زامبی پیج چیست؟ تاثیر Zombie Page بر سئو + راهکار

زامبی پیج چیست؟ تاثیر Zombie Page بر سئو + راهکار

با پیداکردن صفحات زامبی سایت خود و از بین بردن آنها، به راحتی می توانید بودجه خزش و اعتبار سئو سایتتان را افزایش دهید. شناسایی زامبی پیج ها توسط ابزارهای مختلفی امکان پذیر است. اما زامبی پیج چیست؟ زامبی پیج ها چطور به وجود می آیند؟ از چه طریقی می توان آنها را شناسایی و از بین برد؟ در ادامه این مطلب تمامی موارد را به طور کامل توضیح می دهیم.

Zombie Page چیست؟

زامبی پیج صفحاتی هستند که بدون هدف خاصی به وجود آمده اند و باعث به خطر افتادن سئو سایت می شوند. برخی صفحاتی که به زامبی پیج تبدیل می شوند، عبارتند از: صفحات با محتوای کپی، صفحات با محتوای کم، صفحات بدون محتوا و… . اینگونه صفحات به دلیل نداشتن محتوای کاربردی از سئو بالایی نیز برخوردار نیستند. همچنین بر سئو کلی سایت شما نیز تاثیر می گذارند.

 

صفحات زامبی چطور ایجاد می شوند؟

با توجه به تعاریف بالا شاید برایتان سوال شود که صفحات زامبی چگونه ایجاد می شوند. در ادامه به بررسی صفحاتی که به زامبی تبدیل می شوند، می پردازیم.

  • صفحاتی که زمان زیادی برای لود شدن نیاز دارند.
  • صفحاتی که از محتوای سئو شده برخوردار نباشند.
  • صفحات توضیحات محصول که محتوای کم یا کپی در آنها قرار گرفته است.
  • صفحات قدیمی که از سمت گوگل دیده نمی شوند.
  • صفحات دسته بندی محصولات که در آنها محتوایی قرار نگرفته است.
  • صفحاتی که اعتبار پایینی دارند و به همین دلیل توسط کاربران بازدید نمی شوند.
  • صفحاتی که تاثیر بر سئو سایت نمی گذارند. مانند صفحه پنل کاربری، صفحه تشکر از خرید مشتری و …
  • صفحاتی که دارای خطای 404 هستند.
  • صفحاتی که از فقر محتوایی برخوردارند.
  • صفحاتی که از محتوای کپی برخوردار باشند.
  • و…

 

چطور زامبی پیج های سایت را پیدا کنیم؟

 اکنون که با ویژگی های صفحات زامبی آشنا شدید، لازم است زامبی پیج های سایت خود را نیز پیدا کنید. 

استفاده از سرچ کنسول

Zombie Page-

یکی از ابزارهایی که به شما کمک می کند تا زامبی پیج ها را شناسایی کنید، سرچ کنسول است. وارد سرچ کنسول سایت خود شوید و به قسمت performance بروید. در این قسمت می توانید کلماتی که توسط آنها سایتتان سئو شده را مشاهده کنید.

سپس به قسمت Page مراجعه کنید. در این صفحه بر روی گزینه clicks کلیک کنید. اکنون با صفحاتی که کمترین میزان کلیک را داشته اند روبرو می شوید. این صفحات از سمت گوگل کمترین بازدید را داشته اند و اصولا به عنوان زامبی پیج ها شناخته می شوند. البته هنگام بررسی سرچ کنسول بایستی به 3 نکته توجه داشته باشید:

برخی صفحات سایتتان نیازی به دریافت بازدید از گوگل ندارند. مانند صفحه ای که برای شبکه اجتماعی ساخته شده است. چنین صفحاتی زامبی محسوب نمی شوند و برای اطلاع از میزان بازدید آنها بایستی گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید. شما می توانید صفحاتی مشابه این را با تگ noindex از دید گوگل پنهان کنید. چرا که این صفحات صرفا برای کاربر سایت شما آماده شده است.

اگر سایت شما تازه تاسیس است، سرچ کنسول آمار دقیقی در رابطه با صفحات زامبی در اختیارتان نمی گذارد. همچنین ممکن است برخی صفحات به تازگی تاسیس شده باشند. به همین دلیل بازدید زیادی دریافت نکرده اند.

در مطلب " آموزش گوگل سرچ کنسول " می توانید آموزش بخش های مختلف سرچ کنسول جدید را به صورت کامل مشاهده کنید.

در ادامه یک راهکار ساده و معتبر که به شما در یافتن صفحات زامبی پیج کمک می کند را معرفی کرده ایم.

 

بررسی دستی صفحات

بررسی صفحات سایت به صورت دستی یک راه معتبر برای شناسایی صفحات زامبی است. .

در این بررسی اگر صفحه ای را بدون محتوا یا با محتوای کپی و کم مشاهده کردید، آن را اصلاح کنید یا در صورت نیاز آن را حذف کنید.

ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که به شما در یافتن صفحات زامبی پیجتان کمک می کند. دو مورد از بهترین آنها عبارتند از: Seobility وscreaming frog . همچنین از گزینه excluded در کاوریج سرچ کنسول نیز می توانید استفاده کنید.

تاثیر Zombie Page بر سئو-

Zombie Page چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

در برخی مواقع ممکن است تمامی تکنیک های سئو به صورت کامل در سایت شما رعایت شده باشد. به عنوان مثال سایت شما محتوای غنی و مفیدی داشته باشد، سرعت لود صفحات مناسب باشد، بک لینک های با کیفیت و معتبری گرفته شده باشد و …؛ اما سایتتان رتبه مناسبی نداشته باشد. در این جا ممکن است سایت شما دچار صفحات زامبی شده باشد.

همانطور که در بالا نیز گفتیم زامبی پیج ها ارزش سئو پایینی دارند. گوگل برای افزایش اعتبار سئو یک سایت، به بررسی و محاسبه میانگین ارزش تمامی صفحات آن می پردازد. وجود تعداد زیادی از صفحات زامبی در سایت شما باعث می شود میانگین کلی آن کاهش پیدا کند. بنابراین از بین بردن این گونه صفحات تاثیر بسیاری در سئو سایت شما می گذارد.

در واقع وجود زامبی پیج در صفحات شما باعث کاهش بودجه خزش سایتتان می شود. یعنی گوگل وقت خود را صرف صفحات بی ارزش می کند، در صورتی که می توانست همان زمان را صرف صفحات مهم سایت شما کند.

نکته قابل توجه این است که زامبی پیج ها باعث به خطر افتادن تجربه کاربری نیز می شوند.

 

چگونه صفحات زامبی را از بین ببریم؟

تا اینجا با ویژگی صفحات زامبی و نحوه پیدا کردن آنها آشنا شدید. اکنون نوبت به از بین بردن زامبی پیج ها رسیده است. 

  • رفع مشکل زامبی پیج ها

یک راه برای از بین بردن زامبی پیج ها، برطرف کردن مشکل آنها است. در صورتی که صفحه شما دارای محتوای کپی است یا دچار فقر محتوایی شده، به فکر تولید محتوای مفید برای آن باشید..

سپس برای جلب اعتماد گوگل نسبت به این صفحات می توانید، لینک سازی داخلی و خارجی انجام دهید. گوگل در ایندکس بعدی سایت شما اعتبار این صفحات را افزایش داده و از لیست صفحات زامبی خارج می شوند. 

 

  • حذف  زامبی پیج ها

روش دیگری که در رابطه با از بین بردن صفحات زامبی می توان انجام داد، حذف آنها به صورت کلی است. این کار را برای صفحاتی انجام دهید که وجود آنها باعث افت رتبه سئو سایتتان می شود. در مرحله اول برای حذف زامبی پیج ها آن ها را در حالت نو ایندکس قرار دهید. پس از گذشت یک الی دو هفته که گوگل آنها را ایندکس نکرد، به طور کلی حذفشان کنید.

سپس توسط ریدایرکت ۳۰۱ کاربران را به صفحه مورد نظرتان هدایت کنید. با ریدایرکت کردن صفحات از بروز خطای ۴۰۴ جلوگیری می کنید. همچنین امکان انتقال اعتبار سئو صفحه به صفحه دیگر نیز فراهم می شود.

 

  • جلوگیری از ایندکس شدن زامبی پیج ها

 برخی صفحات زامبی با قدرت سئو پایین وجود دارند که برای سایت شما ضروری هستند. مانند صفحه حساب کاربری، سبد خرید و … . درصورتی که می خواهید این صفحات به سئو سایتتان آسیب نرسانند، می توانید آنها را در حالت نو ایندکس قرار دهید. اینگونه گوگل دیگر این صفحات را ایندکس نمی کند و باعث کاهش سئو سایتتان نمی شود.

زامبی پیج-

چگونه از ساخته شدن زامبی پیج ها جلوگیری کنیم؟

با توجه به مطالبی که تاکنون یاد گرفته اید لازم است بدانید، رعایت چه نکاتی باعث عدم به وجود آمدن زامبی پیج ها در سایتتان می شود. 

  • رعایت فاکتور های سئو در تولید محتوای سایت
  • بروزرسانی محتواهای قبلی
  • برخورداری سایت از سرعت بهینه
  • عدم استفاده از محتوای کپی
  • عدم استفاده از محتواهای کوتاه
  • استفاده صحیح از برچسب ها
  • هنگامی از دسته بندی استفاده کنید که تعداد محصولاتتان از ۳ عدد بیشتر است

 

سوالات متداول در مورد زامبی پیج ها

در ادامه به برخی سوالات شما در رابطه با صفحات زامبی پاسخ خواهیم داد.

اگر درباره یک موضوع محتوای کافی وجود نداشت، چه کاری انجام دهیم؟

برخی مواقع امکان نوشتن محتوای طولانی در رابطه با یک سری موضوعات وجود ندارد و ممکن است محتوای صفحات مشابه یکدیگر شوند. اکثر مواقع این اتفاق در زمان محصول نویسی برای سایت های فروشگاهی رخ می دهد. در مطلب " تولید محتوا برای محصول" به شما یاد داده ایم که چطور محتوای مفید برای صفحه محصولات تولید کنید.

برای جلوگیری از به وجود آمدن صفحات زامبی می توانید از تگ کنونیکال استفاده کنید. همچنین با بررسی محتوای رقبا در همان زمینه به تکمیل محتوای خود بپردازید. اینگونه گوگل هنگام مقایسه محتواها، صفحه شما را به عنوان صفحه ناقص نمی شناسد.

 

همه زامبی پیج ها را می توان به طور ناگهانی حذف کرد؟

انجام دادن کارهای ناگهانی در سئو نتیجه خوبی ندارد. مانند خرید ناگهانی بک لینک، ریدایرکت ناگهانی و حذف ناگهانی صفحات زامبی. بنابراین بهتر است این فرآیند را به مرور زمان انجام دهید.

 

آیا صفحات زامبی به طور خودکار نیز ساخته می شوند؟

پاسخ ما به این سوال مثبت است. برخی مواقع ممکن است عامل ساخته شدن صفحات زامبی یک سری سایت ها و سیستم های مدیریت محتوا باشند. برای مثال برخی سایت ها نتایج جستجو یک سایت را به عنوان یک صفحه ایندکس می کنند.

همچنین ممکن است هکرهای روسی برای دریافت بک لینک، سایت شما را هک کنند و به تولید صفحات متفاوت بپردازند.

 

در پایان

در این محتوا به طور کلی با مفهوم زامبی پیج چیست، دلایل به وجود آمدن آنها، تاثیر زامبی پیج ها بر سئو سایت و همچنین با نحوه از بین بردن آنها آشنا شدیم. در نتیجه بهتر است با رعایت تمام نکاتی که در این مقاله گفتیم سایت خود را از خطر زامبی پیج ها حفظ کنید.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی