تقویم محتوایی چیست؟ معرفی ابزار + نمونه تقویم محتوایی

تقویم محتوایی چیست؟ معرفی ابزار + نمونه تقویم محتوایی

اگر شما هم مشغول به بازاریابی محتوایی هستید، یکی از ابزارهای مورد نیاز تان تقویم محتوایی است. شاید ساخت یک تقویم محتوایی کمی خسته کننده باشد اما از مزایایی که در آینده برای کسب و کارتان خواهد داشت، نمی توان گذشت. در ادامه این مطلب تمامی نکات مربوط به تقویم محتوایی، مزایای داشتن آن تا مراحل ساخت یک تقویم محتوایی را توضیح می دهیم.

تقویم محتوایی چیست و چه کاربردی دارد؟ 

تقویم محتوایی یا content calendar یک نوع برنامه ریزی برای انتشار محتوا است. این برنامه ریزی را می توانید بر روی یک برگه و حتی به صورت آنلاین در یک فایل اکسل یادداشت کنید. یک تقویم محتوایی اصولی شامل موارد زیر می شود:

  • تاریخ و زمان دقیق انتشار هر محتوا
  • کلمات کلیدی و عنوان هر محتوا
  • منابع محتوا و اهدافی که باید دنبال کند
  • نوع محتوا
  • مشخصات نویسنده محتوا
  • تعداد تصاویر و به طور کلی محتواهای غیر متنی
  • لینک سازی های داخلی و خارجی
  • شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها برای انتشار محتوا
  • زمان بروزرسانی محتوا
  • و...

 

تقویم محتوایی باید چند روزه باشد؟

در رابطه با این که تقویم محتوایی برای چند روز برنامه ریزی شود، نظرهای متفاوتی وجود دارد. از آنجا که که روند کاری کسب و کار ها دائما در حال تغییر است و مدیران هر لحظه با توجه به بازار کار، رقبا و … مجبور به تغییر مسیر کاری میشوند، نمی توانیم از یک برنامه ریزی طولانی استفاده کنیم.

بهترین کار این است که یک برنامه ریزی محتوایی 45 روزه داشته باشید. این گونه در ابتدای هرماه برنامه ریزی ماه بعد را انجام می دهید. همچنین 15 روز اضافه تر برنامه دارید تا در صورتی که اختلالی در کارتان به وجود آمد، برنامه های شما بهم نریزد.

تقوم محتوایی چیست-

تفاوت تقویم محتوا با تقویم محتوای ماه چیست؟

همانطور که توضیح دادیم تقویم محتوا مشخص می کند در هر روز چه محتوایی در کدام شبکه مجازی منتشر کنید. یک نوع تقویم دیگر به نام تقویم محتوای ماه نیز وجود دارد. تقویم محتوای ماه همان تقویم ساده رومیزی است که مناسبت ها در آن درج شده اند.

این تقویم به صورت pdf در اختیار بازاریابان محتوا قرار می گیرد تا از مناسبت های مختلف اطلاع داشته باشند. بازاریابان محتوا از این طریق می توانند متناسب با هر مناسبت، محتوای مربوط به آن را منتشر کنند. 

 

آیا عمل به تقویم محتوا ضروری است ؟

هدف ما از نوشتن تقویم محتوا، برنامه ریزی و انجام دادن آنها در زمان و تاریخ ذکر شده است. اما می توانیم در شرایطی که نیاز است برنامه ای را به تقویم خود اضافه کنیم یا چیزی را حذف کنیم و یا حتی به تعویق بیندازیم.

زیرا برای موفقیت در دنیای رسانه بایستی طبق موضوع روز و ترند آن زمان پیش برویم. باید توجه کنیم که در این روزها چه نوع محتوایی طرفدار دارد؟ چه موضوعاتی برای مردم جذاب تر است؟ در چه زمینه ای محتواها بیشتر بازدید دارند؟

سپس ماهم طبق همان موضوع تولید محتوا کنیم تا بازدید داشته باشم. پس یادتان باشد اهی اوقات بایستی انعطاف پذیر باشد.

 

چطور تقویم محتوایی بسازیم؟

اکنون می خواهیم با مراحل ساخت تقویم محتوایی آشنا شویم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

1. انتخاب ابزار ساخت تقویم محتوا

در ابتدا شما بایستی ابزاری برای نوشتن تقویم محتوایی خود انتخاب کنید. ابزارهای متفاوتی وجود دارند که در این کار به شما کمک می کنند.

  • استفاده از ابزارهای گوگل

شما می توانید از دو ابزار گوگل برای ساخت تقویم محتوایی استفاده کنید. اولین ابزار Google Sheets است. این ابزار مشابه برنامه اکسل است با این تفاوت که این ابزار قابلیت های کمتری نسبت به اکسل دارد. از طریق Google  Sheets می توانید، تقویم محتوایی خود را بنویسید و با تیم خود به اشتراک بگذارید.

ابزار بعدی Google calendar است. این ابزار گوگل کارهایتان را به شما یادآوری می کند.

  • ابزار ترلو

ترلو یک ابزار مدیریت پروژه است. این ابزار به شما کمک می کند تا پروژه های خود را در آن پیاده سازی کنید. ترلو به صورت رایگان در اختیارتان قرار گرفته و توسط ستون های مختلفی از جمله: در حال انجام، پروژه های موجود و انجام شده امور مختلف را از یکدیگر تفکیک کرده است. همچنین شما می توانید براساس نیاز خودتان به آن ستون نیز اضافه کنید. البته توجه داشته باشید، برای استفاده از این ابزار در اکثر مواقع نیاز به فیلتر شکن دارید.

 

تقویم محتوایی -
  • ابزار تسکولو

تسکولو نسخه ایرانی مشابه ترلو است. اگر به دنبال یک ابزار فارسی و بدون فیلتر شکن هستید، تسکولو انتخاب خوبی است. این ابزار نیز به صورت رایگان در اختیارتان قرار گرفته است.

  • ابزار اکسل

شما می توانید از نرم افزار اکسل برای مدیریت تقویم محتوای خود استفاده کنید. این ابزار نسبت به ابزارهای آنلاین قابلیت های بیشتری در اختیارتان قرار می دهد. همچنین از ظاهر گرافیکی خوبی نیز برخوردار است.

 

نمونه تقویم محتوایی -

2. در نظر گرفتن بخش های مختلف برای تقویم

در این قسمت بایستی بخش های مختلف یک تقویم محتوایی را مشخص کنیم. البته بخش هایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم ممکن است در تقویم محتوایی شما لازم نباشد. بر اساس تقویم و ابزار انتخابی خودتان بخش های آن را کم یا زیاد کنید. بخش هایی که در ادامه می گوییم به طور پیش فرض در ابزار ترلو یا تسکولو پیاده سازی شده اند. 

  • مشخص کردن تاریخ انتشار محتوا

اولین ستون تقویم محتوایی خود را به تاریخ انتشار محتوا اختصاص دهید. تاریخ ها را می توانید به صورت هفتگی یا ماهانه مشخص کنید. همچنین حواستان به روزهای تعطیل هم باشد تا ریتم انتشار محتوای شما بهم نریخته و جایگزین آن روز، محتوایی را منتشر کنید.

  • عنوان و موضوع هر محتوا

عنوان یک محتوا در جذب کاربر نقش بسزایی دارد؛ به همین دلیل بهتر است پیش از انتشار محتوا، برای مشخص کردن عنوان هر کدام زمان کافی گذاشته و آن را در تقویم خود مشخص کنید. با این کار نویسنده به صورت کامل بر محتوا اشراف خواهد داشت و می داند که چطور باید محتوا را پیش ببرد.

  • کلمات کلیدی هر محتوا

کلمات کلیدی هر محتوا را مشخص کنید تا نویسنده در طول نوشتن محتوا آنها را بر اساس اصول سئو در محتوا استفاده کند. از طرفی کلمات کلیدی یک محتوا بیانگر هدف محتوا است که از تولید یا تکرار آن کلمات در سایر محتواها جلوگیری میکند.

  •  توضیحات هر محتوا

اکنون بایستی برای هر محتوا جزئیات لازم را بنویسید. برای مثال نکات و تیتر هایی که این محتوا نیاز دارد را مشخص کنید یا مشخص کردن یک نفر برای انجام این کار.

  • مشخص کردن هدف های محتوا

بهتر است هدف خود را برای تولید هر محتوا مشخص کنید. از جمله هدف هایی که برای محتواها رایج است عبارتند از: بالا بردن مخاطبین و بازدید از سایت، ارتباط و تعامل با مخاطبین، معرفی برند و …

  • ایده و نظرات

یکی از بخش های جدول خود را به ایده و نظرات اختصاص دهید. در این قسمت این امکان فراهم می شود تا کاربران نظرات و ایده های خود را بنویسند تا در آینده از آنها استفاده شود.

  • استراتژِی محتوا داشته باشید

بخشی را به عنوان استراتژی محتوا در نظر بگیرید. در استراتژی محتوایی تمام نکات مربوط به کسب و کار، پرسونای مخاطبین، قوانین کاری و ...  مربوط به کسب و کار شما درج شده است.

  • رسانه انتشار محتوا

با استفاده از ابزار ترلو می توانید برای هر رسانه ای یک ستون را در نظر بگیرید. برای مثال ستون مربوط به اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و … سپس بخش های دیگر در زیر همین ستون قرار می گیرند.

  • نوع محتوای تولید شده

در هر کدام از ستون های رسانه انتشار محتوا، محتواهای مربوط به همان را قرار می دهید. به عنوان مثال ستونی را برای موضوع سئو و بهینه سازی، بخشی را برای خدمات طراحی سایت، بازاریابی و ... داشته باشید. به این شکل می توانید محتواهای تولید شده در هر زمینه را مشخص کنید.

تقوم محتوایی چیست-
  • KPI یا شاخص موفقیت محتوا

برای هر محتوای خود شاخص موفقیت در نظر بگیرید تا میزان موفقیت آنها را بررسی کنید. برای مثال میزان بازدید استوری و میزان ارسال آن برای دیگران، تعداد لایک و کامنت های دریافتی پست ها، بازخوردهای صفحات سایت و …

  • وضعیت محتوا

مشخص کنید هر محتوا در چه وضعیتی است. در حال تولید، منتشر شده و یا در حال بازبینی است.

 

3. مشخص کردن وظایف

بعد از این که ابزار تقویم محتوایی و بخش های مختلف آن مشخص شد، نوبت به مشخص کردن وظایف هر شخص در تیم است. ممکن است فقط یک نفر مشغول به تولید محتوا باشد. در هرصورت نکاتی شما باید افرادی را برای انجام وظایف زیر مشخص کنید:

  • مشخص کردن فردی برای مدیریت محتوا و تقویم

یک نفر به عنوان مدیر تیم بایستی وظیفه مشخص کردن موضوع محتواها، بروزرسانی تقویم محتوایی و نظارت بر افراد تیم تولید محتوا را داشته باشد.

  • مشخص کردن افراد نویسنده

برای تهیه محتواهای کسب و کارتان به یک یا چندین نفر نیاز دارید. انواع مختلف محتوا صوتی، تصویری، ویدیویی و متنی وجود دارد؛ هر کدام از اعضای تیم مشغول به تهیه یک یا چند نوع از این محتوا ها هستند. در تقویم خود ستونی را برای نام نویسنده یا تولید کننده محتوا مشخص کنید تا هر فرد دقیق وظایف خود را بداند. بهتر است برای هر زمینه ای از تولید محتوا، فرد متخصص آن را انتخاب کنید.

  • مشخص کردن فردی برای منتشر کردن محتوا

پس از تهیه محتوا بایستی مشخص کنید این محتوا برای کسب و کار خودتان است یا برای دیگران تهیه شده است و باید محتوا را به دستشان برسانید. توجه داشته باشید، ترلو این امکان را فراهم کرده تا محتوا ها را به دست منتشر کنندگان برسانید. همچنین امکان ارسال محتواها توسط تلگرام نیز امکان پذیر است. شما باید شخصی را برای این کار مشخص کنید؛ این فرد باید تسلط کامل در وارد کردن محتوا در سایت شما را داشته باشد.

 

نمونه تقویم محتوایی

در ادامه ما برای شما نمونه ای از یک تقویم محتوایی در اکسل را آماده کرده ایم. شما می توانید با ایده گرفتن از این تقویم، برای تولید محتوای وبلاگ یا شبکه های اجتماعی خود یک تقویم محتوایی مشابه را بسازید.

داشتن تقویم محتوایی چه مزیت هایی دارد؟

پیش از این که به سراغ تهیه یک تقویم محتوایی بروید، بهتر است از مزایای داشتن این تقویم باخبر شوید. در ادامه مزایای داشتن تقویم محتوایی را برایتان توضیح می دهیم.

1. مشخص شدن وظایف تیم

در اکثر مواقع برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یک تیم مشغول به کار هستند. هرکدام از اعضای تیم وظیفه دارد براساس تخصصی که دارد، قسمتی از تولید محتوا را انجام دهد. داشتن یک تقویم محتوایی باعث می شود، هرکدام از اعضای تیم وظایف خود را بشناسند و برای انجام دادن آنها برنامه ریزی کنند.

 

2. فراموش نشدن کارها

برخی اوقات به دلیل حجم کاری زیاد، انجام دادن یک سری کارها را از یاد میبریم. فراموش کردن بعضی کارها برای همه ما اتفاق افتاده است. برای مثال قصد داشته ایم یک کد تخفیف برای مناسبت پیش رو قرار دهیم و از یاد برده ایم. تقویم محتوایی به شما می کند تا تمام جزئیات را بنویسید و هیچگاه کارهایتان را فراموش نکنید.

 

3. بالا رفتن خلاقیت

هنگامی که ذهن خود را درگیر استرس و مرور کارهای آینده می کنید، بازدهی کمتری دریافت می کنید. با استفاده از یک تقویم محتوایی و نوشتن کارهای آینده دیگر نگرانی و استرس ندارید. همچنین خلاقیت بیشتری برای انجام کارهای جدید پیدا می کنید.

مزایای تقویم محتوایی-

4. استفاده درست از زمان

با استفاده از یک تقویم محتوایی کارهایی که قرار است انجام دهیم را دسته بندی می کنیم. با این کار هیچ گاه با کمبود محتوا یا استفاده از محتوای بی ارزش روبرو نمی شویم. تقویم محتوایی به ما کمک می کند تا در استفاده از زمان خود صرفه جویی کنیم و بهترین محتوا ها را داشته باشیم.

 

5. انتشار مداوم محتوا

یکی از روشهای موفقیت در شبکه های اجتماعی، منتشر کردن محتوا به طور مداوم است. هنگامی که برای کار خود یک تقویم محتوایی داشته باشید، همیشه به طور منظم و برای هر زمان محتوا دارید و استمرار در انتشار محتوا از بین نمی رود.یکی از دلایلی که باعث می شود به طور مداوم محتوا منتشر نکنید، نداشتن محتوای مناسب است.

با استفاده از تقویم محتوایی این مشکل حل شدنی است. از طرفی انتشار محتوا در زمان های مشخص شده و به صورت مستمر سبب جلب اعتماد گوگل می شود.

 

6. کم شدن اشتباهات

احتمالا شما نیز با بررسی موضوعات مربوط به حوزه کاریتان در اینستاگرام یا گوگل، متوجه اشتباهاتی همچون انتخاب تصویر نامناسب برای محتوا، اشتباهات تایپی در متن محتوا و … می شوید. اکثر این اشتباهات زمانی رخ می دهد که افراد بدون داشتن برنامه ریزی و در زمان کوتاه، سعی داشته اند تولید محتوا کنند. هنگامی که از یک تقویم محتوایی استفاده کنید، دیگر مرتکب چنین اشتباهاتی نمی شوید.

 

 7. بهینه سازی اصولی محتوا

با کمک تقویم محتوایی می توانید زمانی را برای بروزرسانی محتواها مشخص کنید. بهتر است که پس از یک ماه از انتشار هر محتوا برای بروزرسانی و بهینه سازی دوباره محتوا اقدام کنید. زمانی که شما تاریخ انتشار و بروزرسانی های محتوا را در تقویم محتوایی خود مشخص کرده باشید، می توانید موقعیت و روند پیشرفت کارتان را بهتر بررسی کنید.

 

8. جلوگیری از انتشار محتواهای تکراری در سایت

با کمک تقویم محتوایی و مشخص بودن موضوع و کلمات کلیدی هر محتوا، می توانید از تولید محتوای تکراری یا استفاده یک کلمه کلیدی تکراری در یک محتوا جلوگیری کنید. شاید بتوان بزرگترین مزیت داشتن تقویم محتوایی را جلوگیری از کنیبالیزیشن و در نتیجه افت رتبه سئو سایت دانست.

 

در پایان

برای این که برنامه هر هفته خود را از یاد نبرید، پیشنهاد می کنم آن را توسط یک تخته در جایی قرار دهید تا تمام اعضای تیم از آن اطلاع داشته باشند. در این مقاله تمامی نکات مربوط به تقویم محتوایی، مراحل ساخت یک تقویم محتوایی و ابزارهای ساخت آن را بررسی کردیم. شما نیز میتوانید با داشتن یک تقویم محتوایی مربوط به کسب و کارتان، به رشد و موفقیت برسید.

 

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی

دسته بندی ها