سئو چیست؟ راهنمای جامع SEO برای مبتدیان در سال 2022

 سئو چیست؟ راهنمای جامع SEO برای مبتدیان در سال 2022

سئو چیست؟ این یک راهنمای جامع برای کسانی است که قصد کسب اطلاعات پایه ای در مورد سئو، اهمیت آن، روش های انجام و بخش های مختلف سئو را دارند.

همه ما وقتی بخواهیم محصولی را به صورت آنلاین بخریم یا درباره چیزی اطلاعات کسب کنیم، به اولین منبعی که مراجعه میکنیم، گوگل است. حتما دیده اید که وقتی کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو میکنید، تعدادی وب سایت که مرتبط با موضوع سرچ شما هستند به عنوان نتیجه نمایش داده می شوند اما آیا فکر میکنید که این سایت ها به صورت تصادفی یا شانسی به این رتبه ها رسیده اند؟ قطعا خیر. در پشت پرده این رتبه ها تکنیک های سئو پیاده سازی شده اند.

سئو کلید رویت سایت شما در موتورهای جستجو است اما قبل از اینکه بگوییم سئو چگونه این کار را میکند، ابتدا باید با مفهوم سئو چیست به خوبی آشنا شوید تا اهمیت آن را برای کسب و کارهای آنلاین به درستی درک کنید. در این مقاله ما میخواهیم به طور کامل درباره سئو سایت، انواع سئو، اهمیت آن برای کسب و کارها و موارد مرتبط دیگر صحبت کنیم، پس تا آخر مقاله سئو چیست از بخش آموزش سئو شهر کد با ما همراه باشید.
سئو (SEO) چیست؟

سئو مخفف Search engine optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است. سئو به معنای بهینه سازی و مهندسی محتوای صفحات وب بر اساس فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جست و جو از جمله گوگل است و هر سایتی این استاندارها رو بهتر پیاده سازی کند، در نتایج گوگل رتبه بالاتری خواهد داشت. قطعا هر سایتی رتبه بالاتری در نتایج جست و جو داشته باشد، ترافیک ارگانیک بیشتری نیز دریافت خواهد کرد. کسب و کارهای آنلاین در تلاشند تا با دیده شدن در موتورهای جستجو، بازدیدکنندگان بالقوه خود را به مشتری تبدیل کرده و در نهایت فروش محصولات و خدمات خود را بالا ببرند و سئو در این راه میتواند به کارفرمایان کمک کند. هدف سئو این است که سایت شما را به ازای کلمات کلیدی ارزشمند به رتبه های برتر گوگل و سایر موتور جستجو برساند و از این طریق به افزایش فروش شما کمک کند.

سئو چیست؟
موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو (Search Engine) مانند واسطه ای بین کاربران و وب سایت ها میماند. در واقع موتور جستجو شامل چندین مکانیسم به هم پیوسته است که باهم کار میکنند و بر اساس کلمات یا عباراتی که کاربر جستجو کرده، محتواهای مرتبط و برتر در وب را رتبه بندی و ارائه میکند. هر موتور جستجو دو مکانیسم اساسی دارد: 1. ایندکس جستجو 2. الگوریتم های جستجو
شاید تعجب کنید که به جز گوگل موتورهای جستجوی دیگری وجود دارند که البته طبیعی هم هست زیرا گوگل بیش از 86% سهم در بازار جستجو را دارد اما سئو فقط مختص گوگل نیست، بنابراین باید به عنوان یکی از مفاهیم سئو، با محبوب ترین موتورهای جستجوی جهان آشنا شوید. جمله گوگل، یوتیوب، آمازون، بینگ، یاهو، یاندکس و Baidu محبوب ترین موتورهای جستجوی دنیا هستند.
موتور جستجو چگونه کار میکند؟

نحوه کار موتور جستجو در 3 مرحله خلاصه می شود:

    خزنده های وب (Web Crawlers): خزنده ها در اصل ربات هایی هستند که به صورت مداوم صفحه های جدید و به روز شده را بررسی میکنند. خزنده های موتور جستجو از طریق URL ها از هر صفحه به صفحه دیگر پرش میکنند و فرآیند ایندکسینگ بر اساس اطلاعاتی است که کراولرها از آنالیز هر صفحه به دست می آورند.
    ایندکسینگ : موتور جستجو در مرحله ایندکسینگ گزارشی سازماندهی شده و آنلاین از تمام صفحات وب جمع آوری میکند. وقتی که کاربران کلمه یا عبارتی را جستجو میکنند، موتور جستجو بر اساس داده هایی که در گزارش ایندکسینگ وجود دارد، تصمیم میگیرد که محتوا را به کاربر نشان دهد یا نه. هر چقدر که گوگل و سایر موتورهای جستجو درک بهتر و عمیق تری از محتوای صفحه شما داشته باشند، شانس کسب رتبه شما برای کوئری های مرتبط بالاتر خواهد رفت و در نتیجه سئو سایت بهتری خواهید داشت.
    الگوریتم های جستجو: بر اساس محاسباتی که در دو مرحله قبل صورت گرفته، موتور جستجو میزان کیفیت و ارزش صفحه را درجه بندی کرده و میزان مرتبط بودن آن صفحه با کوئری کاربر را تعیین میکند و در نتیجه به آن صفحه رتبه میدهد.

سئو چگونه کار میکند؟

هدف اصلی موتورهای جستجو این است که دقیقا چیزی که کاربر به دنبال آن است را به او ارائه دهند و این یعنی نه تنها باید محتواها باکیفیت باشند بلکه باید مرتبط با کوئری که او جستجو کرده باشد. این کار توسط ربات های خزنده انجام می شود و سئو فرآیندی است که شرکت ها طی میکنند تا مطمئن شوند سایت آنها به ازای کلمات کلیدی مورد نظرشان در صفحه نتایج موتور جستجو رتبه بالایی دارد. در حقیقت با تکنیک های سئو می توانید سایت خود را بهینه کرده و محتوایی تولید کنید که از نظر کاربران بسیار جذاب باشد. بخشی از تکنیک های سئو در داخل سایت اجرا می شوند و بخش دیگر در خارج از سایت. اگر اصول سئو را به درستی رعایت کنید، کاربران به سایت شما جذب میشوند. فراموش نکنید زمانی که کاربران از شما راضی باشند، گوگل نیز از شما راضی است و جایگاه بالایی در صفحه نتایج به شما میدهد.

سئو چگونه کار میکند و عملکرد آن چیست
نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ

سئو یکی از زیر شاخه های اصلی دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید اما چرا سئو سایت آنقدر در بازاریابی مهم است؟ در دنیای دیجیتالی امروزه که همه چی مبتنی بر اینترنت است، جستجوی کاربران، منبع اصلی دیده شدن و کسب درآمد برای برندها است. کاربران هر روز سوالات بسیار زیادی را درباره محصولات و خدمات مورد نظرشان در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ مطرح میکنند و موتورهای جستجو همواره در تلاشند که دقیق ترین و مستقیم ترین پاسخ را به نیاز کاربر بدهند، بنابراین هر سایتی که بتواند از طریق گوگل به لینک های برتر نتایج برسد، می تواند موفقیت کسب و کار خود را تضمین کند، و این امر عملی نیست مگر با پیاده سازی تکنیک های سئو.
در کل سئو پایه و اساس یک اکوسیستم بازاریابی جامع است. زمانی که متوجه شوید مخاطبان هدف شما چه چیزی میخواهند، میتوانید دانش خود را در کمپین های سئو، رسانه های اجتماعی و گوگل ادز پیاده سازی کنید.
هدف سئو چیست؟

سئو اهداف بلند مدت و زیادی دارد از جمله:
افزایش ترافیک ورودی سایت

اولین هدف سئو افزایش بازدید و نرخ کلیک سایت است. برای اینکه افراد مختلف را با برند خود آشنا کنید، ابتدا سایت شما باید در موتور جستجو دیده شود و آنها روی لینک آن کلیک کنند. پس از تولید محتوا با تکنیک های سئو مانند نوشتن تایتل و دیسکریپشن جذاب باید کاربر را ترغیب به کلیک روی سایت خود کنید، به عبارت بهتر کاربر باید مجاب شود، محتوایی که به دنبال آن است را میتواند در سایت شما پیدا کند.
بهبود رتبه بندی

دومین هدف سئو، کسب رتبه های برتر صفحه نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجو است. حتما برای شما هم پیش آمده که عبارتی را در گوگل سرچ کرده باشید و روی 3 لینک اول کلیک کنید. طبق ادعای موتور جستجوی bing وب سایت هایی که در رتبه اول هستند بین 42%، سایتی که رنگ دوم را دارد، 11% و رنک سوم فقط 8% کل ترافیک را دریافت میکنند. این نکته به شما نشان میدهد که چقدر حضور در صفحه اول SERP و رتبه های 1 تا 3 اهمیت دارد. سئو به شما کمک میکند که به رتبه های برتر برسید و جایگاه خود را حفظ کنید.
افزایش فروش

در نهایت هدف سئو این است که فروش محصولات و خدمات وب سایت شما را بالا ببرد. در واقع با روش های سئو میتوانید جستجو کننده را به بازدید کننده، بازدید کننده را به خریدار تبدیل میکند.
سئو مناسب چه کسب و کارهایی است؟

سئو مناسب ترین استراتژی بازاریابی برای هر کسب و کاری است، یعنی هر شرکتی در دنیا می تواند با استفاده از تکنیک های سئو محصولات و خدمات آنلاین خود را برای دیده شدن در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر به نمایش بگذارد و سود ببرد. با این حال برخی از صاحبان کسب و کار بر این باورند که سئو فقط مناسب کلمات کلیدی بسیار سخت و رقابتی است، اما در حقیقت سئو سایت پتانسیل یکسانی برای تمام شرکت ها دارد با این حال برخی از صنایع به دلیل کلمات کلیدی رقابتی، جستجوی محلی و جمعیت شناسی سود بیشتری از بهینه سازی سایت خود میبرند. کسب و کارهایی که بیشترین سود را از سئو سایت خود میبرند عبارتند از :

    کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها
    شرکت های خدمات آنلاین و Saas (نرم افزار به جای سرویس)
    شرکت هایی که در یک حوزه تخصصی کار میکنند
    شرکت های انحصاری محلی
    سایت های پزشکی
    سایت های حقوقی
    سایت های تعمیر و نگهداری لوازم جانبی
    رستوران ها و مراکز تفریحی
    سایت های خدمات دکوراسیون داخلی
    برندهایی که با یکدیگر رقابت میکنند

مهم ترین مزایای سئو کدام است؟

افزایش ترافیک مفید

یکی از مهم ترین مزایای سئو این است که یک استراتژی بازاریابی درونگراست. روش های تبلیغات سنتی برونگرا بود که مخاطب طیف وسیعی از مصرف کنندگان بودند و بسیاری از این افراد اصلا نمی خواستند که این تبلیغات را ببینند یا بشنوند اما سئو روی مخاطبانی که واقعا می خواهند درباره محصولات یا خدماتی که شما می فروشید اطلاعات کسب کنند تمرکز میکنند، بنابراین سئو مشتریان بالقوه شما را به سایت هدایت میکند.
سئو رایگان است!

برخلاف تبلیغات (PPC) یا پرداخت به ازای کلیک، در سئو نیازی به پرداخت پول ندارید زیرا گوگل کاملا بر اساس محتوا و الگوریتم های خود صفحات برتر را تعیین میکند، یعنی هنگامی که محتوایی را تولید کردید که برای کاربران مفید بود، میتواند برای ماه ها یا سال ها پس از انتشار، ترافیک جذب کند؛ البته تولید محتوای باکیفیت به دو سرمایه اولیه نیاز دارد، اول زمان و دوم پول. بسیاری از محتواهایی که در وب منتشر میشوند، سریع رتبه نمیگیرند و باید تا زمان مناسب صبر داشته باشید. مسئله پولی هم زمانی مطرح می شود که شما بخواهید محتوای صفحات را برون سپاری کنید و به یک آژانس تولید محتوا بسپارید. زمانی که سرمایه گذاری اولیه را انجام دادید، دیگر نیازی نیست که بابت جذب ترافیک ورودی هزینه پرداخت کنید.
افزایش نرخ کلیک

روشی به نام پرداخت به ازای کلیک یا PPC وجود دارد که در آن وبمستران به ازای هر کلیکی که روی لینک سایت آنها می شود، به گوگل پولی پرداخت میکنند. با اینکه تبلیغات PPC بالاتر از رتبه بندی ارگانیک ظاهر می شود، اما 71.33% از جستجوها منجر به کلیک روی یک نتیجه ارگانیک در صفحه اول گوگل میشود. با اینکه نمیتوان از علت این اتفاق مطمئن بود اما منطقی ترین برداشت این است که کاربران به الگوریتم های گوگل اعتماد زیادی دارند و از طرفی هم میدانند که تبلیغ کنندگان برای کدام رتبه ها پول پرداخت میکنند، بنابراین روی آنها کلیک نمیکنند.
کمک به روابط عمومی و تبلیغات

با اینکه به نظر بسیاری از افراد سئو و روابط عمومی دو مفهوم کاملا جدا در دیجیتال مارکتینگ هستند اما میتوانید با ادغام این دو سریعتر به اهداف خود برسید. تنها پل ارتباطی بین سئو و ارتباط عمومی لینک سازی خارجی است. کسب بک لینک از وب سایت های معتبر با دامین آتوریتی بالا یکی از اجزای اصلی استراتژی سئو است. اینجاست که ظرافت های کاری یک متخصص سئو مشخص میشود. یک کارشناس سئو حرفه ای باید بتواند فرصت های مناسب برای کسب بک لینک و قرارگیری در سایت های خبری را شناسایی کند. هنگامی که بتوانید از سایت های مختلف، بک لینک های باکیفیت بگیرید، موفق شده اید که محتوای وب سایت خود را بین کاربران و مشتریان بالقوه خود توزیع کنید.
با سئو جلوتر از رقبا حرکت میکنید

با گسترش فضای دیجیتال و فروشگاه های آنلاین گوگل مانند یک میدان جنگ شده و هر کس تلاش میکند تا در این میدان پیروز باشد. شما باید بدانید که امروزه نه تنها باید پا به پای رقبای خود حرکت کنید، بلکه باید همیشه یک قدم از آنها جلو باشید. با کمک ابزارهای سئو میتوانید کلماتی که رقبا روی آنها سرمایه گذاری کرده اند را پیدا کرده و حتی از تکنیک های سئو آنها نیز باخبر شوید. همچنین می توانید روی کلمات و عباراتی که رقبا کار نکرده اند، تمرکز کنید و از این طریق از آنها جلو بزنید. فراموش نکنید که تفاوت رنک 1 و 2 گوگل، میلیون ها فروش خالص میباشد.

مزایای سئو
روش های سئو

هرکسی که سر سوزنی با سئو سایت آشنایی داشته باشد، حتما نام سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و کلاه خاکستری را شنیده اید. در ادامه هر کدام از این روش های سئو را به شما آموزش میدهیم و تفاوت آنها را بیان میکنیم، در آخر خودتان تصمیم بگیرید که کدام یک از روش های زیر را در سایت خود پیاده سازی میکنید.
سئو کلاه سفید (White Hat SEO)، فرزند خلف گوگل

در سئو کلاه سفید، کارشناس سئو تکنیک های بهینه سازی سایت را دقیقا مطابق الگوریتم ها و سیاست های گوگل پیاده سازی میکند. روش سئو کلاه سفید یک سرمایه گذاری بلند مدت است و ممکن است که در کوتاه مدت نتیجه دلخواه خود را نبینید اما چون تکنیک های آن طبق دستورالعمل های گوگل است، مطمئن باشید که بالاخره جایگاه خود را در موتور جستجو پیدا خواهید کرد. استراتژی white hat seo بر پایه ارائه محتوای یونیک، با کیفیت و مرتبط به کاربر استوار است که تجربه کاربری را بهبود میبخشند.
روش های سئو کلاه سفید

    محتوای یونیک و باکیفیت تولید کنید
    با توجه به قصد کاربر از جستجو (intent) تولید محتوا کنید
    سایت خود را موبایل فرندلی کنید.
    سرعت سایت را افزایش دهید.
    پیمایش (navigation) سایت را برای کاربران آسان کنید.
    کلمات کلیدی مهم را در متاتگ های تایتل و دیسکریپشن قرار دهید تا ربات های موتور جستجو درک بهتری از محتوای صفحه داشته باشند.
    از لینک های داخلی مرتبط استفاده نمایید.


سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

برخی از متخصصان سئو، سئو کلاه خاکستری را چیزی بین سئو کلاه سفید و سیاه تعریف می کنند اما در واقع gray hat seo تکنیک هایی هستند که توسط دستورالعمل های منتشر شده از گوگل تعریف نشده اند و میتوان از آنها برای بهینه سازی سایت استفاده کرد. سئو کلاه خاکستری برای سایت ها اهمیت زیادی دارد زیرا با کمک روش های آن میتوانید بدون عواقب منفی سایت خود را سئو کنید یا ترافیک از دست رفته را جبران کنید. معمولا در ایران متخصصان سئو از روش های سئو کلاه خاکستری استفاده میکنند زیرا ریسک کمتری نسبت به روش های سئو کلاه سیاه دارد.
روش های سئو کلاه خاکستری

    استفاده از دامنه های منقضی شده
    خرید بک لینک
    استفاده از شبکه وبلاگ خصوصی (PBN)
    لینک سازی در وبلاگ ها و فروم ها
    ترجمه محتوا و بازنویسی در سایت
    تولید محتوای تکراری
    خودکارسازی محتوا (استفاده از نرم افزارها به جای روش دستی برای تولید محتوا)
    افزایش چگالی کلمات کلیدی با متن پنهان
    خرید سوشیال سیگنال
    ساخت اکانت های جعلی در رسانه های اجتماعی و لینک به سایت
    خرید رپورتاژ
    منتشر کردن پست مهمان
    طراحی مجدد سایت
    کامنت بک لینک و پروفایل بک لینک
    لینک سازی چند گرهی


سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

همان طور که احتمالا از نام این روش سئو متوجه شدید، به نظر نمی آید که به مفهوم درستی اشاره کند. سئو کلاه سیاه به مجموعه تکنیک هایی اطلاق می شود که با فریب گوگل و سایر موتورهای جستجو قصد دستکاری نتایج را داشته تا رتبه سایت بهبود پیدا کند. به زبان ساده تر، کسانی که از روش های سئو کلاه سیاه برای ارتقای رتبه سایت خود استفاده میکنند، تقلب میکنند. گوگل اکیدا روش های کلاه سیاه را ممنوع کرده و هر سایتی که از این تکنیک ها استفاده کند، مشمول گوگل پنالتی می شود، اگرچه که ممکن است در کوتاه مدت نتیجه لازم گرفته شود.
تکنیک های سئو کلاه سیاه

    کیورد استافینگ (keyword stuffing)
    انتشار بی کیفیت و کپی
    انتشار محتوای تکراری
    لینک های پولی
    مزرعه لینک
    درج کامنت بک لینک در سایت های اسپم
    Cloaking یا پنهان سازی محتوا از کاربر و نمایش آن به موتور جستجو
    سئو منفی
    ریدایرکت های پنهان (ریدایرکت هایی که کاربر و ربات های موتور جستجو به یک صفحه واحد هدایت نمی شوند)
    PBN (شبکه خصوصی وبلاگ)
    استفاده از صفحات مخرب مانند ویروس ها، فیشینگ و سایر بدافزارها
    استفاده نادرست از داده های ساختار یافته

تفاوت سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

فعالیت های سئو به چند بخش تقسیم می شود؟

برای اینکه یک سایت به ازای کلمه کلیدی مورد نظر کارفرما در گوگل بالا بیاید، باید فعالیت های زیادی در داخل و خارج از وب سایت انجام شود. سئو از نظر اقداماتی که برای بهینه سازی وب سایت انجام میدهیم، به 3 دسته سئو داخلی (On-page seo)، سئو تکنیکال (Technical SEO) و سئو خارجی (OFF-page seo) تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هر یک از این موارد میپردازیم.
سئو داخلی (On-page seo)

    سئو داخلی به هر اقدامی که داخل سایت برای بهینه سازی وب انجام می شود گفته می شود. امروزه با پیشرفت الگوریتم های گوگل، ربات های آن به خوبی قادرند که تمام بخش های داخل سایت را درک کنند به همین خاطر On-page seo اهمیت بسیار زیادی دارد، به طوری که میتوان گفت حتی از سئو خارجی هم مهم تر است.

مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی

    محتوای با کیفیت منتشر کنید
    تگ تایتل خود را بهینه کنید
    از توضیحات متا (متا دیسکریپشن) استفاده کنید
    URL های کوتاه، صریح و شامل کلمه کلیدی بسازید
    از تگ ALT برای تصاویر استفاده نمایید
    لینک سازی داخلی های داخلی را برای ارتباط بین محتواهای خود فراموش نکنید.
    تصاویر خود را از نظر حجم و سایز بهینه کنید
    بهینه سازی schema markup و rich snippet ها


سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو تکنیکال بخشی از سئو داخلی است که به بهبود موارد فنی و اغلب اوقات موارد برنامه نویسی می پردازد تا ربات های گوگل راحت تر صفحات سایت را کراول کنند و در نهایت صفحات سریع تر ایندکس شود. علاوه بر این مواردی مانند داده های ساختار یافته باعث می شود که محتوای صفحات برای ربات گوگل قابل درک تر باشد.
فاکتورهای سئو تکنیکال

    نصب گواهی SSL برای افزایش امنیت سایت
    اطمینان از اینکه تمام صفحات سایت موبایل فرندلی هستند
    افزایش سرعت سایت
    ایجاد سایت مپ
    برطرف کردن مشکل محتواهای تکراری
    فعال کردن AMP برای سایت
    اضافه کردن داده های ساختار یافته
    نابود کردن صفحات 404 و لینک های شکسته
    برطرف کردن مشکل محتواهای ادغام شده
    DIsavow کردن بک لینکهای اسپم
    بهینه سازی ساختار سایت
    چک کردن اینکه کنونیکال هر URL به خودش برود.
    درج فایل Robots.txt
    کاهش نرخ crawl budget

سئو خارجی (Off-page SEO)

سئو خارجی به مجموعه فعالیت هایی میگویند که خارج از سایت شما برای ارتقای رتبه بندی آن در صفحه نتایج موتور جستجو انجام می شوند. بسیاری از متخصصان سئو، سئو خارجی را در یک کلمه خلاصه میکنند؛ بک لینک. در حالی که off-page seo فراتر از یک لینک استاندارد است و شامل سوشیال سیگنال ها، برنده منشن (وقتی که کاربران در سایت یا رسانه های اجتماعی دیگر از برند شما نام ببرند)، تعامل و اشتراک گذاری محتوا و غیره. به عبارت بهتر هرکاری که ما و دیگران خارج از سایت انجام دهیم تا موتورهای جستجو سایت ما را قابل اعتماد و معتبر بدانند، جزء تکنیک های سئو خارجی به حساب می آید.
مهم ترین تکنیک های سئو خارجی

    ساخت بک لینک باکیفیت در سایت هایی که دامین آتوریتی بالا دارند
    انتشار پست مهمان در وبلاگ ها یا فروم ها
    افزایش فعالیت در رسانه های اجتماعی و افزایش سوشیال سیگنال
    انتشار رپورتاژ
    تنظیمات محلی مانند گوگل مای بیزینس
    نام برند خود را خارج از سایت خود به اشتراک بگذارید
    از بلاگرها و افراد معروف برای تبلیغ سایت خود استفاده نمایید.

تکنیک های سئو سایت
مهم ترین الگوریتم های گوگل

گوگل در هر سال هزاران بار الگوریتم های خود را آپدیت میکند اما گاهی اوقات این الگوریتم ها به قدری مهم و بزرگ هستند که تاثیر فوق العاده ای روی سئو سایت میگذارند و روش های سئو را تا حد زیادی تغییر میدهند. الگوریتم های پاندا، پنگوئن، رنک برین، مرغ مگس خوار و mobilegeddon از جمله مهمترین الگوریتم های گوگل می باشند که در ادامه به کاربرد هر یک از آنها و تاثیری که روی سئو گذاشتند میپردازیم.
الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا گوگل در سال 2011 رونمایی شد و وظیفه اصلی آن حذف یا کاهش رتبه سایت هایی بود که محتواهای کم ارزش و کپی تولید می کردند، اما در این بین سایت هایی تحت تاثیر الگوریتم پاندای گوگل قرار گرفتند که محتوای بسیار زیادی بدون توجه به کیفیت آن تولید میکردند. در واقع این سایت ها برای موتور جستجو محتوا تولید میکردند نه کاربر! حال سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چه محتواهایی از نظر گوگل کم ارزش هستند؟ محتواهای کوتاه، تکراری، بی کیفیت یا با کیفیت پایین، محتواهایی که توسط منابعی که اعتبار کمی نزد گوگل دارند منتشر شده اند، مزارع محتوا، محتواهای بی کیفیت که توسط کاربران در وبلاگ ها منتشر میشوند و صفحاتی که تبلیغات آنها نسبت به محتوای منتشر شده بیشتر است.
چگونه از جریمه الگوریتم پاندا خلاص شویم؟

سایتی که مشمول جریمه الگوریتم پاندا می شود، شاهد کاهش مداوم ترافیک صفحت خواهد بود. جریمه الگوریتم پاندا روی تمام سایت تاثیر میگذارد، بنابراین اگر شاهد افت همه کلمات کلیدی خود شدید، به احتمال زیاد الگوریتم پاندای گوگل به شما آسیب زده است.
الگوریتم پنگوئن

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل که شدیدا بر روی سئو تاثیر گذاشت، الگوریتم پنگوئن بود. الگوریتم پنگوئن با هدف جریمه سایت های اسپم که با لینک سازی های بی کیفیت به رتبه های برتر صفحه نتایج رسیده بودند، توسط گوگل ارائه شد و در طی سال های 2012 تا 2016 ده به روزرسانی دیگر داشت که باعث تکامل و پیشرفته تر شدن آن گردید. خرید بک لینک، بک لینک از سایت های ضعیف و غیر قابل اطمینان، لینک های زیاد با انکر تکست یکسان، لینک هایی از سایت های نامرتبط از جمله مواردی بودند که الگوریتم پنگوئن به آن حساس بود.
الگوریتم رنک برین ( Rank brain)

تا پیش از ارائه الگوریتم رنک برین، دستورالعمل های گوگل کاملا به صورت دستی کدگذاری میشد یعنی مهندسین گوگل راهکار جدید ارائه می دادند و گروه تست گوگل پس از بررسی در صورتیکه آن راهکار خوب بود، تغییرات اعمال میشد، اما الگوریتم رنک برین بر اساس یادگیری ماشینی (machine learning) کار میکند؛ یعنی با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوئری کاربر مرتبط ترین نتایج را به او نشان میدهد. الگوریتم رنک برین داده های مختلف کاربر را از منابع خود دریافت کرده و با توجه به سیگنال های مختلف رتبه بندی وب سایت ها را انجام میدهد. هرگز الگوریتم rank brain را دست کم نگیرید زیرا این الگوریتم تبدیل به سومین عامل مهم در رتبه بندی صفحات وب شده است، عامل اول و دوم هم به ترتیب لینک ها و کلمه های کلیدی می باشد.
الگوریتم رنک برین روی چه مواردی در سئو تاثیر گذاشت؟

    شناخت کوئری های جدید
    سایت هایی که محتوای ضعیف تولید میکردند
    سایت هایی که تجربه کاربری بدی را ارائه میدهند

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار حقیقتا انقلابی را در گوگل و نتایج موتور ایجاد کرد، زیرا تا پیش از آن، گوگل فقط نتایجی را به کاربر نشان میداد که عین کوئری کاربر را در تایتل، دیسکریپشن و محتوای خود داشتند اما پس از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار، جستجوی معنایی قوت گرفت. مثلا اگر کسی آب و هوا را در گوگل سرچ کند، به احتمال زیاد به دنبال پیش بینی آب و هوا در منطقه خود است نه اینکه اطلاعاتی درباره علم هواشناسی بداند، اینجاست که الگوریتم مرغ مگس خوار با استفاده از گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی، قصد کاربر از جستجو را درک کرده و بهترین نتایج را به او نشان میدهد.

برخی از افراد معتقدند که با ورود الگوریتم مرغ مگس خوار دیگر کلمات کلیدی منسوخ شده اند در حالی که فقط اهمیت آنها تغییر کرده است. اگر تا پیش از این فقط برای کلمه کلیدی خاصی محتوا تولید می کردید، حالا باید محتوایی بنویسید که موضوع خاصی را پوشش دهد و تمام کلمات کلیدی آن حوضه را کاور کند.
ابزارهای مورد نیاز برای سئو

تحلیل سایت خود و رقبا اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا با آنالیز سایت خود میتوانید مشکلات داخلی و فنی را شناسایی کرده و با آنالیز سایت رقبایتان میتوانید از نکات مثبت آنها استفاده کرده و در سایت خود پیاده سازی کنید و تکنیک های منفی که آنها نتوانسته اند جواب بگیرند را تکرار نکنید. اما تحلیل سایت بدون ابزارهای سئو کار بسیار مشکل و حتی گاهی اوقات غیر ممکن است. زمان در سئو سایت بالاترین اهمیت را دارد، در نتیجه نمیتوان با تحلیل های دستی زمان ارزشمند پروژه را از دست بدهیم. بهترین روش برای آنالیز سریع و درست سایت خودو رقبا استفاده از ابزارهای سئو سایت است. ابزارهای سئو رایگان و غیر رایگان زیادی وجود دارند که میتوانید از آنها برای آنالیز سایت خود و رقبا استفاده نمایید. در ادامه ما 5 ابزار برتر سئو در سال 2022 را به شما معرفی میکنیم.

1. Ahrefs
ابزار ahrefs به خدای سئو مشهور است، زیرا این ابزار آنقدر قدرتمند است و قابلیت های متفاوتی ارائه میدهد که رسما میتوانید درون آن غرق شوید. در قسمت keyword explorer ابزار ahrefs میتوانید سختی هر کلمه ای که میخواهید را چک کنید و با وارد کردن ریشه یک کلمه یا عبارت، ایده ها و کلمات مرتبط را به شما نشان میدهد. این ابزار همچنین این قابلیت را به شما میدهد که هر سایت یا ساب دامین دلخواه را چک کرده و تعداد بک لینک ها، reffering domainها و فاکتورهای دیگر را بررسی کنید. این عوامل در انتشار رپورتاژها و سئو خارجی تاثیر زیادی دارند.

ابزار ahrefs بهترین ابزار پولی سئو میباشد.


2. Google search consol
کنسول سرچ گوگل بهترین ابزار رایگان سئو است و مزیتی که نسبت به سایر ابزارها دارد این است که همه ابزارهای سئو خطا دارند و ممکن است که داده های پرتی به شما بدهند اما کوئری های گوگل سرچ کنسول دقیقا کلمات و عباراتی هستند که توسط کاربران جستجو می شوند. شما در گوگل سرچ کنسول میتوانید URL دلخواه خود را fetch کنید، یعنی از گوگل درخواست ایندکس آن صفحه را بکنید. گوگل سرچ کنسول، صفحاتی که بیشترین لینک داخلی و خارجی را دارند و همچنین ایرادهای فنی هر صفحه را نیز نشان میدهد. در نتیجه ابزار کنسول سرچ گوگل، ابزار بسیار مفید و کاربردی در سئو میباشد که حتما باید از آن استفاده کنید.

ابزار گوگل سرچ کنسول بهترین و کاربردی ترین ابزار رایگان سئو سایت میباشد.


3. KWfinder
KWFinder یکی از قوی ترین ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی در سئو میباشد. طرز کار این ابزار به این صورت است که یک کلمه را وارد میکنید و تمام کلمات و عبارات مرتبط و longtailهای آن را به همراه میزان سرچ ماهیانه به شما ارائه میکند. این ابزار رایگان نیست اما میتوانید اکانت های اشتراکی تهیه کرده و از امکانات آن استفاده نمایید.

ابزار kw finder بهترین ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی در سئو


4. Screaming Frog
ابزار screaming frog یک ابزار سئو تکنیکال است که قابلیت های فراوانی از جمله نمایش URLهایی با ارور 4XX، خطاهای مربوط به تگ کنونیکال، صفحاتی که تگ H1 یا H2 ندارن، ساخت سایت مپ XML، خطاهای مربوط به تایتل و متا دیسکریپشن و موارد بسیار دیگر را در این ابزار چک کنید.

ابزار screaming frog بهترین ابزار برای پیدا کردن اشکالات فنی سایت


5. Google analytics
گوگل آنالیتیکس محبوب ترین ابزار تجزیه و تحلیل موجود است. این ابزار طیف وسیعی از داده ها مانند session هر کاربر، مقدار ورودی هر صفحه و غیره را در اختیار شما قرار میدهد، اما گوگل آنالیتیکس فقط برای سئو کاربرد ندارد بلکه برای جنبه های وسیعی از بازاریابی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

ابزار گوگل آنالیتیکس
پرکاربردترین اصطلاحات سئو

1. 301 redirection
زمانی که صفحه ای حذف شده باشد یا اینکه به هر دلیلی وجود نداشته باشد، معمولا آن را روی یک صفحه که از نظر موضوعی با آن مرتبط است، منتقل میکنند. به این فرآیند هدایت، redirection میگویند. ریدایرکت به دو صورت است: redirect 301 و redirect 302 که نوع 301 آن دائمی و نوع 302 موقتی میباشد. ریدایرکت 301 باعث می شود که کاربران را در سایت خود نگه دارید و تمام اعتبار و ارزش آن را به صفحه مقصد منتقل شود.

2. Alt tag /text
تگ alt یا متن جایگزین یکی از اصطلاحات رایج سئو میباشد که که معنای تصاویر را برای موتور جستجو توصیف میکند. از آنجایی که موتورهای جستجو نمیتوانند تصاویر را ببینند، با کمک متن جایگزین که معمولا شامل کلمات کلیدی است، میتوانند تصاویر را بفهمند.

3. انکر تکست
متنی در داخل یک صفحه که قابل کلیک است و به صفحه دیگری از همان سایت یا سایت دیگری هدایت می شود. برای بهبود سئو معمولا برای انکر تکست از کلمات کلیدی اصلی استفاده میکنند. برای اینکه انکر تکست از سایر کلمات مشخص شود، بهتر است که آن را با رنگی متفاوت از رنگ سایر متن مشخص کنید.

4. تگ کنونیکال
یک نوع تگ HTML است که داخل آن یک URL قرار میگیرد. معنای تگ کنونیکال این است که آدرسی که درون آن قرار گرفته را به عنوان نسخه معتبر و ترجیحی این صفحه در نظر بگیرند و link juice را به آن منتقل میکنند. حالت استاندارد و پایه تگ کنونیکال این است که هر صفحه به خودش برود اما در شرایط خاص و با صلاح دید متخصص سئو ممکن است که کنونیکال یک صفحه را به صفحه دیگر منتقل کنند، مثلا ممکن است در یک سایت فروشگاهی بزرگ، تگ کنونیکال محصولات را url صفحه دسته بندی اصلی آن محصولات درج کنند.

5. خزیدن (crawl)
خزیدن یا کروال کردن یعنی استفاده از یک برنامه واسطه برای جستجوی یک سایت و جمع آوری داده ها از جمله صفحات، کدهای وضعیت و مولفه های سئو مانند عناوین، تایتل و متا دیسکریپشن.

6. Disavow
Disavow در واقع یک ابزار است که به کمک آن میتوان بک لینک های اسپم یک سایت را شناسایی و حذف کرد. درواقع با این کار به موتورهای جستجو اطلاع میدهیم که این لینک های اسپم را نادیده بگیرند. روش disavow برای سایت هایی که پروفایل بک لینک ضعیفی دارند و برای جلوگیری از گوگل پنالتی استفاده می شود.

7. لینک داخلی
یک ابر متن یا یک تصویر در یک وب سایت که به صفحه دیگری در همان سایت لینک میدهد. معمولا با کمک کلمات کلیدی اصلی صفحات مختلف را به یکدیگر مرتبط میکنند.

8. تحقیق کلمات کلیدی
پیش از انجام هر اقدامی در سئو سایت، یک لیستی از کلمات کلیدی پرسرچ و مرتبط با کسب و کار تهیه می شود. این لیست از ابزارهای سئو و همچنین آنالیز رقبا به دست می آید. به این فرآیند کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی می گویندو سپس بر اساس این کلمات و عبارات، تولید محتوا شروع می شود.

9. صفحه فرود (landing page)
صفحه فرود یا لندینگ پیج، صفحه ای است که کاربر مستقیما از موتور جستجو به آن وارد می شود. هر صفحه فرود معمولا برای یک کلمه کلیدی ایجاد میشود و کاربر را وادار به عمل خاصی مانند ثبت نام، خرید محصول و غیره میکند.

10. لینک سازی
به عمل به دست آوردن بک لینک از وب سایت های دیگر برای بهبود رتبه سایت را لینک سازی میگویند. لینک سازی شامل انتشار رپورتاژ، درج محتوا و لینک در وبلاگ ها، انجمن ها و غیره میباشد.

مقاله مرتبط : اصطلاحات سئو 2022
جمع بندی

سئو یکی از شاخه های اصلی دیجیتال مارکتینگ است و هر کسب و کار آنلاینی که بخواهد از اینترنت کسب درآمد کند، باید بعد از طراحی سایت به فکر سئو سایت خود باشد. سئو برخلاف تصور بسیاری از افراد، علم پیچیده و مشکلی است که باید توسط متخصصان آن در سایت پیاده سازی شود.
متخصصان سئو شهر کد با داشتن سال ها تجربه کاری و سوابق درخشان آماده پیاده سازی تکنیک های سئو در وب سایت شرکتی یا فروشگاهی شما هستند. شهر کد همچنین خدمات مشاوره سئو هم ارائه میدهد. جهت کسب اطلاع از پکیج ها و قیمت سئو شهر کد به صفحه سئو سایت ما مراجعه نمایید.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی