لینک بیلدینگ چیست | بهترین روش های لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ چیست | بهترین روش های لینک بیلدینگ

اگر سایتتان را راه اندازی کرده اید و محتوا های ارزشمندی نیز تولید کرده اید، اما هنوز برای گفتن بک لینک اقدامی نکرده اید، باید بدانید که بخش زیادی از زحمات شما بی نتیجه خواهد ماند. اما لینک بیلدینگ چیست؟ چه تاثیری روی سئو سایت شما می گذارد؟ برای گرفتن بک لینک باید چه اقداماتی انجام بدهید؟ در این محتوا به تمام سوالات شما پاسخ داده ایم و راهکارهایی را نیز در این زمینه ارائه کرده ایم.

لینک بیلدینگ چیست؟

قبل از آنکه بدانید لینک بیلدینگ چیست، ابتدا باید تعریف لینک را بدانید. لینک در واقع همان آدرس آبی رنگی است که با کلیک بر روی آن، می توانید به صفحه ای در سایت دیگر یا سایت خودتان بروید. اما بک لینک با لینک متفاوت است و به معنی لینکی است که از سایت دیگری، به سایت شما داده می شود. برای مثال در این مقاله با کلمه " لینک بیلدینگ " به سایت ویکی پدیا لینک داده ایم. در واقع با این کار از سایت خودمان به ویکی پدیا، یک بک لینک داده ایم. 

 

بهترین روش های گرفتن بک لینک

همانطور که گفتیم، گوگل می گوید اگر سایت شما معتبر باشد، باید سایت های دیگر بدون هیچ اجباری به شما لینک بدهند. این بدان معنا است که برای افزایش رتبه و اعتبار سایتتان، نباید خودتان لینک بسازید. حال چطور لینک بلیدینگ انجام دهیم؟

برای گرفتن بک لینک دو راهکار وجود دارد. گرفتن بک لینک به صورت قانونی و گرفتن بک لینک به صورت غیر قانونی. در ادامه هر کدام را به شما توضیح خواهیم داد.

 

لینک بلیدینگ قانونی یا کلاه سفید

-

 

در این روش که به سئو کلاه سفید معروف است، شما باید آنقدر خوب در سطح وب رفتار کنید و محتوای ارزشمند بنویسید تا سایت های دیگر، خودشان، به شما لینک دهند! اما چطور می توان به صورت قانونی بک لینک گرفت؟

 

1. برندسازی کنید

یکی از سخت ترین و در عین حال بهترین روش های لینک سازی کلاه سفید، برند سازی است. در واقع وب سایت هایی که در زمینه کاری خود مطرح هستند و خدمات خوبی را ارائه داده اند، لینک های خوبی نیز می گیرند.

برای مثال در زمینه سئو و بهینه سازی سایت، وب سایت بک لینکو که از بهترین وب سایت های انگلیسی در همین زمینه است و سایر سایت ها به مقالاتش لینک می دهند. در واقع محبوبیت و شهرت این برند سبب شده است که وب سایت های زیادی، بدون هیچ اجباری به او لینک بدهند.

حتی در ایران هم می توان به سایت دیجی کالا اشاره کرد. از آنجاییکه دیجی کالا یکی از بزرگترین و موفق ترین فروشگاه اینترنتی در ایران است، وب سایت های زیادی در زمینه کسب و کار به آن لینک می دهند.

 

2. محتوای ارزشمند تولید کنید 

در ابتدای این محتوا به شما گفتیم که دلایل موفقیت و محبوبیت گوگل در میان کاربرانش، نمایش محتوای ارزشمند به آنها است. بنابراین یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت از نظر گوگل، محتوای با کیفیت و ارزشمند است. در واقع گوگل این طور تحلیل می کند که اگر محتوای شما خوب باشد، کاربران دیگر آن را منتشر می کنند تا دیگران هم بتوانند از آن بهره ببرند.

پس اگر می خواهید که با سئو کلاه سفید، تعداد بک لینک های سایتتان را افزایش دهید، باید محتواهایی را بنویسید که برای کاربران مفید باشد. به این شکل کاربران سایت شما به صورت خودکار، محتوای تان را به دیگران پیشنهاد می کنند.

 

3. با همکاران و دوستان خود ارتباط ایجاد کنید

شما می توانید از همکاران خود بخواهید که از سایتشان به صفحه ای از سایت شما که مرتبط است، لینک بدهند. یا با نوشتن یک مقاله اختصاصی برای برند شما، علاوه بر دریافت بک لینک، برندتان را نیز معرفی کنند. همچنین می توانید از دوستان خود بخواهید که محتوای شما را در شبکه های اجتماعی معرفی کنند.

 

4. از روش های دیگر استفاده کنید

روش های گفته شده، روش هایی هستند که عموم صاحبان سایت آن را انجام می دهند. در ادامه راهکارهایی را به شما میگوییم که در ایران هنوز جا نیفتاده و بازدهی بالایی ندارد.

استفاده از پست مهمان

بسیاری از وب سایت های خارجی، این امکان را به شما می دهند که یک مقاله با ارزش در سایتشان منتشر کنید و در ازای این کار، به شما لینک می دهند. اما در ایران وب سایت های کمتری این امکان را به شما می دهند.

 

پیدا کردن لینک های شکسته

منظور از لینک های شکسته، لینک هایی که است به صفحه not found یا ریدایرکت شده منتهی می شود. شما می توانید به سراغ مقالاتی در اینترنت بروید که چندین برند یا سایت را در آن معرفی کرده اند. سپس لینک های داده شده به این منبع ها را بررسی کنید. گاهی اوقات این لینک ها از بین رفته اند و شما می توانید با صاحب سایت صحبت کنید و از او بخواهید که به جای لینک از بین رفته، سایت شما را معرفی کند. البته این روش هم در ایران خیلی کاربرد ندارد، اما سئوکاران خارجی این روش را استفاده می کنند.

 

لینک بلیدینگ به روش کلاه سیاه

 

blackhat-link-building-

 

کمی قبل تر، روش های قانونی گرفتن بک لینک را به شما گفتیم. اما همانطور که دیدید، این روش ها علاوه بر زمان بر بودن، نیاز به صبر زیاد هم دارند. از طرفی اگر کمی واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم، رقیبان ما برای سئو سایت خود از روش های قانونی و کلاه سفید، استفاده نمی کنند. بنابراین اگر بخواهیم قانونمند عمل کنیم، در این میدان رقابت جا خواهیم ماند. در ادامه روش هایی را برای لینک بیلدینگ به شما میگوییم تا در زمان کمتری به نتیجه دلخواه برسید.

 

1. خودتان لینک بسازید

کلمه link building به معنی ساخت بک لینک است. شما می توانید برای گرفتن بک لینک، خودتان اقدام کنید. در ادامه چند روش ساخت لینک را به شما گفته ایم :

  • از بخش کامنت سایت های دیگر لینک بگیرید
  • در سایت هایی که محتوا محور هستند مانند ویرگول، ثبت نام کنید و با انتشار محتوا به سایت خود لینک بدهید
  • در شبکه های اجتماعی معروف مانند لینکدین، توییتر و … لینک سازی را به صورت رایگان انجام دهید.
  • با کمک ابزارهایی مانند  MOZ، ALEXA و AHREF می توانید بک لینک های رقیبان خودتان را بررسی کنید و در سایت هایی که لینک ساخته اند، شما نیز بک لینک بگیرید. البته برای استفاده از این ابزارها باید یک حساب تجاری در آنها ایجاد کنید.

 

2. بک لینک بخرید!

یکی از رایج ترین روش های کلاه سیاه برای گرفتن بک لینک، خرید بک لینک است. در واقع شما می توانید به ازای پرداخت هزینه به وب سایت های پربازدید، یک مقاله در آن سایت منتشر کرده و به سایتتان بک لینک بدهید. این روش را رپورتاژ هم می گویند. البته برای این کار باید از سایت های معتبر و خوب استفاده کنید.

3. از تبادل لینک کمک بگیرید

این روش یکی از روش های قدیمی و در عین حال خطرناک لینک بیلدینگ است. در این روش شما با صاحب یک سایت صحبت می کنید و از او می خواهید که به شما لینک بدهد. در ازای این کار، شما هم از سایت خود به او لینک می دهید. سعی کنید به طور طبیعی و در صفحات مرتبط با موضوع سایتتان این کار را انجام دهید تا طبیعی تر جلوه کند. 

 

4. Pdf محتواهای خود را در وب سایت های مخصوص منتشر کنید

وب سایت های مختلفی وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای انتشار Pdf های خود استفاده کنید. شما می توانید از محتواهای پر بازدید خود pdf تهیه کنید و در این وب سایت ها منتشر کنید. برای این منظور کافی است در متن pdf خود لینک سایت خود را قرار داده و Pdf مورد نظرتان را در این نوع سایت ها منتشر کنید.

 

5. بک لینک از سوشیال بوکمارک ها بگیرید

وب سایت هایی که ترکیبی از شبکه های اجتماعی و وبلاگها هستند، در قالب سوشیال بوکمارک شناخته می شوند. در این دسته از سوشیال ها شما میتوانید در لایک و اشتراک گذاری محتوا و مطالب خود بپردازید و هم محتوای متنی خود را مانند وبلاگ ها با لینک سازی برای سایت خود منتشر کنید. مدیوم، ردیت و ویرگول از نمونه سوشیال بوکمارک های رایج داخلی و خارجی هستند. 

 

6. بک لینک از وب سایت های دایرکتوری بگیرید

دایرکتوری یا مرجع به وب سایت هایی گفته می شود که به طور تخصصی به معرفی وب سایت های فعال در یک حوزه خاص اقدام می نمایند. شما می توانید با ثبت سایت خود در دایرکتوری حوزه کاری خود از این دست سایت ها نیز بک لینک دریافت نمایید.

 

چرا باید برای سایت بک لینک بگیریم ؟

در سال 2000 میلادی، گوگل در برابر موتورهای جستجوی قدرتمندی مانند یاهو، وارد بازار شد. با اینکه گوگل نسبت به سایر موتورهای جستجوی دیگر، دیرتر وارد بازار شد، اما آنقدر قدرتمند عمل کرد که امروزه نشانی از رقبای قدیمی آن نیست. اما چرا گوگل نسبت به سایر موتورهای جستجو محبوبیت بیشتری پیدا کرد؟

گوگل طی این سال ها به کاربران خود ثابت کرده است که در مورد هر موضوعی، ارزشمندترین محتوا را نشان خواهد داد. در واقع گوگل همواره تلاش کرده است تا مطابق با نیاز کاربران خود، بهترین نتیجه را نمایش دهد. اهمیتی که گوگل به زمان و نیاز کاربران خود می دهد، یکی از دلایل اصلی موفقیت و محبوبیت گوگل است.

اما سوالی که مطرح می شود این است که، گوگل چطور یک محتوای با ارزش را تشخیص می دهد؟ 

یکی از معیار های مهم گوگل برای تشخیص یک سایت خوب، فاکتور بک لینک آن سایت است. همانطور که گفتیم بک لینک، لینکی است که از سایت های دیگر به شما داده می شود. در واقع گوگل می گوید : اگر سایت و محتوای شما با ارزش و معتبر باشد، سایر سایت ها قطعا به آن لینک خواهند داد. پس با توجه به آنچه گفته شد، می توان به این نتیجه رسید که حتی اگر محتوای سایت شما کامل و بی نقص باشد، اما لینکی از سایت های دیگر به آن داده نشده باشد، گوگل نیز آن را معتبر نمی داند.

البته الگوریتم های گوگل تغییرات زیادی کرده است. اما هنوز هم بک لینک یکی از مهم ترین معیار های گوگل برای افزایش رتبه یک سایت است. بنابراین شما به عنوان صاحب یک وب سایت، برای بهبود سئو و کسب رتبه بهتر در گوگل، مجبور هستید که برای لینک بیلدینگ اقدام کنید.

 

What-is-link-building-

 

آیا بک لینک backlink مزایای دیگری هم دارد؟

زمانی که کاربران سایت های دیگر، لینک محتوا یا سایت شما را آنجا ببینند، به احتمال خیلی زیاد بر روی آن کلیک می کنند. این کار می تواند در بیشتر مواقع، برایتان درآمد هم داشته باشد؛ چرا که کاربران تازه وارد به سایت شما، خدمات سایت را مشاهده می کنند و از شما خرید خواهند کرد.

 

تاثیر لینک بیلدینگ در برندسازی

لینک بیلدینگ می تواند تاثیر مثبتی در برندسازی شما داشته باشد. اما این اتفاق زمانی امکان پذیر است که وب سایت های معتبر و شناخته شده ای به شما لینک بدهند. برای این نوع از لینک سازی، گرفتن رپورتاژ آگهی بهترین گزینه خواهد بود. فرض کنید شما به عنوان یک کاربر عادی وارد یک وب سایت معتبر و شناخته شده شوید؛ سپس در مقاله ای از آن سایت، نام برند و یا محصولی را مشاهده کنید، قطعا برای کلیک کردن روی آن لینک ترغیب می شوید. چرا که به این وب سایت اطمینان کامل داشته و می دانید بی دلیل برندی را معرفی نمی کند.

به همین دلیل اگر شما از وب سایت های معتبر، پر بازدید و شناخته شده رپورتاژ آگهی بگیرید، قطعا به جذب مشتری و برندسازی خود کمک کرده اید.

از طرفی زمانی که با نام برند خودتان اقدام به لینک سازی کنید، گوگل اینطور تصور می کند که سایت شما در میان سایر کاربران محبوب بوده و برند شما را با سرعت بیشتری شناسایی می کند. هرچه برند شما در سطح اینترنت بیشتر شناخته شده و سرچ شود، میزان فروش و اعتبارتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

گوگل چطور بک لینک ها را تشخیص می دهد؟

گوگل با کمک ربات های خزنده یا crawler خود، سایت های مختلف را بررسی می کند. این ربات ها در سطح صفحات وب حرکت می کنند و اطلاعات سایت های مختلف را برای گوگل ارسال می کنند. از آنجایی که قدرت گوگل در پیدا کردن صفحات جدید کم است، این ربات ها از لینک های موجود در صفحات مختلف نیز استفاده می کنند. 

یعنی اگر یک سایت معتبر به شما لینکی داده باشد، زمانی که ربات های گوگل در حال بررسی آن سایت هستند، سایت شما را نیز بررسی خواهند کرد. پس می توان گفت اهمیت گوگل به بک لینک، تنها برای اعتبار بخشیدن به سایت شما نیست، بلکه برای راحتی ربات های خزنده خود نیز به بک لینک نیاز دارد.

 

برای گرفتن بک لینک، چه اصولی را باید رعایت کنیم؟ 

 

-

 

کمی قبل تر، به شما روش هایی را معرفی کردیم که بتوانید با آنها بک لینک بگیرید. اما در واقعیت لینک بیلدینگ آنقدر هم راحت نیست. در واقع گوگل منتظر نمی ماند که ما به هر روشی که می خواهیم، بک لینک بگیریم و رتبه سایتمان را افزایش دهیم. سوالی که مطرح می شود، این است که آخر بک لینک بگیریم یا نه؟ 

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که اگر از روش های کلاه سیاه استفاده می کنید، باید بسیار محتاطانه عمل کنید. اگر در انجام این راهکارها زیاده روی کنید یا بدون داشتن تجربه عمل کنید، نه تنها رتبه سایتتان افزایش نمی یابد، بلکه برخی صفحات شما نیز پنالتی می شود. در این زمان بهبود رتبه سئو و رفع این مشکل، به مراتب سخت از قبل خواهد بود.

با توجه به تجربه 15 ساله ای که در این زمینه کسب کرده ایم، به شما پیشنهاد می دهیم که برای گرفتن بک لینک، از یک سئو کار حرفه ای مشاوره بگیرید. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه نحوه گرفتن بک لینک، با مشاوران شهرکد در ارتباط باشید. در ادامه به نکات مهمی را برای نحوه ایجاد بک لینک گفته ایم :

 

1. به نوع بک لینک ها توجه کنید

  • تا جایی که امکان دارد از طریق کامنت ها بک لینک نسازید

  • تا زمانی که سایت شما قدرتمند نشده است، در منو، فوتر یا سایدبار دیگر سایت ها بک لینک نگیرید

  • در گرفتن بک لینک از شبکه های اجتماعی زیاده روی نکنید

  • تا حد امکان بک لینک را از محتوای سایر سایت ها بگیرید

  • اعتبار سایت بک لینک دهنده را در نظر بگیرید

 

2. از سایت های معتبر و شناخته شده لینک بگیرید

همانطور که گفتیم، بک لینک مشخص می کند که سایت و محتوای شما ارزشمند است یا نه. البته اگر سایتی که به شما لینک می دهد از نظر گوگل جایگاه خوبی نداشته باشد، گرفتن بک لینک از آن سایت، تاثیر منفی روی سئو سایت شما می گذارد. پس :

  • از سایت های معتبر و شناخته شده لینک بگیرید
  • از صفحه ای که تعداد زیادی بک لینک دیگر وجود دارد، لینک نگیرید
  • از وب سایت هایی که دائما به سایت های دیگر لینک میدهند، استفاده نکنید

 

3. به تعداد بک لینک ها توجه کنید

زمانی که تعداد بک لینک های شما به یکباره افزایش یابد، گوگل متوجه این امر می شود که خودتان برای لینک ساختن اقدام کرده اید. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، نکاتی را در نظر بگیرید :

  • از یک صفحه تعداد زیادی بک لینک نگیرید
  • بصورت پراکنده و طبیعی بک لینک بگیرید
  • در یک بازه زمانی کوتاه، تعداد زیادی بک لینک نگیرید
-

 

4. به انکر تکست لینک خود دقت کنید

انکر تکست در واقع متنی است که با آن به سایتتان لینک می دهید. برای انتخاب انکر تکست مناسب باید نکات زیر را در نظر بگیرید :

  • از نام برند یا آدرس صفحات خود استفاده کنید. برای اینکه لینک سازی شما طبیعی تر جلوه کند، از کلماتی مانند " اینجا" یا " کلیک کنید" استفاده کنید.
  • دائما با یک کلمه کلیدی اصلی بک لینک نگیرید
  • با کلمه کلیدی اشتباه به یک صفحه لینک ندهید
  • لینک های خود را با کلمات کلیدی نامنظم و متفاوت بدهید

 

5. به فالو و نوفالو بودن لینک‌ها دقت کنید

ساختار یک لینک از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. در ساختار یک لینک، تکه کد کوچکی وجود دارد که به عنوان NO-FOLLOW در لینک اضافه می شود. اگر لینکی که از یک سایت میگیرید، این تکه کد را در ساختار خود داشته باشد، در واقع سایت لینک دهنده به گوگل می گوید که اعتباری به این سایت نمی دهم و از نظر من تایید نشده است.

بنابراین برای گرفتن بک لینک، از سایت هایی استفاده کنید که این تکه کد را در لینک های خود ندارند. در غیر اینصورت بک لینک گرفته شده، تاثیر زیادی در سئو سایت ندارد. البته سعی کنید در بین لینک هایی که می گیرید، لینک نوفالو هم گاهی بگیرید تا طبیعی تر جلوه کند.

 

چه زمانی اقدام به گرفتن بک لینک کنیم؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهنتان را درگیر کرده باشد، این است که دقیقا از چه زمانی برای سایتمان بک لینک بگیریم؟ شما باید زمانی اقدام به گرفتن بک لینک کنید که سایتتان از همه لحاظ کامل باشد. اما کامل بودن یعنی چه؟

 خودتان را بجای گوگل قرار دهید، آیا سایت شما تمامی معیارهای یک وب سایت خوب و کاربر پسند را دارد؟ 

از نظر گوگل سایت هایی می توانند بک لینک دریافت کنند که: 

  • محتوای کامل، مفید و سئو شده، دارند
  • سئو داخلی خوبی داشته باشند
  • سایت هایی که با لانگ تیل مرتبط به حوزه کاری خود در گوگل رتبه داشته باشند

در صورتی که سایت شما دارای تمامی معیارهای بالا است، با رعایت اصولی که در ادامه می گوییم، به راحتی می توانید برای سایتتان بک لینک دریافت کنید.

نکات مهم برای شروع گرفتن بک لینک

  • در 1 تا 2 ماه اول برای سایت خود لینک سازی انجام ندهید.
  • اگر قدمت سایت شما زیر یک سال است، از بک لینک گرفتن زیاد و مداوم پرهیز کنید.
  • اگر در حوزه کاریتان رقبای زیادی دارید، پیشنهاد میکنیم پس از 3 ماه تولید محتوا، بک لینک گرفتن را آغاز کنید.

 

در پایان، اصول لینک بیلدینگ را رعایت کنید

در این محتوا روش های قانونی و غیرقانونی لینک بیلدینگ را به شما گفتیم. همچنین به شما یاد دادیم که با رعایت یک سری اصول، لینک ها را به صورت طبیعی و واقعی بگیرید. اما باز هم تاکید می کنیم که برای گرفتن بک لینک با یک مشاور سئو مشورت کنید تا در این زمینه دچار مشکل نشوید.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی