11 نکته مهم برای نوشتن تیتر جذاب

11 نکته مهم برای نوشتن تیتر جذاب

زمانی که در اینترنت موضوعی را جستجو می کنید، با وب سایت های زیادی مواجه می شوید که درباره آن موضوع محتوایی را نوشته اند. اما آیا هر سایتی را برای مطالعه انتخاب می کنید؟ به طور کلی تیتر یک محتوا تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان دارد. اگر محتوای یک سایت کامل هم باشد ولی تیتر جذابی نداشته باشد، نمی تواند مخاطبان را برای مطالعه محتوا ترغیب کند. بنابراین لازم است برای هر محتوا تیترهای جذاب نوشته شود. در این محتوا می خواهیم به سوال چگونه تیتر جذاب بنویسیم، پاسخ دهیم.

چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟

1. در تیتر های خود از کلمات کلیدی استفاده کنید

اولین کاری که برای پاسخ به سوال چگونه تیتر جذاب بنویسیم، باید انجام دهید، انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوایتان است. این کار باعث می شود با سوالات و خواسته های کاربران درباره موضوع مورد نظرتان بیشتر آشنا شوید. دقت داشته باشید که حتی یک تفاوت کوچک یا به کار بردن یک کلمه اشتباه، می تواند تاثیر زیادی در رتبه شما داشته باشد. پس از بررسی، عنوانی را انتخاب کنید که به صورت ماهرانه، کلمات کلیدی در آن به کار رفته باشد. برای انتخاب تیتر مورد نظر، آمارهای کلماتی که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته را بدست آورید و از کلمات پرکاربرد در عنوان محتوای خود استفاده نمایید. شما می توانید محتوا " چگونه بهترین کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ " را مطالعه کنید تا کلمات کلیدی بیشتری را پیدا کنید.

 

2. تیترهای محتوا را کوتاه و جامع انتخاب کنید

سعی کنید تیتر محتوا را علاوه بر جذاب بودن، کوتاه و جامع بنویسید. در بعضی از موضوعات بهتر است تیتر کوتاه، اما تاثیرگذار بنویسید. همیشه احتیاج نیست که برای مطالب بلند، تیترهای طولانی بنویسید. تیتر محتوا را طوری بنویسید که مخاطبان با یک نگاه بتوانند به موضع کلی محتوا پی ببرند. اصولا موتورهای جستجو 63 کاراکتر اول را نمایش می دهند. پس سعی کنید برای نوشتن تیتر مطلب مناسب کلمات و مفاهیم اصلی را در ابتدای تیتر بیان کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: 10 تکنیک ساده سئو در سال 2022

 

3. تیتر محتوا را سوالی بنویسید

در تولید محتوا بر اساس اصول سئو حتما توجه داشته باشید، تیتر سوالی حس کنجکاوی را در مخاطب بر می انگیزد و آن را به خواندن متن اصلی مشتاق می کند. هنگامی که می خواهید تیتر سوالی بنویسید، ابتدا به این فکر کنید که محتوا شما پاسخگوی چه سوالی است. زمانی که کاربر در گوگل سوال خود را سرچ می کند، برای مثال می نویسد " برای نوشتن محتوا خوب چه نکاتی را باید رعایت کرد؟"، اگر عنوان شما را با سوال خود مشابه ببیند، محتوا شما را خوانده و در آن به دنبال جواب سوال خود می گردد. سعی کنید از عباراتی مانند " چرا " ، "چگونه " و " چطور " استفاده کنید. در محتوای چگونه محتوا تولید کنیم بصورت جامع تری درباره تولید محتوای جذاب صحبت کرده ایم. 

 

4. در نوشتن تیترها صادق باشید

کاربران تمایل بیشتری به خواندن تیترهایی دارند که مبتنی بر صداقت باشند. بنابراین تیتر های خود را باید کاملا مرتبط با متن بنویسید. اگر تنها برای جذب مخاطب، تیتر محتوا را بنویسید و در محتوای خود به موضوعی که در تیتر اشاره شده است نپردازید، مخاطب تا انتها محتوا را مطالعه نخواهد کرد. سعی کنید که تیترهای خود را با تجربه های شخصی، شکست و موفقیت ها ادغام کنید. 

 

تیتر نویسی جذاب برای محتوا-

 

5. به تیترهای رقیبان خود توجه کنید

برای انتخاب تیتری جذاب و کاربر پسند، ابتدا تیتر و موضوع مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید. سپس به تیترهایی که رقیبان شما انتخاب کرده اند توجه کنید. در نهایت پس از بررسی های لازم،  تیتر جذاب و دلخواه خود را انتخاب کنید. 

 خلاق عمل کردن خوب است، اما گاهی بهتر است از رقیبان خود کمک بگیرید. قطعا رقیبانتان مانند شما در مورد تیتر یک محتوا فکر کرده اند و تمام موارد را بررسی کرده اند. از این رو بهتر است از آنها الگو بگیرید. البته نباید تیتر ها را دقیقا کپی کنید، اما برای گرفتن ایده بهتر، می توانید به محتوای رقیبانتان مراجعه کنید. 

 

بیشتر بخوانید: چگونه تولید محتوا کنیم؟

 

7. کاربر را به انجام یک عمل دعوت کنید 

شما می توانید در تیتر های خود، از کاربران سایت بخواهید که یک عملی را انجام دهند. برای مثال در تیتر خود بنویسید که " همین حالا فروشگاه اینترنتی خود را بسازید"، این تیتر علاوه بر جذاب بودن، کاربران را برای خرید ترغیب می کند. این روش نوعی بازاریابی یا دیجیتال مارکتینگ است. البته توجه کنید که در ادامه این تیتر ها، باید دکمه یا لینکی برای خرید یا بازدید از صفحه مورد نظر وجود داشته باشد.

 

8. از کلمات مثبت استفاده کنید 

استفاده از کلمات احساسی و مثبت می تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند. استفاده از کلمات احساسی، این حس را به کاربر القا می کند که شما دقیقا می دانید او چه چیزی می خواهد. البته در استفاده از این کلمات زیاده روی نکنید، چرا که حالت اغراق گونه پیدا کرده و کاربران را زده می کند. سعی کنید همیشه در محتوای خود نکات مثبت را ابتدا بیاورید. می توانید از کلماتی مانند بهترین، عالی ترین، جذاب ترین، آسان ترین و ... استفاده کنید. 

 

9. از اعداد در تیتر های خود استفاده کنید

یکی از ترفند های جالب برای تیتر نویسی، استفاده از اعداد و ارقام در تیتر است. آمار ها نشان می دهد استفاده از اعداد 70 درصد احتمال تعامل و اشتراک گذاری محتوا را افزایش می دهد. برای مثال اگر محتوای شما به 11 نکته در مورد موضوعی پرداخته است، در ابتدای تیتر از عدد 11 استفاده کنید. مغز انسان علاقه خاصی به اعداد دارد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شانس اعداد فرد بیشتر از سایر اعداد است، به همین دلیل وبلاگ نویسان عموما از اعداد فرد استفاده می کنند.

 

10. از چند تیتر استفاده کنید

همانطور که گفتیم، تیترهای شما باید دارای کلمات کلیدی باشند. استفاده از کلمه کلیدی، آن هم در ابتدای تیتر، سبب محدودیت ما در نوشتن تیتر می شود. در این مواقع بهتر است از چندین تیتر استفاده کنید. البته باید برای این کار زمان لازم را بگذارید تا بهترین ترکیب را پیدا کنید. .

 

11. با تیتر های جذاب، کاربر را به یادگیری ترغیب کنید

این روزها اکثر مردم تشنه یادگیری هستند. وب سایت های زیادی نیز در زمینه آموزش اقدام کرده و محتوا تولید می کنند. در این میان، محتوایی برنده است که بتواند کاربران را برای یادگیری ترغیب کند. بنابراین تیتر های خود را به گونه ای بنویسید که کاربر مطمئن شود با مطالعه این محتوا، به دانش او اضافه می شود. شما با این کار به مخاطب، سطح دانش خود را نشان داده اید و همچنین به او می گویید که به فکر یادگیریشان هستید. همچنین اصولا انتشار محتواهای آموزشی در شبکه های اجتماعی توسط کاربران سایت، بیشتر از سایر محتوا ها است.

 

12. عنوان متمرکز بنویسید

عنوان های متمرکز مربوط به عموم مردم نیست و فقط به بازه ای از افراد مرتبط می شود. هنگامی که عنوان خود را متمرکز بنویسید، مخاطبان شما به صورت هدفمند مطالبتان را دنبال می کنند. برای مثال: 

  • بهترین مدل های لباس دخترانه
  • کت و دامن زنانه مجلسی
  • بهترین مدل موی پسرانه برای سنین 5 تا 9 سال
  • و …

بکاربردن کلماتی همچون دخترانه، پسرانه و … یا مشخص نمودن بازه سنی به کاربران کمک می کند تا به راحتی مطالب مورد نیازشان را پیدا کنند.

 

13. عنوان بروز بنویسید

سعی کنید از عنوان های بروز برای محتواهای خود استفاده کنید. برای مثال بهترین تکنیک های سئو در سال 2022، کاربران را از جدید بودن مطالبتان مطمئن می کند. به این ترتیب نرخ کلیک نیز افزایش می یابد. 

 

در پایان

نوشتن تیترهایی که خواننده را جذب کنند و آنها را علاقه مند به خواندن متن کنند، کار آسانی نیست. سوالی که بسیاری از افراد می پرسند، این است که چگونه محتوا بنویسیم؟ در پاسخ به این سوال باید ابتدا جواب این پرسش که چگونه تیتر جذاب بنویسیم را بدانیم. چرا که تیتر و عنوان یک محتوا اولین چیزی است که یک کاربر را به مطالعه تشویق می کند.

نوشتن تیتر مناسب، هنری است که با تجربه و خلاقیت بدست می آید. به طور کلی انتخاب تیتر مناسب یک هنر محسوب می شود، بنابراین با در نظر گرفتن نیازها و سوالات مخاطبانی که دارید، همواره سعی کنید بهترین تیترها را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که اگر تیتر مطالب شما مناسب نباشد، بسیاری از افراد آنها را نمی خوانند و مطلبی که خوانده نشود ارزشی نیز نخواهد داشت.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی