آنالیز سایت رقیب | آنالیز رقبا در سئو

آنالیز سایت رقیب | آنالیز رقبا در سئو

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش فعالیت در اینترنت، روز به روز بر تعداد وب سایت ها افزوده شد؛ در این میان تنها راه رقابت با این وب سایت ها، آنالیز سایت رقیب است. در واقع شما باید پیش از هر کاری سایت رقیبان قدرتمند خود را پیدا کرده و نحوه عملکرد آنها را بررسی کنید. اما برای آنالیز رقبا در سئو باید چه اقداماتی انجام دهید؟ در ادامه به صورت کامل به شما آموزش داده ایم.

چطور سایت رقیبان را آنالیز کنیم؟

1. شناسایی رقبای اصلی سایت

فرقی نمی کند که در چه حوزه ای فعالیت می کنید، به هر حال در هر زمینه ای وب سایت های موفق تر و قدیمی تر از شما وجود دارند. شما باید پیش از هر کاری وب سایت هایی که به عنوان رقیب اصلی شما شناخته می شوند را شناسایی کنید. به عنوان مثال اگر در حوزه فروش لوازم آرایشی فعالیت می کنید، علاوه بر دیجی کالا، باید به دنبال رقبای دیگری که تنها در همین حوزه فعالیت می کنند، باشید.

اما چطور رقبای اصلی خود را پیدا کنیم؟ 

پیدا کردن رقبای اصلی سایت اصلا کار سختی نیست؛ خوشبختانه ابزارهای زیادی برای این کار به صورت رایگان و یا پولی در اختیار شما قرار داده شده است. اما اولین و ساده ترین راه برای پیدا کردن رقبای اصلی سایت خود، جستجو کلمات کلیدی هدف سایت است. با جستجوی این کلمات، وب سایت هایی را خواهید دید که بیشترین رتبه را با این کلمات داشته و می توان نتیجه گرفت که این وب سایت ها رقبای اصلی شما در آن حوزه خواهند بود.

علاوه بر این راهکار، شما می توانید از وب سایت MOZ نیز کمک بگیرید؛ کافیست کلمه کلیدی مرتبط با سایتتان را در این ابزار جستجو کنید تا بتوانید لیستی از وب سایت های فعال در همین زمینه را مشاهده کنید.

آنالیز سایت رقیب-

2. آنالیز سئو سایت رقیب

پس از آنکه رقبای اصلی خود را شناسایی کردید، باید به آنالیز رقبا در سئو بپردازید؛ هدف اصلی شما هم از شناسایی آنها دقیقا این موضوع است که از نحوه عملکرد آنها الگو بگیرید. برای آنالیز سئو سایت رقیب باید تمامی صفحات سایت را به درستی بررسی کنید. کلمات کلیدی هر صفحه و نحوه به کار بردن آنها را نیز مورد بررسی قرار بدهید.

سعی کنید در این مرحله به عنوان یک مخاطب معمولی در سایت فعالیت کنید و نقاط ضعف و قوت سایت را شناسایی کنید. به عنوان مثال اگر سایت رقیب از سرعت بالایی برخوردار است، سعی کنید علت این موضوع را فهمیده و از آن استفاده کنید. 

همچنین اگر سایت رقیب با کلمه کلیدی خاصی رتبه دارد، نحوه تولید محتوا، عنوان گذاری، توضیحات متا، تصاویر و ویدیو های داخل متن و ... را نیز به دقت بررسی کنید. با این کار می توانید به نیاز و سلیقه کاربر در همان حوزه پی برده و سایت قدرتمند تری نسبت به رقیب داشته باشید.

ابزار هایی مانند  similarweb، گوگل آنالیتیکس و برای آنالیز سئو اطلاعات سودمندی به شما خواهند داد. 

 

3. آنالیز محتوای سایت رقیبان

محتوا هر چیزی در سایت اعم از متن، عکس، نمودار، پادکست و… می باشد. در واقع هدف از بررسی محتوا سایت رقیب، ایده گرفتن از آنها و تولید محتوا برای سایت خودتان است. شما می توانید به صورت دستی تمام صفحات سایت را بررسی کنید. البته این کار وقت زیادی را از شما میگیرد؛ ما یک راه ساده تر به شما یاد می دهیم.

در گوگل نام سایت رقیب را بعد از کلمه Site سرچ کنید. نتایج جستجو شامل تمامی صفحات شناخت شده ی سایت رقیب می باشد؛ بنابراین دیگر نیاز به گشتن در کل صفحات سایت رقیب نمی باشد؛ شما با توجه به عنوان محتوا، صفحه مورد نظر را انتخاب میکنید.

یکی از مهم ترین صفحاتی که باید آن را ابتدا بررسی کنید، صفحه اصلی سایت است. شما باید نقاط قوت و ضعف صفحات اصلی سایت رقیبانتان را آنالیز کنید. سپس با توجه به آنچه برداشت کردید، صفحه اصلی سایت خود را طراحی کنید. یکی دیگر از صفحاتی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، آنالیز صفحه ی محصولات می باشد. تحلیل صفحه ی محصولات میتواند اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار دهد:

  • چه چیزی باعث افزایش رضایت مشتری شده است؟
  • نحوه ی تبلیغ و متقاعد سازی رقیب چیست؟ 
  • آشنایی با استراتژی های قیمت گذاری رقیب
آنالیز رقبا در سئو-

 

4. مقایسه سایت خود و رقبا

پس از آنکه سئو و محتوای سایت رقبا را بررسی کردید، باید نحوه عملکرد آنها را با سایت خود مقایسه کنید. به عنوان مثال اگر وب سایت رقیب در کلمه ای رتبه داشته و شما ندارید، باید برای آن برنامه ریزی کنید. البته باید به این نکته توجه کنید که در برخی از کلمات کلیدی رقابت زیادی وجود دارد و اصولا سایت ها نوپا باید با کلمات ساده تر و با رقابت کمتری کارشان را شروع کنند.

علاوه بر کلمات کلیدی، نحوه لینک دهی، تعداد رپورتاژ های سایت رقبا، نحوه قرار گرفتن المان ها در صفحات مختلف و ... را نیز با سایت خود مقایسه کرده و در صورت امکان از آنها ایده بگیرید.

 

5. انتخاب کلمات کلیدی هدف و مناسب با سایت

پس از طی کردن مراحل بالا، باید کلمات کلیدی هدف سایت خود را پیدا کنید. در واقع اقدامات بالا به شما این امکان را می دهد تا لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت را پیدا کنید. پیش از اینکه برای تولید محتوا اقدام کنید، باید علت قدرت رقبا در آن کلمات را بررسی کنید. عوامل زیر در قدرت یک سایت تاثیر گذار است:

  • اعتبار دامنه 
  • تعداد بک لینک های سایت
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • سن دامنه 
  • و...

بسیاری از وب سایت ها تنها به دلایلی که گفته شد در گوگل جایگاه مناسبی داشته و در آن کلمه کلیدی محتوای مفیدی را عرضه نکرده اند. به همین دلیل تنها صرف اینکه سایتی با کلمه کلیدی ای رتبه دارد، اقدام به الگو برداری از آن نکنید. به این نکات توجه کرده و سپس کلمات کلیدی را برای سایت خود انتخاب کنید؛ چرا که در بیشتر اوقات رتبه گرفتن با برخی از کلمات کلیدی دشوار بوده و باید کلمه دیگری را انتخاب کنید.

 

6. بررسی بک لینک های رقبا

یکی از سخت ترین بخش های سئو، پیدا کردن سایت های معتبر برای گرفتن بک لینک است. بک لینک به سایت شما اعتبار بخشیده و گوگل ارزش بیشتری به سایت شما خواهد داد. یکی از اهداف اصلی آنالیز سئو سایت رقیب، پیدا کردن بک لینک های آنها است. برای اینکه بتوانید یک استراتژی فوق العاده برای گرفتن بک لینک داشته باشید، باید نحوه لینک سازی رقبا، انکرتکست هر لینک، وضعیت وب سایت های لینک دهنده و ... را بررسی کنید. برای شناسایی بک لینک های سایت رقبا و تهیه لیستی از وب سایت های مناسب برای بک لینک، می توانید از ابزارهای مختلفی که در ادامه معرفی می کنیم، استفاده کنید: 

پیشنهاد ما برای آنالیز بک لینک رقیبتان سه ابزار زیر است:

 

4. آنالیز شبکه های اجتماعی رقیب

امروزه شبکه های اجتماعی از جمله ابزار مهم برای کسب و کار هستند. شما باید حتما صفحه ی اجتماعی رقیب خود را رصد کنید. پیدا کردن صفحه اجتماعی آنها کار سختی نیست و اصولا آدرس آن در وب سایتشان قرار گرفته است. اما شما باید به صورت هدفمند شبکه های اجتماعی رقبا را آنالیز کنید. ابتدا به محتوای موجود بپردازید و بررسی کنید کدام محتوا سبب جذب بیشتر مشتری شده است. 

سپس به ظاهر و دیزاین پست هایی که در شبکه اجتماعی آنها وجود دارد، توجه کنید بررسی هشتگ های رقیب را فراموش نکنید؛ شما باید هشتگ های اثر گذار را پیدا کنید و از بهترین آنها در شبکه اجتماعی خود استفاده کنید. حتما نقاط ضعف رقیبانتان را پیدا کنید واز تکرار نقاط ضعف رقبا در کار خود پرهیز کنید.

آنالیز رقبا در سئو-

6. بررسی برند رقبا

برند شما علاوه بر تاثیری که روی سئو سایتتان دارد، بر روی فروش محصولات هم اثرگذار است؛ شما باید حتما برند رقیبتان را آنالیز کنید. برای اینکار میتوانید از ابزار های شنود شبکه های اجتماعی استفاده کنید. با استفاده از این ابزار، هر زمان که نام سایت رقیب شما در شبکه های اجتماعی آورده شود، شما مطلع می شوید. شما با این کار میتوانید نظرات مخاطبان در مورد رقیب را به دست آورید.

ابزار های شنود شبکه های اجتماعی انواع متعدد دارند. شما با سرچ کردن میتوانید آنها را پیدا کنید. سایت GOOGLE ALERT نیز به صورت رایگان میتواند به شما در این زمینه کمک کند. عملکرد این سایت به صورت زیر است:

شما  نام رقبا را در این سایت ثبت نام میکنید؛ سپس هر زمان نام رقبا صدا زده شد، به شما ایمیل زده می شود.

 آنالیز رقبا در سئو-

7. به عنوان مشتری عمل کنید

مرحله ی بعد شما باید به یک مشتری تبدیل شوید. در واقع شما در این روش باید مانند یک خریدار به سایت رقیبتان نگاه کنید. ابتدا یک محصول را برای خرید انتخاب کنید و تمام مراحل خرید محصول در سایت را طی کنید. به این صورت با مراحل خرید سایت رقیب آشنا می شوید. سپس با کارشناسان فروش سایت ارتباط برقرارکنید و از این طریق با سیاست های مشتری مداری آنها  آشنا می شوید.

بعد از آنکه محصول به دستتان رسید، نوبت آنالیز محصول می شود.  شما باید نقاط  قوت و ضعف محصول را پیدا کنید. البته در زمان آنالیز محصول باید به نوع محصول نیز توجه کنید، چرا که آنالیز محصولات با توجه به نوع آنها تفاوت دارد. به عنوان مثال اگر شما یک لباس خریداری کرده اید، باید از لحاظ کیفیت پارچه، دوخت لباس و.. آن را آنالیز کنید. اما اگر یک وسیله ی برقی خریداری کرده باشید، نوع آنالیز محصول متفاوت می شود.

بعد از اینکه تمام مراحل را طی کردید، یک جدول امتیاز دهی طراحی کنید. سپس نام رقبایی که آنالیز کرده اید را در آن بنویسید و فاکتورهایی را برای نمره دهی انتخاب کنید. همچنین می توانید برای تحلیل به صورت بصری، از نمودار استفاده کنید.

البته این نکته را بدانید که شما باید به خودتان هم نمره دهید و نمره ی خود را با نمره ی رقبا مقایسه کنید. سعی کنید اگر در فاکتوری نمره ی کمی آوردید، ضعف خود را شناسایی کنید و نقاط قوت خود را تقویت کنید. شاید بررسی و تحلیل رقبا کار سختی به نظر برسد اما شما باید برای این کار وقت زیادی را در نظر بگیرید و هر روز به فکر این باشید که از رقبای خود پیشی بگیرید.

 

ابزارهای کاربردی برای آنالیز سایت رقیب

1.SEMrush

ابزار آنالیز سایت رقیب-

شما می توانید با کمک این ابزار به اطلاعات مهمی دست پیدا کرده و با به کار گیری آنها در وب سایت خود، سئو سایتتان را بهبود بخشید. برخی از اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد، عبارت است از:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • تحلیل رقبا
  • آنالیز سایت
  • تجزیه و تحلیل بک لینک

شما می توانید برای خرید اشتراک این ابزار، در گوگل " خرید اشتراک SEMrush" را سرچ کنید. وب سایت های زیادی با ارائه اکانت های اشتراکی با قیمت مناسب، امکان استفاده از این ابزار را برای شما فراهم کرده اند.

 

2. socialmention

از این ابزار می توانید برای تحلیل شبکه های اجتماعی رقیبان خود استفاده کنید.

 

3. Ahref

 

این ابزار برای تحلیل و بررسی بک لینک های سایت رقیب است. با کمک آن می توانید لیست مهم ترین بک لینک های سایت رقیب را استخراج کرده و در صورت ارزشمند بودن سایت، از آنها برای سایت خود بک لینک بگیرید.

علاوه بر این، ابزارهای زیر نیز برای تحلیل بک لینک ها مناسب هستند:

  • Majestic
  • Open Site Explorer
  • Open Link Profiler
  • Web Me Up

 

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی