چگونه محتوا تولید کنیم | چطوری تولید محتوا کنم؟

چگونه محتوا تولید کنیم | چطوری تولید محتوا کنم؟

یکی از عوامل موفقیت وب سایت ها، تولید محتوای سایت به صورت حرفه ای است؛ چرا که این روزها به دلیل افزایش مشغله های مردم، آنها وقت کافی برای مطالعه کتاب نداشته و ترجیح می دهند از طریق اینترنت، پاسخ سوالاتشان را پیدا کنند. اما چگونه تولید محتوا کنیم؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟

چجوری تولید محتوا کنیم ؟

تولید محتوا برای سایت یکی از اقدامات مهم و اساسی برای کسب رتبه بهتر در گوگل است. در ادامه این مطلب به شما یاد خواهیم داد که چطور تولید محتوا کنیم؟

 

خدمات تولید محتوا

 

1. یافتن موضوع مناسب برای محتوا

اولین نکته در تولید محتوای سایت این است که در زمان انتخاب موضوع محتوا، کلمات کلیدی مرتبط با موضوع را انتخاب کنید. انتخاب کلمات کلیدی طولانی یا دم دراز، برای یک محتوای همیشه سبز مناسب تر هستند، زیرا در کلمات کلیدی طولانی رقابت کمتری وجود دارد. پس از انتخاب کلمه کلیدی، باید نرخ سرچ آن را بدست بیاورید و در صورتی که ترافیک بالایی دارد از آن استفاده کنید.

کلماتی که انتخاب می کنید باید با موضوع محتوا بیشترین تناسب را داشته و محتوای شما در مورد آن موضوع، حرفی برای گفتن داشته باشد. یادتان باشد محتواهای همیشه سبز، اکثرا در سایت هایی دیده میشود که زودتر از رقیبان اقدام به نوشتن آن موضوع کرده اند. پس برنده کسی است که محتوا را اول و بهتر تولید می کند.

 

روش های پیدا کردن موضوع مناسب برای محتوا

  • جستجو در سایت Quora

شما می توانید کلمه کلیدی موردنظرتان را جستجو کنید تا با ایده های بسیاری در رابطه با تولید محتوا در آن زمینه آشنا شوید.

  • Reddit Keyword Research Tool

ردیت به شما کمک می کند تا کلمه کلیدی موردنظرتان را سرچ کنید و با کلمه های مرتبط آشنا شوید.

  • استفاده از تگ های جستجو عکس گوگل

یکی دیگر از ابزارهای که به شما در پیدا کردن ایده محتوا کمک می کند، تگ جستجو عکس در گوگل است. شما می توانید تگ تصاویر را با کلمه کلیدی ترکیب کنید و محتوای جدید بنویسید.

  • کامنت های سایت

کامنت های سایت سوالاتی هستند که کاربر نتوانسته در محتواهای دیگر پاسخ آن ها را پیدا کند. بنابراین می توانند ایده های خوبی برای تولید محتوا باشند. در صورتی که سایت شما کامنت ندارد، می توانید به بررسی کامنت های سایت رقبا بپردازید.

  • بررسی کانال یوتیوب رقبا

با بررسی پربازدیدترین ویدیوهای کانال رقبا به راحتی می توانید، برای پرطرفدار ترین عنوان ها تولید محتوا کنید.

 

2. تهیه لیستی از کلمات کلیدی مرتبط 

دومین اقدام برای پاسخ به سوال چگونه تولید محتوا کنیم، این است که با کمک ابزارهای مختلف، کلمات کلیدی پر سرچ که با موضوع شما مرتبط هستند را بیابید. علاوه براین، وب سایت رقبای خود را که در این زمینه فعالیت کرده اند را نیز بررسی کنید. همچنین برای شما محتوا " چگونه بهترین کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ " را آماده کرده ایم تا به صورت اصولی تر، کلمات کلیدی را پیدا کرده و تولید محتوا کنید.

 

3. بیان موضوع به صورت جزئی و کامل

هرچه شما در مورد موضوع موردنظر با دقت و جزئیات بیشتری بنویسید، کاربر تمایل بیشتری برای مطالعه مطلب شما خواهد داشت. از طرفی با این روش شما بگونه ای از تکنیک سئو کلاه سفید استفاده کرده اید.

تولید محتوای سایت-

4. عنوان جذاب انتخاب کنید

سعی کنید کلمه کلیدی اصلی محتوا را در عنوان استفاده کنید. اما بهتر است که کلمه کلیدی هدف در ابتدای عنوان شما دیده شود؛ چرا که اینگونه تاثیر بیشتری در سئو و گرفتن رتبه در گوگل خواهد داشت. برای جذب بیشتر مخاطب باید بتوانید یک عنوان جذاب و مرتبط انتخاب کنید، برای انتخاب یک عنوان مناسب به نکات زیر توجه کنید :

  • استفاده از اعداد در عنوان
  • مطرح کردن یک سوال در عنوان
  • استفاده از افعال منفی
  • به چالش کشیدن ذهن مخاطب
  • استفاده از عبارات هیجانی
  • استفاده از عنوان های ساده
  • ارائه راهکارهای ساده
  • ایجاد حس ترس در مخاطب
  • حل مشکلات کاربران
  • برقراری تعادل در تعداد کاراکترهای عنوان

 

5. به متا تگ عنوان و توضیحات دقت کنید

قبل از آنکه مخاطب محتوا را مطالعه کند، عنوان و توضیح متای آن را می خواند. بنابراین این دو، از عوامل مهم در جذب کاربر برای ادامه مطالعه محتوا هستند. عنوان یک محتوا باید بین 50 تا 60 حرف باشد. توضیح متا نیز باید عبارتی به طول 155 تا 160 کاراکتر باشد. همچنین در هر دوی این موارد باید از کلمه کلیدی به درستی استفاده شود. از آنجایی که موتور جستجوی گوگل به عنوان یک مقاله توجه ویژه دارد، باید عنوان کاملا با متن مرتبط باشد؛ در غیر اینصورت توسط گوگل جریمه خواهید شد.

 

6. اصول سئو در تولید محتوا برای سایت

بیشتر افرادی که می خواهند سایت خود را بروز رسانی کنند، قصد بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو و سئو و بهینه سازی سایت خود را داشته و می خواهند علاوه بر تثبیت موقعیت خود در نتایج جستجو، پیشرفت نیز داشته باشند. تولید محتوای سایت بر اساس اصول سئو، تمامی ویژگی هایی که موتور های جستجو به آن حساسیت نشان می دهند را رعایت کرده و کاملا مطابق با استاندارد های سئو و بهینه سازی سایت می باشد.  برای بهینه سازی محتوای خود باید به مواردی از جمله دستورات نگارش متن، تگ Alt تصاویر، تگ های عنوان و لینک های داخلی محتوا توجه ویژه کنید.

 

7. تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی یا مترادف آن در متن

تعداد دفعات استفاده از کلمات یا عبارات کلیدی در متن بسیار مهم است. البته تعداد استفاده از کلمات کلیدی نباید خیلی زیاد یا کم باشد. در گذشته هرچقدر از کلمه کلیدی بیشتر در یک متن استفاده می شد، آن متن رتبه بهتری در گوگل داشت ؛ اما امروزه به دلیل الگوریتم های فراوان گوگل، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی امتیاز منفی نیز در پی دارد. اصولا 3 تا 5 درصد از کلمات یک متن را باید کلمات کلیدی تشکیل داده باشد.

 

8. بروز رسانی همیشگی محتوا 

توجه کنید برای همیشه سبز بودن یک محتوا باید به صورت مداوم لینک ها، تصاویر و اطلاعات آن را بررسی کنید تا در صورت وجود خطا در هر لینک و یا نیاز به روز شدن تصاویر و محتوا، آن ها را به روز کنید. اگر محتوای شما به صفحه ۴۰۴ لینک بدهد و یا اطلاعات محتوای دیگری از محتوای شما کامل تر باشد، محتوای شما جایگاهش افت خواهد کرد.

چطور تولید محتوا کنیم-

9. انتخاب تصویر مناسب و جذاب

تصاویر یک محتوا روح آن هستند. با کمک تصاویر شما می توانید از خستگی کاربر جلوگیری کنید و مدت زمان بیشتری آنها را در سایت نگه دارید. تصاویر مناسب و مرتبط، به فهم محتوا نیز کمک بیشتری خواهد کرد. همچنین اینفوگرافیک ها نیز برای کاربر جذاب بوده و کمک می کنند برخی مطالب را در قالب تصاویر و جملات کوتاه مطالعه کنند.

 

10. اندازه مطالب محتوا

طول محتوا و مطالب سایت یکی دیگر از معیار هایی است که موتور های جستجو آن را به عنوان معیاری برای رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرند. عوامل تعیین کننده برای اندازه محتوا، موضوع سایت، موضوع محتوا و گروه مخاطب محتوا می باشند.

از این رو ممکن است یک مطلب 300 کلمه ای در یک موضوع برای سایت طول زیادی داشته باشد و برعکس ممکن است مطلب دیگری با 700 کلمه در موضوعی دیگر، اندازه کمی داشته باشد؛ لذا تیم خدمات تولید محتوا شهرکد، با تحلیل وب سایت شما، بهترین اندازه و تعداد کاراکتر را مشخص می کنند.

 

11. نظر مردم را جلب کنید

برای اینکه بتوانید نظر مردم را جلب کنید باید محتوای خود را با عبارات هیجانی آغاز کنید. تیترها و مطالب را به نحوی بنویسید که کاربر برای مطالعه آن احساس نیاز کند. تولید محتوای جدید و کامل، سبب جلب نظر کاربران می شود.

هدف شما از تولید محتوا جلب رضایت کاربران و رفع نیاز و مشکلات آنها است. بنابراین بایستی به گونه ای محتوا بنویسید که رضایت کاربران را جلب کنید. بهتر است ابتدا با مشکلات و سوالات آنها آشنا شوید تا محتوای مفیدی بنویسید.

 

12. کپی و تکراری ننویسید

 تولید محتوا برای هر سایتی ضروری و مهم است، اما هر محتوایی نمی تواند به سئو تضمینی سایت کمکی کند. شما باید محتوا را کاملا یونیک بنویسید؛ چرا که الگوریتم های گوگل می توانند محتواهای تکراری و کپی را به راحتی تشخیص دهند. 

برای جلوگیری از کپی نوشتن محتوا بهتر است که چندین محتوا و مقاله را مرتبط با موضوع خود مطالعه کنید؛ پس از آن نکات مهم و کاربردی هر کدام را یادداشت کنید. در نهایت برای تولید محتوا این مطالب را بصورت پیوسته درکنار هم قرار دهید و خواناتر و کاملتر برای مخاطبین سایت خود بنویسید.

 

13. ایده دهی به کاربران

در محتوای خود ایده های ناب به کاربران پیشنهاد بدهید؛ زمانی که شما در محتوای خود به کاربران ایده یا ابزاری پیشنهاد می دهید، آنها را بیشتر به محتوا جذب می کنید، زیرا اصولا کاربران در جستجو راهکار و ابزار برای پیشرفت در کار خود هستند. سپس با هر بار بروزرسانی این محتوا، ایده های جدیدی به آن اضافه کنید.

برای مثال مواردی که در زیر اشاره شده است در تولید محتوا همیشه سبز بسیار موثر است:

  • اشتباهات رایج در راه اندازی فروشگاه اینترنتی و راه حل رفع آن

  • ایده هایی برای شروع کسب و کار اینترنتی تا رسیدن به درآمد

 

14. پیوند مطالب مرتبط به یکدیگر 

 به کمک پیوند دادن محتوای خود به محتواهای مرتبط، محتوای شما همیشه به روز می ماند و اگر چیزی در آن جا افتاده باشد به کمک محتواهای دیگر تکمیل می شود. همچنین زمانی که یکی از محتواهای پیوندی را به روز می کنید، در واقع این محتوا را نیز به روز کرده اید! 

پیوند دادن محتواهای مرتبط به یکدیگر، باعث بهبود سئو سایت شما نیز می شود. شما با پیوند دادن محتواها به یکدیگر، اصطلاحا لینک سازی داخلی انجام می دهید و محتواهای دیگری که مخاطبان به آن نیاز دارند را به آنها نشان می دهید.

 

15. لینک سازی خارجی

علاوه بر لینک های داخلی، لینک خارجی به وب سایت های معتبر نیز میتواند پیج آتوریتی سایت را بالا ببرد؛ البته بهتر است لینک هایی که می دهید، nofollow باشد. شما می توانید محتوای " ۱۰ روش افزایش پیج آتوریتی و دامین آتوریتی " را نیز مطالعه کنید تا تکنیک های جدیدی برای افزایش پیج آتوریتی یاد بگیرید.

 

16. استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول 

کلمه کلیدی محتوای خود را عینا در پاراگراف اول محتوا استفاده کنید. در بیشتر اوقات گوگل بخش ابتدایی محتوا شما را به عنوان متا دیسکریپشن به کاربر نشان می دهد. حال اگر کلمه کلیدی هدف و یا عنوان محتوا عینا در این بخش نباشد، کاربران برای مطالعه سایت شما را انتخاب نمی کنند؛ همچنین ممکن است رفته رفته گوگل رتبه آن کلمه را از شما بگیرد.

 

17. استفاده از کال تو اکشن(CTA)

پس از تولید محتوا لازم است با کاربران تعامل داشته باشید و از آنها چیزی بخواهید که به آن کال تو اکشن می گوییم.  برای مثال بگویید: سوالات خود را مطرح کنید، نظرات خود را بنویسید و …

در واقع با کال تو اکشن، کاربران را به انجام عملی دعوت می کنید. اگر هدف شما معرفی صفحه ای از سایت و یا محصول خاصی است، باید در جای مناسبی از محتوا با کمک CTA کاربر را به مشاهده آن دعوت کنید.

چطور تولید محتوا کنیم-

4 اشتباه در زمان تولید محتوای سایت

1. عدم شناخت مخاطبان

در ابتدا بایستی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و تمام نیازها و علایق آنها را بشناسید. اینگونه به راحتی محتوایی متناسب با نیاز کاربران تهیه می کنید.

2. مداوم نبودن انتشار محتوا

انتشار محتوا به طور مستمر و در زمان های مشخص بسیار مورد اهمیت است. طبق یک برنامه ریزی مناسب اقدام به انتشار محتوا کنید.

3. عدم تمرکز بر موضوع مورد نظر

سعی کنید در تولید محتوا از توضیحات غیرمرتبط پرهیز کنید. گاهی اوقات به طور ناخودآگاه ذهن از بحث و مطلب اصلی دور می شود و به توضیح موضوعات فرعی می پردازد؛ با این کار مخاطبان از خواندن ادامه محتوای شما خسته می شوند.

4. ارائه محتوای سئو نشده

سئو محتوا در گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که اگر محتوای شما سئو نشده باشد 70 درصد از مخاطبان خود را از دست می دهید.

 

5. نوشتن محتوا با غلط املایی

یکی از فاکتورهای مهم گوگل هنگام بررسی محتوای سایت، عدم وجود غلط های املایی و گرامری در آن است. البته گوگل حساسیت بیشتری بر گرامر زبان انگلیسی دارد. برای این که متوجه شوید گوگل چگونه متن فارسی شما را درک می کند، می توانید متن محتوا را در گوگل ترنسلیت گذاشته و ترجمه آن را مشاهده کنید. در صورتی که ترجمه قابل درکی مشاهده کردید، یعنی گوگل محتوای شما را درک می کند.

 

6. عدم رعایت پاراگراف بندی

متن های طولانی و پشت سرهم کاربران را خسته می کند و گاهی منجر به خروج کاربر از صفحه و افزایش نرخ بانس ریت می شود. بهتر است هنگام نوشتن محتوا به پاراگراف بندی و جداسازی عنوان ها توجه داشته باشید. 

 

 

7. نوشتن انکر تکست عمومی و طولانی

هنگام لینک سازی داخلی از انکر تکست هایی همچون اینجا کلیک کنید، ضربه بزنید، این مقاله و … استفاده نکنید. همچنین از نوشتن انکر تکست های طولانی نیز پرهیز کنید.

 

8. مشخص نبودن لینک ها

بهتر است برای لینک ها رنگی متفاوت در نظر بگیرید تا کاربران بتوانند آنها را از متن های عادی تشخیص دهند. البته توجه داشته باشید قسمت های دیگر از متن که لینک نیستند را هم رنگ لینک ها نکنید؛ زیرا کاربر تصور می کند آن متن نیز لینک است، به این ترتیب اعتمادش را نسبت به سایت شما از دست می دهد.

 

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز، محتوایی است که هر زمانی که کاربر به آن مراجعه کند برای او مفید باشد و هرچه از زمان انتشار این محتوا بگذرد، باز هم کاربران را به خود جذب می کند و کم کم به عنوان یک منبع در سایر مقالات از آن استفاده می شود.

سعی کنید در حوزه فعالیت سایت خود حداقل چند محتوای همیشه سبز تولید کنید، در این صورت بازدید سایت شما افزایش می یابد و در یک موضوع، همیشه در صدر نتایج جستجو هستید. 

 

اهمیت محتوای همیشه سبز

زمانی که شما یک محتوای همیشه سبز تولید می کنید در واقع به موتورهای جستجو از جمله گوگل نشان میدهید که هدف سایت شما رفع مشکلات و نیاز کاربران است و سایت شما برای گوگل ارزشمند می شود؛ در نتیجه جایگاه سایت شما در گوگل بهبود پیدا می کند.

علاوه بر این به دلیل اینکه یک محتوایی تولید کرده اید که پاسخ تمامی سوالات کاربران در آن داده شده است، در سایر سایت ها یا توسط کاربران به عنوان منبع معرفی می شوید. در واقع شما به کمک محتوای همیشه سبز بک لینک های زیادی دریافت خواهید کرد. شما با به کارگیری تمام نکاتی که در ابتدای محتوا گفته شد، می تونید یک محتوای همیشه سبز و کاربر پسند تولید کنید.

 

3 فاکتور مهم برای تولید محتوای حیرت انگیز

تولید محتوای سایت-

۱- ایجاد انگیزه برای مخاطب

پس از کمی مطالعه، کم کم انگیزه و تمایل افراد به ادامه مطالعه کاسته می‌شود. اما چه عواملی سبب می‌شود تا خوانندگان و مخاطبان، یک مطلب آن را تا انتها مطالعه نمایند؟ 

اگرمخاطبی جذب یک مطلب شود به راحتی آن مطلب را ناتمام رها نخواهد کرد. اگر جمله شروع کننده مطلب شما جذاب باشد، خواننده انگیزه زیادی برای مطالعه ادامه مطلب پیدا خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: تولید محتوا دیجی کالا را پادشاه کرد

 

عوامل تاثیر گذار بر یک شروع خوب 

  • خلاصه نویسی

با مطالعه متن‌های نویسنده‌های حرفه‌ای، قطعا متوجه خواهید شد که جملات شروع را معمولاً کوتاه انتخاب می‌کنند. گاهی با حالت‌هایی نامتعارف یک متن را شروع کنید. همچون استفاده از یک عبارت کوتاه یا استفاده از یک جمله تکمیل نشده که مخاطب را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند.

  • محاوره یا گفتگو با مخاطب

 شما می‌توانید متن خود را با گفتگوی مستقیم با مخاطب شروع کنید و یک گفتگو دونفره را آغاز کنید. اینگونه حالت‌ها، حس ارتباط و صمیمیت را به مخاطب منتقل می‌کند.

  • جملات سوالی یا مبهم

شروع متن شما اگر با سوال یا جملات و کلماتی مبهم باشد، خواننده را بیشتر ترغیب به خواندن ادامه مطلب‌تان خواهد کرد.

 

۲-  پاراگراف اول، اثربخش ترین قسمت محتوا

اگر پاراگراف ابتدایی شما در مورد موضوعات آموزشی می باشد، بهتر است که  مخاطب را در جریان کلیت موضوع قرار دهید.

 

۳-  افزایش اثربخشی محتوا با برقراری ارتباط با مخاطب

در تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی، هدف از انتشار محتوا، ایجاد ارتباط و آشنایی بیشتر مخاطب با شما و محصولات سایت تان است. بنابراین متن شما باید متناسب با مخاطب‌تان نوشته شود و در او ایجاد انگیزه برای مطالعه ادامه مطلب و مشاهده محصولات سایت تان نماید. هنگام نوشتن متن به سن، جنسیت، سطح دانش و تحصیلات مخاطب تان توجه نمایید تا مطلبی مفید و کاربردی برای او تولید کنید.

 

اگر محتوای شما مکالمه ای است از توجه به نکات زیر غافل نشوید:

  • قرار دادن فضای سفید بین پاراگراف ها و متن های طولانی

قرار دادن فضای سفید از خستگی مخاطب می کاهد و نوشته را خوانا تر می کند.

ضمن اینکه باید توجه داشته باشید جملات جدید را از سر سطر شروع به نگارش کنید نه از ادامه جمله قبلی.

  • از کلمات ساده و روان استفاده نمایید

متن نگارشی شما باید ساده و روان باشد، به گونه ای که خواننده تمایل به خواندن ادامه مطلب داشته باشد. افزودن کلمات سنگین با مفاهیم پیچیده، سبب خستگی مخاطب و در نتیجه ادامه ندادن مطالعه مطلب شما خواهد شد.

  • مخاطبان را با ضمیر دوم ‌شخص خطاب کنید

این امر سبب افزایش صمیمیت در متن شما خواهد شد و خواننده آن را متنی رسمی و کسل کننده نمی داند.

 

چگونه محتوای آموزشی بسازیم؟ 

امروزه مردم برای یافتن پاسخ سوالات خود در زمینه های مختلف به وب سایت های معتبر مراجعه می کنند. شما می توانید در مورد مسائل مختلف، مطالب آموزشی تهیه کرده و آن را در اختیار کاربران بگذارید. گاهی سوالات کاربران نیز برای تولید این نوع محتوا می تواند کمک کننده باشد. 

 

توجه کنید که ...

  1. در مطلب خود از آمار و ارقام و یا قوانین استفاده کنید.
  2. داشتن یک داستان جذاب مخاطب را تا انتهای داستان همراه خود می‌برد.
  3. همچنین با آموزش نکات علمی یا تجربی در هر زمینه‌ای، محتوای خود را ارزشمند کنید.

 

 

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی