادی از صفحاتی که خطای 404 میدهند به طور کلی به سئو سایت شما ضربه میزنند در نتیجه باید با استفاده از روش های رفع ارور 404 این خطا را برطرف نمایید.
سئو سایت فروشگاهی و شرکتی خود را به متخصصان سئو شهرکد بسپارید. شرکت شهرکد با داشتن نمونه کارهای فراوان و موفق در زمینه سئو سایت گردشگری، پزشکی، دکوراسیون منزل و غیره یکی از بهترین شرکت های سئو در ایران به شمار میرود. برای اطلاع از پکیج ها و قیمت سئو به صفحه سئو سایت شهرکد مراجعه نمایید.

منابع: cognitiveseo.com و neilpatel.com

دسته بندی : سئو، سئو داخلی، سئو تکنیکال

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی

دسته بندی ها

برچسب ها