چگونه بهترین کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟

چگونه بهترین کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟

حتما شما هم شنیده اید که محتوا می تواند یک سایت را پادشاه کند، اما یک محتوا باید چطور نوشته شود که باعث رشد سایت شما شود. هر محتوا تشکیل شده از تعداد مشخصی کلمات کلیدی است. اما انتخاب درست کلمات کلیدی هر محتوا، یکی از نکات مهمی است که باید آن را در نظر بگیرید. در این محتوا یاد می گیریم که چگونه بهترین کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟

برای تحقیق کلمات کلیدی محتوا چقدر زمان بگذارم؟

پیش از آنکه بدانیم چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم، لازم است تا بدانیم برای تولید محتوا چقدر باید زمان بگذاریم. بسیاری از وب سایت ها در ابتدای کار خود، خیلی با قدرت اقدام به تولید محتوا می کنند. اما پس از مدتی این روند را ادامه نمی دهند و انتظار دارند که همچنان سایتشان رتبه خوبی داشته باشد. تولید محتوا و تحقیق کلمات کلیدی، یکی از اقداماتی است که به صورت دائمی و پیوسته باید انجام شود. شهر کد نیز با گذشت زمان 15 سال از شروع کار خود، همچنان برای تحقیق کلمات کلیدی برنامه مشخصی دارد. پیدا کردن کلمات کلیدی ممکن است چندین روز زمان ببرد، این موضوع بستگی به نوع محتوا و موضوع محتوا دارد.

 

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی

اولین نکته در آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی این است که حوزه کاری خود را با چندین کلمه توصیف کنید. برای مثال حوزه فعالیت شهر کد به چندین کلمه زیر خلاصه می شود :

طراحی سایت

فروشگاه ساز

طراحی فروشگاه اینترنتی

سئو و بهینه سازی سایت

به نمونه ای از کلماتی که در بالا به آنها اشاره شد، کلمات کلیدی دانه یا seed keyword می گویند. کلمات کلیدی دانه، کلمات کوتاهی هستند که اصولا از یک یا دو کلمه تشکیل شده اند. این دسته از کلمات با اضافه کردن کلمات دیگر، قابل گسترش بوده و می توانند کلمات کلیدی بیشتری را ایجاد کنند.

اکنون که حوزه فعالیت خود را مشخص کردید، باید بتوانید کلمات کلیدی دانه را گسترش دهید، اما چطور؟ 

 

 کلمات کلیدی دانه را با بررسی رقیبان گسترش دهید

در این مرحله کلماتی که مشخص کرده اید را در گوگل سرچ کنید. سپس به سراغ وب سایت هایی بروید که در این کلمات رتبه داشته و حوزه کاری مشابه شما دارند. برای گسترش کلمات کلیدی، بهتر است به بخش وبلاگ وب سایت های رقیب مراجعه کنید. سپس کلمات کلیدی هر محتوا را استخراج کنید.

علاوه بر بررسی وبلاگ هر سایت، می توانید از یک ترفند جستجو کمک بگیرید. برای مثال می خواهیم تمام کلمات کلیدی طراحی سایت را از وب سایت رقیب استخراج کنیم. برای این کار میتوانیم در گوگل عبارت "shahrecode.ir: طراحی سایت" را جستجو کنیم. در تصویر زیر میبینید که تمام محتواهای سایت شهر کد که کلمه "طراحی سایت" با ترکیب های مختلف استفاده شده است، در نتایج نشان داده خواهد شد. 

با کمک این ترفند دیگر نیاز نیست تمام محتواهای سایت را برای یک کلمه کلیدی بررسی کنید. 

 

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی-

 

تکنیک های دیگر استخراج کلمات کلیدی

روشی که در ابتدا به شما آموزش دادیم همیشه کاربرد ندارد؛ چرا که ممکن است یکی از رقبای شما در آن زمینه فعالیتی نداشته باشد یا اینکه خیلی ضعیف عمل کرده باشد. در این زمان شما باید از شیوه های دیگری برای استخراج کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

1. استفاده از پیشنهادات گوگل

گوگل را فراموش نکنید. یکی از کاربردی ترین روش ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی در مقاله، مراجعه به گوگل است. کافیست کلمه کلیدی را در گوگل سرچ کنید. گوگل لیستی از کلمات مرتبط را به شما پیشنهاد می کند. 

 

2. از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

ابزارهای رایگان و غیر رایگان زیادی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد. در ادامه سه تا از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی می کنیم. 

  • Ubersuggest
  • Keywordshitter 2
  • Keywordtool.io

نحوه کار این ابزارها به این صورت است که کلمه کلیدی را در باکس جستجوی آن سرچ می کنید. سپس ابزار مورد نظر، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط در همان زمینه را، به شما نشان می دهد. 

 همچنین شما می توانید از ابزارهای زیر هم برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید:

keyword planner: حجم جستجوی ماهانه محلی و جهانی کلمات کلیدی و میزان رقابت بر سر آن ها را  نشان  می دهد.

google trends: با این ابزار می توانید محبوب ترین کلمات کلیدی را پیدا کنید و میزان سرچ چند کلمه را در یک بازه زمانی با هم مقایسه کنید.

Bing Webmaster Tools: موتور جستجوی بینگ، محصول شرکت مایکروسافت است و در پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به شما کمک می کند.

google search console : با این ابزار می توانید فیلترهای مختلف بر روی نتایج اعمال کنید تا نتایج معنادار دریافت کنید.

KWFinder: این ابزار اطلاعات زیادی را همراه با جزئیات سودمندی در رابطه با هر کلمه کلیدی ارائه می دهد.

 

3. مراجعه به اینستاگرام و پیدا کردن کلمات کلیدی

اینستاگرام نیز مانند گوگل از یک الگوریتم مشخص و با قدرت استفاده می کند. شما می توانید به قسمت سرچ اینستاگرام رفته و آن را در حالت tags (تگ) قرار دهید و سپس عبارت " طراحی سایت " را جستجو کنید. لیستی از هشتگ های مرتبط با کلمه کلیدی سرچ شده را خواهید دید. در تصویر زیر مراحل بالا را می توانید ببینید. 

پس از بررسی هشتگ های مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظرتان، به سراغ پست های رقیبانتان بروید. برای بررسی پست های رقیبان، به نظرات و سوالات کاربران نیز توجه کنید. در بیشتر مواقع می توانید موضوع محتوای جدید خود را، از سوالات کاربران در فضای مجازی پیدا کنید.

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی-

 

4. تمرکز بر کلمات کلیدی و مشورت با اعضای تیم

در این مرحله کمی به خودتان زمان بدهید و تمرکز کنید. کلماتی را که پیدا کرده اید در کاغذی بنویسید و موضوعاتی که احتمال می دهید کاربران در آن زمینه مشکل دارند را نیز لیست کنید. سپس با مشورت اعضای تیم به یک نتیجه مناسب برسید.

 

5. بررسی انجمن ها و تالار گفتمان ها

تالار گفتمان ها و انجمن های آنلاین پر بازدید را بررسی کنید. این انجمن ها منبعی برای استخراج کلمات کلیدی و سوالات کاربران هستند. در این فضا می توانید به راحتی، به هر آنچه کاربران نیاز دارند، دست پیدا کنید و سریعتر از رقیبان خود اقدام کنید.

 

 

مراحل بررسی کلمات کلیدی

پس از آنکه یاد گرفتیم چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم و لیستی از کلمات کلیدی را آماده کردیم، باید آنها را بررسی کنیم. برای بررسی کلمات کلیدی بهتر است اقدامات زیر را انجام دهیم :

1. حذف کلمات کلیدی نامناسب 

اکنون لیست شما شامل تعداد زیادی کلمه کلیدی است. اما تمامی آنها برای محتوای شما مناسب نیست. حتی ممکن است، تعداد زیادی از کلمات تکراری باشند و یا اینکه به حوزه فعالیت شما مرتبط نباشد. بنابراین باید آنها را از لیست خود حذف کنید.

 

2. کلمات کلیدی را دسته بندی کنید

پس از آنکه کلمات اضافی را حذف کردید، باید آنها را دسته بندی کنید. برای مثال در حوزه طراحی سایت، صدها کلمه کلیدی را استخراج کرده اید، اما تمامی آنها برای سئو یک محتوا لازم نیست. بنابراین باید آنها را دسته بندی کنید. مثلا کلمه کلیدی " طراحی سایت رایگان " را در یک دسته قرار دهید. سپس تمامی کلماتی که برای سئو این کلمه لازم است را در این دسته بگذارید. 

علت انجام این مراحل چیست؟ ممکن است شما در زمینه طراحی سایت رایگان فعالیتی نداشته باشید، بنابراین لازم است که این دسته را حذف کنید. همچنین برای سئو یک محتوا، نمی توان از تمام این کلمات استفاده کرد. بنابراین لازم است هر کلمه را دسته بندی کرده، سپس با توجه به حوزه کاری خود، به تولید محتوا با همان دسته از کلمات اقدام کنید. با انجام این کار می توانید موضوعات زیادی را نیز برای تولید محتوای سایت خود پیدا کنید.

فرض کنید که می خواهید در مورد  "ارزانترین راه برای طراحی سایت" یک محتوا تولید کنید. برای تولید این محتوا نمی توانید از تمام کلمات کلیدی که در مراحل قبل پیدا کردید، استفاده کنید. شما باید بدانید که این محتوا در مورد طراحی سایت ارزان است و کاربرانی که به محتوا مراجعه می کنند، به دنبال یک راه ارزان برای طراحی سایت هستند. از این رو باید تمامی کلمات مرتبط با همین دسته کلمه را از لیست کلمات خود انتخاب کنید. همچنین شما می توانید کلمه کلیدی مورد نظرتان را در گوگل سرچ کنید. با این کار به تعداد کلمات بیشتری دست خواهید یافت.

در تصویر زیر، همین کلمه کلیدی را در ابزار keywordtool جستجو کرده ایم. می بینید که تعداد زیادی کلمات مرتبط با همین موضوع، برایتان نشان داده است. شما می توانید از میان این کلمات، کلمات مناسب محتوای خود را استفاده کنید.

بررسی کلمات کلیدی-

3. تحقیق کلمات کلیدی سئو برای محتوا

گاهی اوقات ممکن است از کلماتی که در یک دسته قرار داده اید، اطمینان کافی نداشته باشید. برای مطمئن شدن، بهتر است که همان کلمه را در گوگل به تنهایی جستجو کنید. سپس ببینید وب سایت هایی که در نتایج گوگل نشان داده میشوند، این کلمه را با چه کلمات دیگری ترکیب کرده اند. اگر کلماتی که در دسته بندی خود قرار داده اید، جزو همین کلمات هستند، پس انتخاب شما درست است.

 

4. کلمات کلیدی را هدفمند استفاده کنید

تا اینجا یاد گرفتید که چطور کلمات کلیدی را پیدا کنید، آنها را دسته بندی کنید، کلمات اضافی را هرس کنید و در نهایت برای یک موضوع، دسته بندی درستی از کلمات کلیدی آماده کنید. اما اکنون باید از میان لیستی که آماده کرده اید، کلمات کلیدی اصلی را از کلمات فرعی تفکیک کنید. سپس مشخص کنید که این موضوع را در کدام صفحه از سایت، منتشر کنید. به طور کلی یک سایت شامل 3 صفحه اصلی است :

  • صفحه اصلی سایت
  • صفحه وبلاگ
  • صفحه محصول یا خدمات

برای اینکه بدانیم در کدام یک از این صفحات، موضوع انتخاب شده را قرار دهیم، باید مراحلی را طی کنیم:

ابتدا بدانیم که کاربری که آن کلمه را سرچ می کند، دقیقا دنبال چه چیزی است. برای مثال کسی که کلمه کلیدی خرید لپ تاپ را جستجو می کند، به دنبال مقاله نیست. بنابراین این کلمه و مشتقات آن را باید در صفحه محصول استفاده کنیم. 

علاوه بر طرح پرسش راجع به نیاز کاربر، می توانید از گوگل نیز کمک بگیرید. همان کلمه کلیدی اصلی را جستجو کنید، سپس ببینید که سایت هایی که در صفحه اول گوگل هستند، در کدام صفحه از سایت خود محتوا را قرار داده اند.

 

بیشتر بخوانید: 9 راه برای تولید محتوای سایت فروشگاهی

 

برای تولید محتوا با استراتژی عمل کنید

اکنون که فهمیدیم چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم، باید برای تولید محتوا اقدام کنیم. 

برای تولید محتوا می توانیم از دو شیوه اقدام کنیم :

روش اول 

یکی از روش های تولید محتوا، استفاده از استراتژی سئو است. طبق اصول سئو باید لیستی از 5 تا 10 کلمه کلیدی سخت در زمینه کاری خود پیدا کرده و اقدام به تولید محتوا کنید. اگر سایتتان را به تازگی راه اندازی کرده اید، بهتر است از کلمات کلیدی کم رقابت یا کلمات کلیدی دم دراز شروع کنید. گرفتن رتبه در کلمات کلیدی کم رقابت راحت تر و سریعتر است. اما کلمات کلیدی کم رقابت را از کجا تشخیص دهیم؟ کلماتی که اصولا طولانی تر هستند و از چندین کلمه تشکیل شده اند، کلمات کلیدی کم رقابت هستند. 

 

روش دوم 

در این روش اگر سایت خدماتی یا فروشگاهی دارید، ابتدا برای صفحه توضیحات محصول یا خدمات خود، محتوا آماده کنید. سپس مقالاتی در بخش وبلاگ سایت بنویسید که کاربران را برای رفتن به صفحه محصول و خدمات سایت ترغیب کند. برای مثال اگر صاحب فروشگاه اینترنتی پوشاک هستید، ابتدا برای محصولات خود توضیحاتی را در صفحه آن بنویسید. پس از آن در بخش وبلاگ فروشگاه، در مورد مزایای خرید آنلاین پوشاک یا انواع جنس پارچه و شیوه نگهداری از آنها، محتوا تولید کنید. با این کار ابتدا صفحه خدماتی و فروش (money page) سایت را سئو کرده اید و در نهایت برای کاربر و ترغیب آن، محتوایی را آماده کرده اید.

 

بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی

  • soovle.com

این ابزار کلمات کلیدی را براساس منابع مختلف گوگل، يوتيوب، یاهو و بینگ دسته بندی میکند.

 

  • questiondb.io

این ابزار به شما کمک می کند تا ایده تولید محتوا بدست آورید. جستجو در این سایت را به صورت انگلیسی انجام دهید.

 

  • Ahrefs.com/keyword-generator

این سایت از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند، اما می توانید توسط آن ایده های زیادی بدست آورید.

 

  • Keywordseverywhere.com

این ابزار حرفه ای و کاربردی به صورت اکستنشن بر روی مرورگر نصب میشود. سپس هنگامی که یک کلمه را سرچ میکنید، پیشنهاد های بیشتری نمایش می دهد.

 

  • getkeywords.io

از امکانات این ابزار می توان به پشتیبانی از زبان فارسی، نمایش تعداد تقریبی جستجو و میزان سختی کلمات اشاره کرد.

 

در پایان، بررسی و تحقیق کلمات کلیدی را جدی بگیرید

قطعا این فرایند زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. اما باید بتوانید بر اساس نیاز کاربران و الگوریتم های گوگل، یک محتوا را تولید کنید. برای انجام این مراحل باید صبور باشید، اما این را بدانید که در نهایت به نتیجه دلخواه خود، خواهد رسید. تمام مراحل گفته شده، برای تولید محتوای پیج اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر نیز مناسب است. همچنین شما می توانید برای داشتن یک پیج فروش حرفه ای اینستاگرام، محتوا " 7 نکته طلایی برای پیج حرفه ای فروش محصول در اینستاگرام " را مطالعه کنید.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی