عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی

عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، حتما این سوال پیش آمده است که دلیل موفقیت برخی فروشگاه های اینترنتی چیست؟ چرا فروشگاه های بزرگی همچون دیجی کالا به سرعت در میان مردم محبوب شده اند؟ در این مقاله به بررسی عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی پرداخته ایم تا با ایده گرفتن از آنها، شما نیز به موفقیت در این کسب و کار دست پیدا کنید.

موفقیت در فروشگاه اینترنتی

قطعا جدا از دانستن ترفند های فروش اینترنتی و داشتن تبلیغات مناسب برای فروشگاه اینترنتی، باید یک سری اصول و قواعد را بدانید تا بتوانید در این مسیر گامی محکم و مطمئن بر دارید.

شاید در ابتدا به نظر بیاید که سفارش فروشگاه ساز حرفه ای و داشتن تبلیغات رمز موفقیت است. اما حقیقت امر این است که باید یک سری عوامل و فاکتورها را برای ماندگاری در بازار امروز رعایت کنید که اکنون به شرح این عوامل می پردازیم.

 

1. سرمایه کافی

یکی از عوامل موفقیت فروشگاه اینترنتی، در نظر گرفتن سرمایه کافی برای شروع کسب و کار است. برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی ابتدا شما باید هزینه ای را برای خرید فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید. علاوه بر این هزینه های تامین کالا، سئو وبهینه سازی سایت و ... نیز به هزینه های شما اضافه خواهد شد.

گاهی ممکن است هزینه های شما طبق برنامه ریزی پیش نرفته و به آن اضافه شود؛ بنابراین شما باید علاوه بر هزینه های برنامه ریزی شده، مقداری را نیز برای هزینه های ناگهانی کنار بگذارید.

 

2. استراتژی و هدف مناسب

علاوه بر در نظر گرفتن هزینه ای برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، شما باید برنامه و استراتژی مناسب با کسب و کارتان را داشته باشید. پیش از اقدام به هر کاری باید بدانید که در چه زمینه ای می خواهید فعالیت کنید و یا مخاطب هدف شما کیست. بدون داشتن برنامه ریزی و هدف مشخص، قطعا موفقیتی نیز نخواهید داشت.

-

3. داشتن صبر زیاد

به طور کلی کسب و کارهای اینترنتی در هر حوزه ای که باشند، نیاز به صبر و حوصله زیاد دارند. شما باید برای جذب مشتری و بازدید کننده، بسیار صبور باشید و اقدامات لازم را به صورت پیوسته و مداوم انجام دهید. اگر اقداماتی که برای جذب مشتری و افزایش فروش انجام می دهید بدون برنامه ریزی و پیوستگی باشد، نتیجه عکس خواهید گرفت.

 

4. فعالیت در شبکه های اجتماعی

این روزها اغلب مردم تمام وقت آزاد خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. همین موضوع به صاحبان کسب و کارهای مختلف کمک کرده است تا بتوانند خود را به مردم معرفی کنند. اگر می خواهید در حوزه پر رقابت کسب و کار اینترنتی موفق شوید، باید بتوانید به خوبی در شبکه های اجتماعی معروف شوید. جذب مخاطب از این شبکه ها و تبدیل کردن آنها به مشتری وفادار، در موفقیت شما نقش بسزایی دارد.

 

5. انتخاب نام مناسب

نام فروشگاه شما در واقع نشان دهنده برند شماست. با کمک یک نام مناسب می توانید در ذهن مشتری بمانید. برخی گمان می کنند تشابه نام فروشگاهشان با فروشگاه های موفق می تواند به محبوبیت آنها کمک کند، به همین دلیل این روزها فروشگاه هایی با پسوند دیجی یا کالا خواهید دید. اما این مسئله به تنهایی کافی نیست، نام سایت شما باید با کسب و کارتان مرتبط باشد. و علاوه بر این نکات دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه کنید. د

 

 

6. اعتماد سازی در فضای اینترنتی

جلب اعتماد مشتری سبب ماندگاری او و در نهایت بهترین تبلیغ برای کسب و کار تان خواهد بود. اما چگونه اعتماد مشتریان را جلب کنیم؟ یکی از عواملی که در جلب اعتماد مشتری تاثیر زیادی دارد، داشتن نماد الکترونیکی یا ای نماد است. در واقع با داشتن این مجوز اعتبار فروشگاهتان را افزایش داده اید و می توانید مشتریان را به خود جذب کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه نماد الکترونیکی و نحوه دریافت آن محتوا راهنمای تصویری دریافت اینماد را پیشنهاد می کنیم.

  علاوه بر نماد اعتماد، اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت های امن و معتبر می تواند اعتماد مشتری را بهتر جلب کند. در مطلب " درگاه های پرداخت فروشگاه اینترنتی " بهترین درگاه های بانکی را معرفی کرده ایم.

 

7. ارائه اطلاعات جامع و کامل به مشتری

از آنجایی که در خرید غیر حضوری امکان مشاهده کالا از نزدیک وجود ندارد، باید به نحوی توضیحات محصولات را ارائه دهید که جای هیچ سوالی باقی نماند. زمانی که اطلاعات جامع و کاملی در مورد محصولات فروشگاه ارائه دهید، مشتری با اطمینان بیشتری محصول را خریداری می کند. 

 

 

8. ارائه قیمت های مناسب

داشتن قیمت های مناسب و رقابتی، به گونه ای که به جای داشتن تعداد محدودی مشتری، مشتری بیشتر ولی سود کمتری داشته باشید، می تواند در موفقیت فروشگاه اینترنتی تاثیرگذار باشد. این امر در طولانی مدت منجر به سود و بازدهی بالای کار شما خواهد شد. با جلب اعتماد مشتری می توانید از رقابتی کردن قیمت ها به صورت معقول بکاهید.

 

9. پشتیبانی خوب از مشتری

پشتیبانی خوب به این معناست که در هر لحظه در دسترس مشتری باشید و مشکلات او را بر طرف کنید. برای مثال ممکن است مشکلاتی در زمینه پرداخت، ثبت سفارش، نرسیدن محصول و ... بوجود بیاید، شما باید بتوانید در اسرع وقت و به بهترین شکل ممکن این مشکلات را برطرف کنید تا رضایت مشتری نیز جلب شود. .

-

10. دریافت اطلاعات مشتری و ایمیل مارکتینگ

بسیاری بر این باورند که در دنیای امروز کسی توجهی به ایمیل نمی کند. این در حالی است که فروشگاه های بزرگی همچون دیجی کالا برای این موضوع سرمایه گذاری بزرگ و هنگفتی کرده اند. مهمترین کاری که شما باید انجام دهید، دریافت اطلاعات تماس مشتریان است. باید توجه داشته باشید که بیش از  ۹۵ درصد افراد بار بعدی وارد سایت شما نمی شوند. پس باید کاری کنید که در همان بدو ورود به سایت شما اطلاعاتی را به شما بدهند تا شما بتوانید با آن ها در ارتباط باشید.

 

 

شما باید صفحاتی را طراحی کنید که کاربران به این صفحه که می آیند از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شوند. به این صفحات " صفحه فرود در سایت " می گویند که معمولا با استفاده از اصول سئو به صفحات پربازدید سایت تبدیل می شوند. مثلا تمام لینک ها به این صفحه باشد یا در تبلیغات سایت، لینک این صفحه باشد.

صفحات فرود فقط یک پیشنهاد به کاربر می دهد که در آن هیچ گزینه دیگری از جمله منو و … نیست و در آن محصولی را به رایگان برای کاربر قرار می دهید مثلا یک فیلم یا فایل یا کتاب یا … و در ازاء آن از کاربر می خواهید در سایت شما ثبت نام کند.

فرایند ثبت نام باید کوتاه بوده و زمان بر نباشد؛ از سویی محصولی که در صفحه فرود قرار دارد باید وسوسه برانگیز باشد و رایگان یا با قیمتی بسیار ناچیز ارائه شود.

شما برای سایت خود می توانید چندین صفحه فرود طراحی کنید. بله شما می توانید صفحات فرود زیادی برای هر محصول یا هر فستیوالی که در هر ماهی برگزار می کنید، داشته باشید. همان طور که لندینگ پیج دیجی کالا حدود ۶۰ صفحه است.

دادن ایمیل به کاربران سبب می شود:

  1. مشتریان قدیم دوباره جذب به خرید شوند.
  2. مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل شوند.
  3. بازدید از سایت شما همیشگی باشد که سبب بالا رفتن سپو سایت شما می شود.

باید در نظر داشته باشید وقتی کاربر جذب سایت شما شد و خرید انجام داد، در اغلب مواقع دیگر به سراغ سایت های دیگر برای خرید یا چک کردن قیمت نمی رود. این امر البته در صورتی اتفاق می افتد که شما اعتماد مشتریان را جذب کرده باشید.

 

11. بازاریابی و بهینه سازی سایت

معرفی سایت و محصولات تان به کاربران از طریق بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ صورت می گیرد. برای تحقق این امر شما نیازمند برنامه ریزی و استفاده از دانش و تجربه افراد متخصص دارید. بازاریابی اینترنتی ترفند های مختلفی دارد.

برای مثال شما می توانید از تبلیغات استفاده کنید، این تبلیغات می تواند بصورت رپورتاژ آگهی در سایت های دیگر باشد و یا با کمک اصول سئو و بهینه سازی سایت خود را به دیگران معرفی کنید. سئو و بهینه سازی در واقع اقداماتی است که با انجام دادن آنها می توانید رتبه سایت خود را افزایش دهید، سرعت سایت را بهبود ببخشید و در نهایت مشتریان بیشتری را جذب کنید.

سئو و بهینه سازی را می توانید با تکنیک هایی انجام دهید که ما در محتوا تکنیک ساده سئو به شما آموزش داده ایم. همچنین شما می توانید با متخصصان در این زمینه مشورت کرده و از آنها کمک بخواهید. برای دریافت مشاوره در زمینه سئو و بهینه سازی، شهرکد به شما کمک خواهد کرد.

 

12. طراحی اپلیکیشن فروشگاهی

امروزه اغلب مردم به جهت سهولت در استفاده و در دسترس بودن همیشگی تلفن های همراه، معمولا توسط تلفن های همراه خود اقدام به خرید و یا جستجو در صفحات اینترنت می‌نمایند. بنابراین سایتی که طراحی می کنید باید حتما اپلیکیشن هم داشته باشد و یا حداقل واکنشگرا باشد که کاربران بتوانند راحت‌تر به سایت شما مراجعه نمایند.

-

13. تصاویر با کیفیت از محصولات

زمانی که برای خرید یک کالا به مغازه ها مراجعه می کنید، اولین چیزی که شما را به خود جذب می کند، زیبایی و چیدمان ویترین فروشگاه است. تصاویر با کیفیت از محصولات نیز مانند ویترین فروشگاه می توانند یک مشتری را به خود جذب کنند. باید به نحوی تصاویر را ارائه دهید که به خوبی و از تمام زوایا محصولات را نشان دهد.

برای داشتن تصاویر با کیفیت حتما لازم نیست که از عکاسان و دوربین های حرفه ای استفاده کنید، کافیست ترفند هایی را یاد بگیرید که ما در محتوا تکنیک های انتخاب عکس برای فروشگاه اینترنتی این ترفند ها را به شما آموزش داده ایم.

 

14. خدمات پس از فروش

یک فروشگاه اینترنتی زمانی به سود دهی میرسد که بتواند مشتریان را بارها برای خرید به خود جذب کند. برای این کار لازم است خدمات پس از فروش را در سایت خود ارائه دهید. زمانی که شما این تضمین را به مشتری بدهید که در صورت بروز مشکل بدون قید و شرط هزینه به آنها برگردانده میشود، مشتری با اطمینان بیشتری از شما خرید خواهد کرد.

خدمات پس از فروش سبب میشود مشتریان تجربه خوشایندی داشته باشند و در نتیجه دفعات بعدی نیز به شما مراجعه کنند. خدمات پس از فروش می تواند شامل بازگشت وجه درصورت معیوب بودن کالا باشد و یا ارائه تخفیف در خرید های بعدی برای جبران دیر رسیدن سفارش به مشتری.

 

15. قابلیت های متنوع برای فروشگاه های اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی باید دارای یک سری ویژگی های عمومی مانند سیستم خرید محصولات، نمایش محصول، سیستم جستجو و... باشد.

این ویژگی ها خود نیز باید دارای خصوصیت هایی باشند تا کاربران را جذب کنند، به عنوان مثال نمایش محصول باید به روز و جذاب باشد، سیستم خرید هم باید با سرعت بالا و راحت و کامل باشد. اگر فروشگاه اینترنتی دارای ویژگی هایی مانند بهینه سازی برای موتور جستجو گوگل باشد، نتیجه اش افزایش بازدید کاربران است و ویژگی هایی مانند جذاب بودن دیزاین فروشگاه اینترنتی باعث علاقه مند شدن کاربران به سایت می شود. ویژگی های دیگری که برای موفق شدن یک فروشگاه اینترنتی باید رعایت کنید عبارتند از:

  • جستجوی پیشرفته بر اساس فیلدهای محصولات در دسته بندی های مختلف
  • پرداخت آنلاین
  • نمایش محصولات مشابه
  • داشتن سیستم حراجی
  • نمایش سوالات متداول و سیستم پشتیبانی و ارتباط با واحدهای فروش و مالی
  • سیستم تخفیف گروهی
  • سیستم تگ و ارتباط بین صفحات
  • دسته بندی کامل و سطح به سطح
  • جستجوی پیشرفته بر اساس فیلدهای محصولات در دسته بندی های مختلف
  • نمایش محصولات مشابه
  • و....

 

16. فعالسازی گواهی ssl

فعال سازی پروتکل https علاوه بر ایجاد حس اعتماد بیشتر برای کاربران، باعث بهبود رتبه فروشگاه اینترنتی شما در گوگل می شود. همچنین با فعال کردن ssl می توانید نماد الکترونیکی دو ستاره دریافت کنید. اما SSL چه تاثیری در فروشگاه اینترنتی دارد؟ در محتوای تاثیر فوق العاده SSL در سئو سایت فروشگاهی به این سوال پاسخ داده ایم.

 

 در پایان

در این محتوا سعی کردیم مهم ترین عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی را به شما آموزش بدهیم. اما برای اینکه فروشگاه شما همیشه در نتایج گوگل باشد، انجام این اقدامات باید بصورت پیوسته انجام شود. بسیاری از صاحبان فروشگاه ها پس از جذب مشتریان دیگر تلاشی برای بهبود فروشگاه اینترنتی نمی کنند و به مرور زمان نارضایتی کاربران سبب شکست آنها خواهد شد. امیدواریم با کمک این مقاله بتوانید موفقیت فروشگاه اینترنتی خود را تضمین کنید.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی