نرخ کلیک چیست؟ تکنیک های طلایی افزایش نرخ کلیک

نرخ کلیک چیست؟ تکنیک های طلایی افزایش نرخ کلیک

یکی از سوالاتی که ذهن وبمستران را به خود مشغول کرده است، این است که نرخ کلیک یا CTR چه تاثیری در سئو دارد؟ برخی از آنها معتقد هستند که گوگل اهمیتی به نرخ کلیک نمی دهد اما برخی از خلاف این را می گویند. در ادامه این مطلب می خواهیم در ابتدا بگوییم که CTR چیست؟ چه معیارهای می تواند سبب افزایش نرخ ctr شود و آیا افزایش نرخ کلیک تاثیر مثبتی در سئو دارد یا خیر؟

نرخ کلیک چیست؟

کلمه CTR مخفف عبارت Click Through Rate یا " نرخ کلیک " است. اما ctr چیست؟ در دانش سئو به تعداد کلیک هایی که در نتایج بازدید های گوگل روی سایت شما می شود، نرخ کلیک می گویند.

فرض کنید که وب سایت شما با یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول گوگل باشد و این کلمه در ماه 100 بار سرچ شود؛ در نتیجه سایت شما هر ماه 100 بار در نتایج جستجو به کاربران نشان داده خواهد شد. حال اگر از این 100 جستجو، تنها 40 نفر روی سایت شما کلیک کنند، نرخ کلیک شما برای این صفحه 40 درصد خواهد بود.

پس در واقع نرخ کلیک یا ctr، نسبت میزان کلیک یک صفحه از سایت به میزان دیده شدن آن در نتایج است.

 

نحوه محاسبه نرخ ctr

 

محاسبه نرخ ctr-

 

اگر سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کرده باشید، قطعا با impression آشنایی خواهید داشت. هر بار که یکی از صفحات سایت شما در نتایج سرچ کاربران نشان داده شود، یکی به impression آن صفحه اضافه خواهد شد. برای اطلاع پیدا کردن از تعداد ایمپرشن های یک صفحه از سایتتان، ابتدا سایت خود را در سرچ کنسول ثبت کنید. برای این کار می توانید مطلب " آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول " را مطالعه کنید.

پس از آن پیشنهاد میکنیم، حتما مطلب " معرفی سرچ کنسول گوگل " را مطالعه کنید؛ در این محتوا به صورت کامل بخش های مختلف سرچ کنسول را به شما آموزش داده ایم.

حال اگر یکی از کاربران بعد از دیدن سایت شما در نتایج، روی آن کلیک کند، یکی به تعداد کلیک های آن صفحه اضافه خواهد شد. در واقع ctr به ما کمک می کند تا بفهمیم چه نسبتی از کاربران پس از مشاهده وب سایت ما، برای کلیک روی آن ترغیب شده اند.

 

چطور می توانیم نرخ کلیک یا ctr را ببینیم؟

برای این کار لازم نیست که خودتان نسبت کلیک به impression را حساب کنید. کافیست به سرچ کنسول گوگل مراجعه کرده و در بخش performance، آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کنید. سپس شما می توانید میزان نرخ کلیک آن صفحه را به صورت عددی و نموداری مشاهده کنید. 

 

Ctr چیست-

میانگین نرخ کلیک یک سایت باید چقدر باشد؟

به طور کلی نمی توان عددی را برای نرخ کلیک یک وب سایت مشخص کرد؛ چرا که معیارهای سئو برای تمامی وب سایت ها یکسان نبوده و عوامل زیادی در آنها دخیل هستند. اما بر اساس نتایج بدست آمده، میانگین نرخ ctr یک وب سایت در نسخه دسکتاپ باید حدود 31 درصد و در نسخه موبایل باید حدود 23 درصد باشد.

البته به این نکته توجه کنید که این اعداد برای تمامی وب سایت ها صدق نخواهد کرد، برخی از سایت ها با توجه به حوزه کاری خود، ctr بالای 80 درصد و برخی کمتر از 10 درصد را تجربه می کنند.

 

افزایش نرخ ctr چه ارتباطی با سئو سایت دارد؟

همانطور که گفتیم نرخ کلیک نشان دهنده میزان کلیک شدن محتوای شما توسط کاربر است؛ بنابراین هر چه این معیار بیشتر باشد، می توان گفت محتوای شما بیشتر مورد پسند کاربر بوده است. تحقیقات نشان می دهد که میزان نرخ کلیک، به ازای هر بار که رتبه سایت شما ارتقا پیدا کند، 30 درصد افزایش خواهد داشت.

بنابراین هر چه میزان نرخ ctr سایت افزایش یابد، تعداد ورودی های سایت بیشتر شده و احتمال فروش نیز افزایش خواهد یافت. در نتیجه افزایش نرخ ctr تاثیر مستقیمی در سئو سایت ندارد؛ اما می تواند به شما برای بهبود سئو و کسب رتبه بالاتر کمک کند.

 

6 تکنیک طلایی برای افزایش نرخ کلیک سایت

 

افزایش نرخ کلیک-

1. نوشتن عنوان های جذاب برای محتوا

یکی از روش های افزایش کلیک گوگل، نوشتن عنوان جذاب برای محتوا است. اغلب کاربران اینترنت محتوایی را برای مطالعه انتخاب می کنند که عنوان جذاب تری داشته باشد. فرض کنید شما دنبال راهکاری برای روشن کردن پوست خود هستید؛ از بین دو محتوای زیر کدام را انتخاب می کنید؟

  • 7 روش ارزان و کاربردی برای روشن کردن پوست
  • چطور پوست خود را روشن کنیم؟

هر دو این عناوین یک موضوع را دنبال می کنند، اما به طور قطع شما نیز محتوای اول را برای مطالعه انتخاب خواهید کرد. چرا که عنوان اول جذاب تر و بهینه تر نوشته شده است. اصولا کاربران جذب عناوینی می شوند که در آنها اعداد و صفت های جذاب به کار برده شده باشد.

اما چطور عنوان جذاب بنویسیم؟

  • روی نیاز کاربر تمرکز کنید

به عنوان مثال اگر محتوای شما در مورد غذاهای مفید برای جلوگیری از دیابت است، می توانید اینطور بنویسید که :

با این 5 خوراکی، دیابت را نابود کنید

 

  • از اعداد و ارقام واقعی در عنوان خود استفاده کنید

اعداد و ارقام نقش موثری در جذب مخاطب خواهند داشت. به عنوان های زیر نگاه کنید:

جشنواره یلدا با تخفیف

جشنواره یلدا با تخفیف 50 درصد

کاربران بیشتر جذب عنوان دوم خواهند شد.

 

  • از کلمات و عبارات هیجان انگیز استفاده کنید

کلماتی مثل قدم به قدم، 0 تا 100، آموزش رایگان، بهترین، برترین، کامل ترین و … می تواند کاربران را به شکل باور نکردنی به محتوا جذب کند. برای مطالعه جامع تر در باره این موضوع، مطلب " چطور تیتر جذاب برای محتوا بنویسیم؟ " را مطالعه کنید.

 

2. توضیحات متا یا دیسکریپشن را بهینه بنویسید

توضیحات متا در واقع همان متنی است که پیش از ورود کاربر به سایت، زیر لینک آبی رنگ سایت شما به او نشان داده می شود. هر چه این متن کوتاه جذاب تر باشد، می تواند سبب افزایش کلیک گوگل شود.

در این قسمت باید سعی کنید به کاربر بگویید که با مطالعه محتوا دقیقا چه چیزی را بدست خواهد آورد. به عنوان مثال در توضیحات متا خود از کلمات هیجان انگیز استفاده کنید. به کاربر قول بدهید که در پایان محتوا می تواند به صورت رایگان فایل مرتبطی را دانلود کند.

 

افزایش نرخ کلیک-

3. از اسکیما استفاده کنید

اسکیما یا داده های ساخت یافته به گوگل کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کند. از طرفی گذاشتن اسکیما برای محتوا می تواند باعث افزایش کلیک گوگل نیز شود. شما می توانید برای موارد مختلفی اسکیما قرار دهید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

FAQ: نمایش سوالات مهم و پر کاربرد برای کاربران

Product: نمایش امتیاز محصول، قیمت و اطلاعاتی در مورد آن محصول

Podcast: نمایش وجود پادکست یا محتوای صوتی در آن صفحه

زمانی که کاربران اسکیماهای مختلف را در کنار لینک سایت شما مشاهده کنند، اینطور تصور می کنند که گوگل به دلیل برتری سایت شما این نشانه را برایتان در نظر گرفته است. از آنجایی هم که مردم به گوگل اعتماد دارند، جذب این نوع محتواها خواهند شد..

 

4. میزان تغییرات نرخ کلیک را بررسی کنید

پس از آنکه اقدامات بالا را انجام دادید، بهتر است که یکبار نرخ کلیک را اندازه گیری کنید. برای تست میزان افزایش نرخ ctr به مدت یک هفته تا یک ماه، اقدام دیگری را روی سایت انجام دهید. چرا که گوگل باید فرصت کافی داشته باشد تا تغییرات قبلی را شناخته و آنها را تثبیت کند. 

 

5. محتوا را بروز کنید

پس از آنکه از تاثیر تغییرات انجام شده در محتوا مطمئن شدید، حال باید به سراغ خود محتوا بروید. فرض کنید شما عنوان، توضیحات متا و اسکیما هر صفحه را بهینه کرده باشید؛ در حالی که اصل محتوا هیچ مطلب مفیدی را در اختیار کاربر قرار ندهد. شاید در مدت زمان کوتاهی بتوانید نرخ کلیک را افزایش دهید، اما پس از مدتی کاربران به بی کیفیت بودن محتوای شما پی برده و همین مسئله به یکباره نرخ کلیک را کاهش خواهد داد.

به همین منظور برای بهبود نرخ کلیک سایت، پس از بهینه کردن ظاهر محتوا، متن آن را نیز بروز و بهینه کنید. .

 

6. از URL های کوتاه و با معنی استفاده کنید

به طور کلی گوگل صفحاتی که آدرس کوتاه و معناداری داشته باشند را بهتر درک می کند. اگر کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوا در آدرس آن استفاده شده باشد، کاربران و گوگل علاقه بیشتری به محتوا نشان خواهند داد و این کار سبب بهبود نرخ کلیک نیز می شود. درصد بسیار کمی از کاربران به آدرس یک محتوا توجه می کنند، اما همین درصد کم هم می توانند نقش موثری در افزایش نرخ کلیک سایت شما داشته باشند.

نرخ کلیک چیست-

افزایش نرخ ctr چه اهمیتی برای گوگل دارد؟

هدف گوگل جلب رضایت کاربران و رفع نیاز آنها است؛ به همین منظور با کمک الگوریتم دنس، گاهی رتبه ها را با یکدیگر جابجا می کند. در واقع گوگل با این کار به سایر سایت ها فرصت میدهد تا خودشان را اثبات کرده و جایگاه بهتری را کسب کنند. اما گوگل بر اساس چه معیاری جایگاه آن سایت را در رتبه جدیدش تثبیت می کند؟

یکی از معیارهایی که گوگل رتبه شما را تثبیت میکند، بهبود نرخ کلیک است. یعنی زمانی که گوگل با الگوریتم دنس رتبه شما را ارتقا می دهد، نرخ کلیک را بررسی می کند. اگر میزان علاقه کاربران به سایت شما بیشتر از سایر سایت ها باشد، در نتیجه شما را مستحق این رتبه دانسته و جایگاهتان را تثبیت می کند.

 

نرخ کلیک یک سایت چه ارتباطی با رتبه آن دارد؟

یکی از سوالاتی که کاربران می پرسند، این است که هر وب سایتی که نرخ کلیک بالاتری دارد، رتبه بهتری دارد یا بالعکس؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، ارتباط نرخ کلیک با رتبه یک سایت در دراز مدت و برای داده های بزرگ بیشتر مشخص است. اما به طور کلی افزایش نرخ ctr در بهبود جایگاه صفحات در گوگل تاثیر گذار است. چرا که در واقع میزان علاقه کاربر به آن صفحه را نشان می دهد.

 

در پایان

در این محتوا سعی کردیم به صورت 0 تا 100 به شما بگوییم که نرخ کلیک چیست؟ همچنین در ادامه عوامل موثر بر افزایش نرخ کلیک، اهمیت نرخ ctr برای گوگل و تاثیر آن در سئو سایت را نیز برای شما بیان کردیم. برخی از وبمستران توجهی به نرخ کلیک سایت نداشته و انتظار دارند بازدید محتواهای سایتشان افزایش پیدا کند. اما شما با تحلیل و بررسی نرخ ctr یک سایت می توانید به مشکلات محتوا پی برده و آن را اصلاح کنید.

بنابراین حتی اگر تاثیر مستقیم هم بر سئو نداشته باشد، از آن غافل نشوید.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی