طراحی وب سایت

طراحی وب سایت

URL چیست؟ URL چه تاثیری در سئو دارد؟ ساختار مناسب URL از نظر سئو، آدرس صفحه خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ روش های بهینه سازی URL برای سئو سایت را در این مقاله از شهر کد بخوانید.

URL یا آدرس صفحه، متنی قابل خواندن توسط کاربر است و به کاربر درباره محتوای یک صفحه اطلاع میدهد. ساختار URL در سئو اهمیت زیادی دارد، به همین خاطر باید آدرس تمام صفحات، خصوصا صفحات مهم مانند لندینگ پیج ها سئو فرندلی باشد. ساخت URL مناسب، یکی از تکنیک های سئو داخلی به شمار میرود. در این مقاله از بخش آموزش سئو شهرکد به طور کامل درباره ساختار URL در سئو سایت و همچنین روش های بهینه سازی آن میپردازیم.
URL چیست؟
URL که مخفف Uniform Resource Locator میباشد، در واقع همان آدرسی است که کاربر برای دسترسی به یک صفحه در مرورگر وارد میکند. کامپیوترها برای برقراری ارتباط با سرورها از آدرس های IP که اعداد هستند استفاده میکنند، از آنجایی که این اعداد اصولا برای انسان ها قابل خواندن نیست، برای خوانایی بهتر، هر صفحه از سایت را با یک متن مشخص میکنند که به این متن قابل خواندن، URL میگویند.
url چیست؟
چرا URL در سئو اهمیت زیادی دارد؟
URL مانند هویت صفحه میباشد و به کاربر میگوید که محتوای این صفحه درباره چیست. دلایل اهمیت URL در سئو عبارتند از:
بهبود تجربه کاربری
مهم ترین ویژگی URL، سازماندهی کردن صفحات سایت میباشد. وجود سلسله مراتب در صفحه باعث بهبود تجربه کاربری می شود، زیرا حرکت کاربر را بسیار ساده میکند. تجربه کاربری یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت است. هر چقدر ساختار سایت شما ساده تر باشد و کاربر راحت تر صفحه مورد نظر خود را پیدا کند، زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهد کرد و این به گوگل یک سیگنال مثبت میدهد و در نتیجه رتبه سایت شما بهتر خواهد شد.

URL های ساده بهترین تجربه کاربری را ارائه میدهند. منظور از آدرس صفحه آسان، یعنی آدرسی که کوتاه و حاوی کلمه کلیدی باشد، به عنوان مثال، اگر کاربری قصد یادگیری سئو را داشته باشد، قطعا یکی از کلماتی که جستجو می کند، "آموزش سئو" است، پس باید آموزش سئو را در url صفحه مورد نظر وجود داشته باشد.
بهبود رتبه صفحه
طبق گفته نمایندگان گوگل، URL یکی از فاکتورهای رتبه بندی در سئو سایت است، یعنی URL های بهینه شده و اصطلاحا سئو فرندلی، رتبه صفحه را ارتقا میدهند زیرا نامک نه تنها موضوع صفحه را معلوم میکند بلکه ارتباط بین صفحات مختلف سایت را نیز برای کاربران و ربات های خزنده گوگل مشخص میکند.
سهولت در لینکسازی
به طور کلی هرچقدر که ساختار url ساده تر و مطابق با کلمه کلیدی باشد، کار شما را هنگام لینک سازی خارجی در وبلاگ ها، فروم ها و سایر رسانه های اجتماعی آسان تر می کند زیرا می توانید دقیقا با خود انکر تکست به صفحه مورد نظر خود لینک دهید. آدرس هایی که توسط انسان خوانا هستند در رسانه هایی که اجازه لینک دهی با انکر تکست را نداریم بسیار به کار می آیند، مثلا در اینستاگرام ما تنها می توانیم خود url را به اشتراک بگذاریم. آدرس صفحه مناسب باعث می شود که کاربر اطلاعات بیشتری درباره صفحه مورد نظر به دست بیاورد.

ساختار URL مناسب سئو یا SEO friendly URL چگونه است؟
یک URL مناسب از نظر سئو باید قسمت های زیر را داشته باشد:

ساختار url در سئو

شماره 1 پروتکل: اولین بخش URL است و مقصود آن مجموع قوانینی است که نحوه نمایش، قالب بندی یا انتقال فایل ها در صفحه را تعیین میکند، مثلا اگر ابتدای آدرس یک صفحه HTTP بود، یعنی پروتکل انتقال داده ها ابرمتن است و باید در قالب HTML نمایش داده شوند. پروتکل های دیگر عبارتند از پروتکل انتقال فایل (FTP) و پروتکل انتقال نامه واحد (SMTP) که توسط سرورهای میل برای ارسال ایمیل استفاده می شود.

مقاله مرتبط : تفاوت HTTP با HTTPS

شماره 2 ساب دامین (زیر دامنه): رایج ترین ساب دامین، www است که نماید کلی برای هر منبعی در وب میباشد. به طور کلی ساب دامین یا زیر دامنه همان منبعی است که مرورگر باید از آن اطلاعات را به کاربر تحویل دهد.

شماره 3 دامین: نام دامنه اصلی سایت، همان دامین میباشد که باید منحصر به فرد باشد. در روزهای اول اینترنت، برای دسترسی به آدرس یک سایت باید آدرس های IP را تایپ می کردید اما بعدا به دلیل اینکه کلمات بهتر به خاطر سپرده می شوند، کلمات جایگزین آدرس های IP شدند.

شماره 4 پسوند دامنه (TLD): پسوند دامنه (دامنه سطح بالا) نوع محتوای سایت را مشخص میکند، مثلا پسوند ".com" عمدتا برای سایت های تجاری انتخاب می شود، پسوند ".org" نشان میدهد که وب سایت متعلق به یک سازمان است یا پسوند "edu" برای سایت های دانشگاهی به کار میرود. لازم به ذکر است که قیمت خرید انواع پسوند دامنه با یکدیگر متفاوتند مثلا پسوند .co.uk از .com و .net گران تر است.

شماره 5 ساب فولدر: نام دسته بندی که محتوا در آن قرار گرفته است، مثلا این مقاله در ساب فولدر آموزش سئو قرار دارد. ساب فولدر مسیر پیمایش سایت را به کاربر نشان میدهند.

شماره 6 Slug: قسمت اصلی URL سایت،Slug است که حاوی متنی است که به عنوان شناسه صفحه به شمار می رود.

ویژگی های URL مناسب برای سئو
حاوی کلمات کلیدی باشد
URL مناسب، باید حاوی کلمه کلیدی هدف شما باشد، زیرا وقتی کلمه کلیدی هدف داخل URL باشد، آن کیورد به گوگل می گوید که این صفحه در مورد این کلمه کلیدی است. به گفته نمایندگان گوگل، آدرس هایی با کلمه کلیدی که مرتبط با محتوا و ساختار سایت شما هستند، برای بازدیدکنندگان سایت شما بهترند.
حاوی خط تیره (-) باشد
برای درک بهتر ربات های موتور جستجو از URL، از خط تیره به عنوان فاصله بین کلمات در URL خود استفاده کنید.
کوتاه باشد
URL های بلند باعث گیج شدن گوگل و دیگر موتورهای جستجو می شوند، همچنین آدرس های کوتاه فقط باعث کسب رتبه بهتر نمی شوند بلکه به گوگل کمک میکند که همه صفحات سایت شما را پیدا کرده و کراول کنند. علاوه بر موارد فوق، برخی از شبکه های اجتماعی و سایت ها اجازه درج لینک های طولانی را نمی دهد، بنابراین آدرس های طولانی با محدودیت لینک سازی رو به رو هستند. شاید به همین دلایل است که همیشه ارتباط خاصی بین سایت هایی که در رتبه های برتر هستند با سایت هایی که URL های کوتاه و مناسب دارند، وجود دارد.
ویژگی های url مناسب برای سئو
جذاب و فریبنده باشد
URL شما نقش بزرگی بر روی نرخ کلیک و ترافیک سایت دارد زیرا متنی که به عنوان slug انتخاب می شود، می تواند تعیین کند که کاربر روی لینک کلیک بکند یا نه. با انتخاب یک url مناسب که جذاب و فریبنده باشد، میتوانید نرخ کلیک و ترافیک سایت که تاثیر زیادی روی سئو دارند را افزایش دهید.

url نباید گنگ و نامفهوم باشد
همان طور که گفتیم، آدرس صفحه موضوع صفحه مقصد کاربر را مشخص میکند، بنابراین نباید از آدرس هایی مانند زیر برای url خود استفاده کنیم زیرا برای کاربر و موتور جستجو بسیار گنگ است. آدرس های کثیف کمتر روی آنها کلیک شده و در رسانه های اجتماعی و جوامع آنلاین کمتر به اشتراک گذاشته میشوند.
حاوی حروف کوچک باشد
بزرگ و کوچک بودن حروف معمولا مسئله مهمی در انتخاب url نیست زیرا اکثر سرورهای مدرن حروف بزرگ و کوچک را به یک شکل می بینند اما برخی از سرورها رفتار متفاوتی با حروف بزرگ و کوچک دارند، در این شرایط بهتر است که URL خود را با حروف کوچک انتخاب کنید.
روش های بهینه سازی url برای سئو
کاراکترهای خاص را حذف کنید
گوگل صریحا اعلام کرده که متخصصان سئو از کاراکترهای خاص مانند ویرگول، نقطه ویرگول، دو نقطه، فاصله، نقل قول، براکت و اسلش به عقب استفاده نکنند؛ زیرا لینک سازی با این آدرس ها مشکل است و تجزیه محتوای متن برای ربات های گوگل هم کار سخت و چالش برانگیزی میباشد.
اعداد را حذف کنید
ممکن است که شما در عنوان خود از اعداد استفاده کنید که روش بسیار خوب و کاربردی است اما توصیه میکنیم که در url خود از اعداد استفاده نکنید زیرا تغییر عنوان بسیار آسان است اما اگر بخواهید url را تغییر دهید، باید آدرس قدیمی را روی آدرس جدید ریدایرکت کنید و اگر ریدایرکت نکنید، شاهد عدم تطابق آدرس با عنوان صفحه خواهید بود.
اطلاعات اضافی را حذف کنید
گوگل توصیه میکند که تا حد امکان اطلاعات اضافی را حذف کرده و URL را ساده کنید، این کار چندین دلیل دارد؛ اول اینکه بازدیدکنندگان معمولا نظر خوبی نسبت به URL های طولانی ندارند و روی چنین سایتی کلیک نمیکنند. دوم اینکه آدرس های طولانی معمولا در صفحه نتایج کوتاه می شوند. البته حرف ما به این معنا نیست که Slug خود را به قدری کوتاه کنید که دیگر محتوای شما را به طور دقیق توصیف نکند، منظور ما حذف کلمات و عبارات غیر ضروری است.
کلمه کلیدی هدف را در url وارد کنید
یکی از روش های بهبود سئو داخلی، این است که کلمه کلیدی اصلی را در تایتل و عناوین بیاوریم. متخصصان سئو توصیه میکنند که حتما کلمه کلیدی هدف صفحه را در slug آورده شود تا کاربران و موتور جستجو متوجه محتوای صفحه بشوند.

تاریخ انتشار را وارد url نکنید

از توصیف کننده ها استفاده نمایید
استفاده از خود کلمه کلیدی در URL بسیار رایج و مفید است اما گاهی اوقات خود کلمه کلیدی به تنهایی معنا نمیدهد. در چنین شرایطی بهتر است که از کلماتی به عنوان توصیف کننده در کنار کلمه کلیدی استفاده نمایید تا URL برای کاربر و موتور جستجو معنادارتر باشد. البته این تکنیک، کاملا اختیاری است و هیچ لزومی برای آن وجود ندارد.
URL را خوانا کنید
هرچقدر که آدرس صفحه خواناتر باشد، درک آن برای کاربر و ربات های موتور جستجو راحت تر است. مثلا آدرس seo-title-tag نسبت به “html-seo-title-tag” قابل فهم تر است، زیرا url اول وقتی در یک جمله استفاده شود، معنا پیدا میکند اما url دوم یک رشته تصادفی از کلمات است. با استفاده از حروف ربط می توانید بین کلمات ارتباط ایجاد کرده و یک url معنادار برای صفحه خود بسازید.
از HTTPS استفاده کنید
با فعال سازی گواهی SSL و استفاده از پروتکل HTTPS میتوان داده هایی که بین سرور و کاربر رد و بدل می شود را رمزگذاری کرد. از سال 2014 این فاکتور یکی از عوامل رتبه بندی گوگل بوده است، بنابراین اکیدا توصیه میکنیم که پروتکل سایت خود را به عنوان یکی از بخش های URL به HTTPS تغییر دهید.
https
فقط در صورت نیاز از ساب دامین استفاده کنید
همان طور که در ساختار URL نشان دادیم، زیر دامنه پیش از نام دامنه اصلی ظاهر می شود و برای جداسازی قسمت های مختلف یک سایت استفاده می شوند، مثلا در دامنه اصلی یک سایت پزشکی، داروها را به فروش میرسد و ساب دامین آن، مجله پزشکی است و مقالات در آن درج می شود. طبق ادعای نمایندگان گوگل، ربات های این موتور جستجو با محتویا ساب دامین مانند سایر محتواها رفتار میکند و رتبه بندی ساب دامین سخت تر از رتبه بندی ساب فولدر نیست؛ با این حال بسیاری از متخصصان سئو با این حرف موافق نیستند و حتی معتقدند که پس از انتقال محتوا از زیر دامنه به ساب فولدر ترافیک بسیار بیشتری را تجربه کرده اند. هنوز کسی دلیل این رفتار گوگل را نمیداند اما کارشناسان سئو فکر میکنند که گوگل با زیر دامنه مانند یک سایت جدا رفتار میکند، بنابراین ما پیشنهاد میکنیم که فقط در مواقع نیاز از زیر دامنه استفاده کنید.
اسم به یاد ماندنی برای دامنه سایت انتخاب کنید
اگر هنوز نامی را برای دامنه سایت خود انتخاب نکرده اید، بهتر است به دنبال اسمی باشید که به یاد ماندنی باشد و خیلی سریع در ذهن ماندگار شود. بسیاری از متخصصان سئو تصور میکنند که نام دامین باید پر از کلمه کلیدی باشد، درحالی که جان مولر از گوگل گفته است که فقط به این دلیل که در دامنه یک سایت، کلمه کلیدی وجود دارد، به این معنی نیست که به طور خودکار برای آن کلمه کلیدی رتبه میگیرد.
از ساب فولدر برای سلسله مراتب استفاده کنید
ساب فولدر سلسله مراتب و نظم خاصی به سایت می بخشند و اطلاعات مفیدی را ارائه میدهند. به دو url زیر توجه کنید:

1. domain.com/airpods.html
2. domain.com/store/earbuds/apple/airpods.html

در url اول اصلا معلوم نیست که صفحه airpods، درباره ایرپاد توضیح داده و یا اینکه این محصول را میفروشد اما آدرس دوم مشخص است که یک سایت فروشگاهی است که ایرپاد میفروشد. همچنین url دوم به کاربر نشان میدهد که خرید محصولات به صورت آنلاین است و برند این محصولات، اپل است و احتمالا ایرپادهای دیگری نیز از همین برند در این فروشگاه وجود دارد.
از پارامترهای غیرضروری در url خودداری کنید
پارامترهای غیر ضروری که معمولا پس از علامت سوال می آیند، ممکن است باعث ایجاد محتوای تکراری شوند. این اتفاق در سایت های فروشگاهی آنلاین بسیار رایج است زیرا URL محصولات مختلف فقط در رنگ، سایز و غیره تفاوت بسیار جزئی دارند. در چنین شرایطی گوگل این صفحات را به عنوان محتوای تکراری می شناسد زیرا محتوای آنها یکسان است. بهتر است که این صفحات نو ایندکس شوند یا اینکه حتما تگ کنونیکال این صفحات را به صفحه هدف که میخواهید در صفحه نتایج موتور جستجو رتبه بگیرید، تغییر دهید.
از عنوان صفحه به عنوان URL استفاده نکنید
هرگز تایتل صفحه خود را در URL قرار ندهید زیرا مشابه درج تاریخ، URL بسیار طولانی خواهد شد. همچنین آپدیت محتوا احتمالا باعث عدم تطابق با آدرس صفحه خواهد شد.
TLD مناسبی را انتخاب کنید
گوگل با همه دامنه های سطح بالا از نظر سئو به طور یکسان رفتار میکند اما برای جذب ترافیک بیشتر بهتر است به سراغ TLD های عمومی مانند com. بروید. اگر هدف شما جذب کاربران منطقه خاصی است از TLD همان کشور استفاده کنید، مثلا برای ایران، ir. است.

دامنه های tld
تعداد کاراکترهای URL چقدر باشد؟
پیش تر گفتیم که هرچقدر طول کاراکترهای url کوتاهتر باشد، برای سئو بهتر است اما اگر بخواهیم بازه عددی را برای تعداد کاراکترهای URL تعریف کنیم، باید بگوییم که آدرسی که بین 50 تا 60 کاراکتر داشته باشد، بسیار ایده آل است و بهتر است که این عدد از 80 بالاتر نرود. URL های بسیار طولانی در مرورگر به طور کامل نشان داده نمی شوند و می توانند تاثیر منفی روی ترافیک ورودی و در نتیجه سئو سایت شما داشته باشند.
تغییر URL، خوب یا بد؟
عوامل زیادی باعث می شوند که به تغییر URL فکر کنیم مثلا تغییرات ساختاری برای تغییر نام برند، مهاجرت سایت و تعمیرات اساسی در طراحی سایت. در این شرایط، عناصری مانند نام دامنه، انواع مختلف محصولات یا تغییرات پلتفرم های دیگر به شما این اجازه را نمیدهد که همان URL های قبلی را داشته باشید.
تغییر URL تصمیمی نیست که به سادگی گرفته شود زیرا حتی اگر تمام مراحل را به درستی انجام دهید، گوگل باید تمام URL های جدید سایت شما را دوباره کراول کند تا ارزش و اعتبار محتوا را تعیین و بر اساس آن رتبه بندی کند. مسلما این کار مدتی طول میکشد، خصوصا اگر سایت شما URLهای زیادی داشته باشد، پس قطعا تغییر URL تاثیر مثبتی روی سایت شما نخواهد گذاشت.

تاثیر تغییر URL در سئو
کاهش رتبه
بدترین اتفاقی که در پی تغییر URL می تواند برای سایت بیفتد، کاهش رتبه و حتی ناپدید شدن از صفحه نتایج است. از دست دادن رتبه باعث کاهش ترافیک، نرخ تبدیل و فاکتورهای دیگر می شود. ریدایرکت های نادرست نیز اعتبار صفحه را به طور کامل به صفحه مقصد منتقل نمیکنند. هنگام تغییر دامنه باید از تاریخچه دامین جدید خود اطلاع کافی داشته باشید زیرا برخی از دامنه ها اسپم و شامل گوگل پنالتی هستند و در نتیجه شما با کاهش شدید ترافیک مواجه خواهید شد.
کاهش ترافیک سایت
یکی از تاثیرات منفی تغییر URL روی سئو، کاهش ترافیک ارجاعی سایت است که مدت ها برای آن تلاش کرده اید. این اتفاق به دلیل این است که سایت های قدیمی تر نسبت به دامنه های جدید ارزشمندتر و معتبرتر هستند. دامنه های قدیمی تر، شانس بیشتری برای کسب بک لینک از سایت هایی با دامین آتوریتی بالا دارند.
هر لینکی که به درستی ریدایرکت نشده باشد، به عنوان لینک شکسته به شمار می رود. گوگل تا حد زیادی یک سایت را بر اساس ارزش بک لینک های آن رتبه بندی می کند و تغییر URL ها ممکن است ربات های موتور جستجو و کاربران را به صفحات اشتباه هدایت کند. این لینک های شکسته به ترافیک ورودی و دامین آتوریتی شما صدمه میزنند.
تاثیر url در سئو
سخن پایانی
URL به موتورهای جستجو و کاربران کمک میکنند تا درک بهتری از موضوع صفحه داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم به تاثیر URL در سئو، ویژگی های URL سئو فرندلی و همچنین روش های بهبود آدرس صفحه بپردازیم.
شما میتوانید برای دریافت خدمات سئو و همچنین مشاوره سئو با کارشناسان سئو شهرکد در ارتباط باشید. برای اطلاع از قیمت پکیج های سئو و سئو تضمینی به صفحه سئو سایت شهرکد مراجعه نمایید.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی

دسته بندی ها