سئو سایت فروشگاهی

سئو سایت فروشگاهی

صاحبان فروشگاه های آنلاین، همه به دنبال راهی برای جذب مشتری و فروش بیشتر هستند. یکی از راه های افزایش ترافیک سایت فروشگاه آنلاین، سئو سایت فروشگاهی است. در ادامه نحوه سئو سایت فروشگاهی در سال 2021 و مزایای آن را بیان کرده ایم.

چرا سئو سایت فروشگاهی اهمیت دارد؟

سئو سایت فروشگاهی یعنی بهینه کردن سایت یا فروشگاه برای موتورهای جستجو با کمک تکنیک های مختلف. زمانی که اقدام به سئو سایت کردید، به مرور زمان میزان ترافیک سایت را افزایش خواهید داد. حال این ترافیک سایت چه تاثیری بر روی سایت شما دارد؟ حدود 44 درصد مردم دنیا برای خرید از سایت های فروشگاهی، ابتدا محصول خود را در اینترنت جستجو می کنند. زمانیکه ترافیک سایت شما با کمک سئو افزایش یافته باشد، در نتیجه این فروشگاه در نتایج اولیه گوگل نشان داده خواهد شد. همچنین 23 درصد از سفارشات آنلاین از طریق فروشگاه هایی انجام می گیرد که ترافیک بالایی داشته و در گوگل نمایش داده میشوند.

 

رعایت نکات سئو برای سایت فروشگاهی

اگر قالب سایت شما شخصی و یا اختصاصی است، برای اطمینان از سئو تکنیکال بودن سایت، آن را با ابزار w3schools validator بررسی کنید. سئو تکنیکال یعنی سایت شما از نظر ساختار اصلی و کد نویسی برای موتورهای جستجو قابل فهم باشد.

پس از آن که سایت خود را از نظر کد نویسی قالب بررسی کردید، باید نکات زیر را نیز انجام دهید:

  • نقشه سایت خود را در سرچ کنسول ثبت کنید. برای این کار به مطلب معرفی نقشه سایت به گوگل می توانید مراجعه کنید.
  • سرعت سایت را با ابزار هایی که در ادامه ذکر می کنیم بهینه کنید.
  • برای کاربر یک تجربه عالی ایجاد کنید، (UX) یا ظاهر سایت را بهینه کنید.
  • بین صفحات داخلی سایت لینک سازی اصولی و مرتبط انجام دهید.

 

مراحل سئو سایت فروشگاهی

 

-

سئو داخلی فروشگاه آنلاین

راه های زیادی برای سئو داخلی سایت فروشگاهی وجود دارد که در ادامه آنها را به طور مفصل بیان کرده ایم. اما رعایت نکات زیر نیز اهمیت دارد:

  • ساختار فروشگاه خود را بگونه ای طراحی کنید که انتقال از صفحه محصولات به صفحه اصلی به خوبی انجام شود.
  •  برای جلب اعتماد بیشتر مشتری، آدرس و تلفن فروشگاه خود را ذکر کنید.
  • اخذ اینماد هم به سئو سایتتان در طولانی مدت کمک زیادی می کند.

 

1.تحلیل رقیبان کاری

شاید بگویید کسب رتبه خوب در گوگل و رعایت اصول سئو برای موفقیت فروشگاه کافی است. اما باید بدانید که تحلیل رقیبان یکی از اصلی ترین کار ها برای بهتر کردن اصول کاریتان است. برای تحلیل کردن فعالیت رقیبان، باید کلمات کلیدی استفاده شده در سایت فروشگاهی آن ها، تعداد بک لینک ها، سایت هایی که از آن ها بک لینک گرفته اند و ...را بررسی کنید. برای تحلیل میتوانید از ابزار های رایگانی مانند پیشنهادات گوگل، گوگل ترندز استفاده کنید. همچنین برای بررسی بک لینک های رقیبان می توانید از سایت رنک سیگنال کمک بگیرید.

 

2. پیدا کردن کلمات کلیدی

کاربران فضای اینترنت، همیشه از کلمات خاصی در جستجو های خود استفاده میکنند. شناختن این کلمات، باعث میشود شما در مطالب فروشگاه خود مانند توضیحات محصول، نام محصول و … از کلمات مناسب استفاده کنید. بدون استفاده از کلمات کلیدی، امکان بهینه سازی صفحات محصول و فروشگاه وجود ندارد.

روش های مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد که در ادامه بهترین روش های پیدا کردن کلمات کلیدی برای سئو سایت فروشگاهی را خواهیم گفت:

1. پیدا کردن کلمات کلیدی از طریق پیشنهادات گوگل

در این روش کافیست عبارت مورد نظرتان را در گوگل سرچ کنید. طبق تصویر زیر می توانید نمونه های بیشتری از کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کرده و از آن استفاده کنید. همچنین با کلیک روی هر یک از این کلمات، باز هم نمونه های بیشتری به شما پیشنهاد خواهد شد.

-

2. استفاده از وب سایت های آنالیز سئو

شما می توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با سایت فروشگاهیتان از سایت های آنالیز سئو استفاده کنید. این وب سایت ها علاوه بر معرفی کلمات کلیدی، میزان رقابتی بودن آنها، حجم سرچ روزانه و سختی هر کدام را نیز به شما خواهند گفت.

اما متاسفانه بسیاری از امکانات مفید این وب سایت ها پولی بوده و یا باید با آیپی غیر از ایران به سایت وارد شوید. از بهترین سایت ها در این زمینه می توان به سایت SEMrush اشاره کرد. اگر ابتدای راه هستید، استفاده از کلمات کلیدی با حجم جستجوی روزانه بالا و درصد سختی کم، گزینه بهتری برای شما خواهد بود. 

 

 3. استفاده از ابزارهای جستجو کلمات کلیدی

همچنین شما می توانید برای بررسی کلمات کلیدی جدید میتوانید از سایت های زیر کمک بگیرید:

keywordtool.io

kwfinder.com

 برای اینکه بتوانید دسته بندی محصولات خود را با کلمات کلیدی انجام دهید، بهتر است به سایت دیجی کالا مراجعه کنید. شاید بگویید که دیجی کالا رقیب من است، اما تحلیل رقبا یکی دیگر از موارد سئو سایت فروشگاهی بود. زمانی که به سایت دیجی کالا مراجعه کردید با توجه به محصولات خود اقدام به جستجو کنید. سپس ببینید برای مثال پیراهن مردانه پشمی را با چه کلمات کلیدی دیگری در فروشگاه خود استفاده کرده است. همچنین این موضوع را نیز بررسی کنید که هر محصول را در چه دسته ای و با چه عنوانی قرار داده است.

 

4. استفاده از پیشنهادات دیجی کالا

شاید بتوان گفت دیجی کالا یکی از رقبای اصلی سایت های فروشگاهی است؛ در نتیجه تحلیل و بررسی آن می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند. یکی از روش های پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاریتان، مراجعه به قسمت جستجوی محصول دیجی کالا است. فرض کنید که می خواهید کلمات مربوط به " غذای گربه " را پیدا کنید. کافیست در قسمت جستجو سایت دیجی کالا این عبارت را وارد کرده و لیستی از کلمات مرتبط را مشاهده کنید.

شما می توانید از پشنهادات دیجی کالا در طول محتوای محصول، توضیحات، بخش وبلاگ و حتی دسته بندی های خود استفاده کنید.

 

3. عنوان و توضیحات متا را بهینه کنید

عنوان صفحات سایت فروشگاهی شما و توضیحات متا هر صفحه می تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتری داشته باشد. شما باید در عنوان و توضیحات متای هر صفحه کلمات کلیدی مرتبط با همان صفحه را استفاده کنید. البته استفاده از کلمات کلیدی دم دراز یا طولانی، برای عنوان گزینه بهتری خواهند بود.

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه در عنوان و توضیحات متا، این اطمینان را به گوگل و مشتری می دهد که این صفحه دقیقا به همین موضوع سرچ شده پرداخته است. استفاده از کلماتی مثل بهترین، ارزان ترین، ارسال رایگان، فروش فوق العاده و .. می تواند تاثیر چشمگیری در نرخ کلیک محتوا داشته باشد.

 

 

4. انتخاب URL های کوتاه و کاربرپسند

سعی کنید آدرس هر صفحه از سایت فروشگاهیتان را متناسب با موضوع آن صفحه انتخاب کنید. هر چه آدرس یک صفحه کوتاه تر و دارای کلمات کلیدی باشد، احتمال دیده شدن آن در گوگل نیز بیشتر خواهد بود. 

بهتر است آدرس هر بخش از سایت فروشگاهی به شکل زیر باشد؛ به این ترتیب تاثیر مثبتی در سئو سایت فروشگاهی و رضایت کاربر خواهد داشت.

 صفحه دسته بندی : نام دسته بندی/ آدرس سایت 

 صفحه زیر مجموعه : نام زیر مجموعه/ نام دسته بندی/ آدرس سایت

آدرس صفحه محصول : نام محصول/ نام زیر مجموعه/ نام دسته بندی/ آدرس سایت

 

5. استفاده از تصاویر با کیفیت و یونیک

شما باید برای هر بخش از سایت فروشگاهی خود تصاویر مرتبط، با کیفیت و یونیک استفاده کنید. تصاویر می توانند کاربران سایت را به خرید ترغیب کنند و به ظاهر سایت شما زیبایی ببخشند. تصاویر یک سایت زمانی می توانند در سئو سایت فروشگاهی تاثیر گذار باشند که نام و متن جایگزین یا برچسب alt مناسبی برای آنها گذاشته شده باشد. شما می توانید اطلاعات بیشتر در این باره را در مطلب " تگ Alt تصاویر چیست؟ " مطالعه کنید.

در واقع نام و برچسب alt یک تصویر بیانگر موضوع آن تصویر می باشد. به عنوان مثال اگر محتوای سایت فروشگاهی شما در مورد کفش کوهنوردی است، باید نام و متن جایگزین تصویر نیز به این موضوع مرتبط بوده و کلمه کلیدی همین حوزه باشد.

همچنین سعی کنید از تصاویر با کیفیت و در عین حال با حجم کم استفاده کنید. در محتوا " بهترین افزونه های بهینه سازی تصاویر " افزونه های کاربردی زیادی را به شما معرفی کرده ایم. همچنین شما می توانید در محتوا " انتخاب بهترین تصاویر برای محصولات فروشگاه آنلاین " نحوه پیدا و آماده کردن تصاویر با کیفیت را مطالعه کنید. 

 

6. افزایش سرعت سایت فروشگاهی

یکی از نکات مهم در جذب مشتری، افزایش سرعت وبسایت است. کاربران زیادی زمانی که با کندی صفحات سایت روبرو میشوند، کلافه شده و از خرید خود منصرف میشوند. در نتیجه باید سعی کنید سرعت لود صفحات سایت فروشگاهی را افزایش دهید. برای این کار در ابتدا تصاویر محصولات را بهینه کنید.  

 

 

 

7.استفاده کاربری آسان

ظاهر سایت شما نیز باید بهینه باشد. تنها تصاویر محصولات مهم نیست، بلکه جستجوی سریع و راحت کاربر نیز اهمیت زیادی دارد. محصولات باید در دسته های صحیح قرار گرفته باشند. برای مثال زمانی که کاربر کلمه پیراهن را در نوار جستجو سایت شما وارد می کند، نباید یک پیرهن مردانه به او نشان داده شود، بلکه باید دسته بندی پیرهن ها که می تواند در انواع مردانه، زنانه و ... هست به او نشان داده شود.

 

8. تولید محتوا ویدیویی

تولید محتوای ویدیویی نسبت به تولید محتوای متنی و تصویری، مدت زمان بیشتری کاربر را در یک صفحه نگه میدارد. از آنجایی که مشتریان در خرید آنلاین امکان مشاهده و لمس محصولات را از نزدیک ندارند، با تولید محتوای ویدیویی می توانید این تجربه را بصورت آنلاین برای آنها فراهم کنید. می توانید از نحوه کارکردن محصول، تست آن و یا کاربردهای دیگر محصول ویدیو تهیه کنید.

 

9. وبلاگ نویسی

همانطور که میدانید در یک سایت فروشگاهی امکان تولید محتوا محدود بوده و تنها برای توضیحات محصولات می توان تولید محتوا انجام داد. اما از آنجایی که تولید محتوا می تواند شما را پادشاه کند، وبلاگ نویسی سایت فروشگاهی نقش مهمی در سئو و رتبه سایت شما دارد.  در مطلب ضرورت داشتن وبلاگ برای فروشگاه اینترنتی می توانید مزایا و نحوه ایجاد وبلاگ را مطالعه کنید. همچنین شما می توانید در بخش مقالات فروشگاه خود مطالب مرتبط با نوع محصولات را منتشر کنید و یا ایده های خلاقانه استفاده از محصولات را در آن قرار دهید. در نتیجه با تولید محتوا در قسمت وبلاگ و با رعایت اصول سئو می توانید بازدید سایت خود را افزایش دهید.

 

10. توضیحات صفحات محصول و دسته بندی ها مهم است

اما در ادامه نکات کلیدی را نیز می گوییم:

  • در توضیحات محصول از کلمات کلیدی مرتبط با محصول استفاده کنید
  • به نحوی توضیحات را بنویسید که جای هیچ سوال و ابهامی در ذهن مشتری نماند
  • ویژگی ها و مزایای اصلی محصول را حتما بنویسید
  • نحوه استفاده از محصول را در توضیحات ذکر کنید
  • نحوه ارسال، بسته بندی محصولات و همچنین لوازم جانبی همراه محصول را نیز بنویسید
  • از آنجایی که برای هر کلمه ای که کاربر سرچ می کند، ممکن است نتایج مختلفی نشان داده شود، بهتر است برای هر محصول و صفحه سایت محتوای مرتبط و اصولی تولید کنید

 علاوه بر نوشتن توضیحات برای هر محصول، باید برای هر دسته بندی نیز محتوای مفید، با طول مناسب و دارای کلمات کلیدی نیز آماده کنید.

 

11. بررسی لینک های شکسته

لینک های شکسته در واقع یک امتیاز منفی برای سایت به حساب می آید. برای جلوگیری از لینک های شکسته باید آدرس صفحات خود را با دقت انتخاب کنید و سعی کنید در آینده نیز آن ها را تغییر ندهید. زمانی که آدرس یک صفحه تغییر می کند، کاربران با صفحه 404 روبه رو می شوند. همین مسئله نه تنها کاربران را ناراضی می کند، بلکه رتبه شما در کلمات کلیدی مربوط به آن صفحه نیز از دست خواهد رفت.

 

12. هر URL برای یک کلمه کلیدی

-

کلمات کلیدی در سئو سایت نقش مهمی دارند. اما این را هم باید در نظر بگیرید که نباید یک آدرس چندین کلمه کلیدی را در بربگیرد. به طور کلی شما می توانید برای هر صفحه سه کلمه کلیدی استفاده کنید. برخی تا 7 کلمه را نیز مجاز می دانند، اما بهترین راه، استفاده کمتر همه کلمات کلیدی در یک صفحه است. سعی کنید به جای استفاده از چندین کلمه کلیدی در یک صفحه، از پر جستجو ترین آنها چندین بار استفاده کنید.

همچنین زمانی کلمات کلیدی به سئو سایت شما کمک خواهند کرد که بدون تغییر از آنها استفاده کنید. افزودن یا حذف کردن یک یا چند سیلاب به آنها سبب می شود دیگر آنها کلمه کلیدی نباشند.

 

13. لینک سازی داخلی بین صفحات مختلف سایت فروشگاهی

شما می توانید در بخش وبلاگ سایت خود، کاربر را به خرید محصولی ترغیب کرده و به صفحه آن لینک دهید؛ برعکس این موضوع هم می تواند به شما کمک کند، کافیست برای یک محصول محتواهای مختلف تولید کرده و از صفحه آن به محتوا لینک بدهید.

پیشنهاد ما سفارش طراحی سایت اختصاصی با تکنولوژی دات نت است که قابلیت لینک سازی در آن قرار دارد

 

14. برای صفحات مختلف اسکیما بگذارید

اسکیما زبان نشانه گذاری است که به گوگل کمک می تواند تا یک محتوا را بهتر شناسایی و درک کند. .

 

15. امکان ثبت نظرات کاربران

نظرات کاربران حتی اگر منفی هم باشد، می تواند در جلب اعتماد مشتری موثر باشد. چرا که مشتری احساس می کند که هدف شما تنها فروش محصول نیست و جلب رضایت و رفع نیاز کاربر نیز جزو اهداف شما می باشد. اگر فروشگاه شما تازه تاسیس باشد، کاربران تازه وارد با دیدن رضایت سایر مشتری ها و نحوه پاسخ دهی شما به آنها، برای خرید ترغیب خواهند شد.

-

15. حذف زامبی پیج ها و صفحات کم بازدید سایت

یکی از مشکلاتی که در طول زمان برای سایت های مختلف به وجود می آید، زیاد شدن تعداد صفحات سایت است. این مشکل می تواند روند بهینه شدن سایت را برای صاحبان فروشگاه اینترنتی سخت کند. اما چرا این مشکل به وجود می آید؟

تعداد محصولات فروشگاه های اینترنتی به مرور زمان زیاد خواهد شد؛ برخی از این محصولات هر کدام رنگ و مدل مختلفی دارند که باید برای هر یک از آنها صفحات و URL های متفاوتی ایجاد شود. زمانی که این محصولات افزایش پیدا کند، تعداد این صفحات نیز بیشتر شده و مدیریت و رسیدگی به محتواهای آنها نیز سخت خواهد شد. در نتیجه شما یک سایت فروشگاهی با تعداد بسیار زیادی از صفحات بلا استفاده و به اصطلاح زامبی پیج خواهید داشت.

اما چطور از این اتفاق جلوگیری کنیم یا چطور این صفحات را بهینه کنیم؟

ابتدا صفحاتی که مدت زیادی بازدید نداشته و فروشی از آنها ندارید را حذف کنید؛ یادتان باشد که آدرس آنها را به مرتبط ترین صفحه از سایت ریدایرکت کنید. سپس برچسب های فروشگاهتان را به دقت بررسی کنید. برچسب های سایت فروشگاهی علاوه بر اینکه در سئو سایت می توانند تاثیر مثبتی داشته باشند، از جهاتی به ضرر سایت هم خواهند بود.

اگر برچسبی دارید که صفحه آن هیچ مطلب مفیدی ندارد، آن را حذف کنید؛ چرا که با این کار فقط بودجه خزش گوگل را از دست خواهید داد.

 

17. محتواهای تکراری حذف کنید

محتواهای تکراری توسط الگوریتم پاندا شناسایی شده و می تواند شما را جریمه کند. البته شما می توانید با استفاده از تگ کنونیکال، از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. فرض کنید شما در فروشگاه خود یک پیراهن مردانه با برندی خاص را دارید که برای هر رنگ از این پیراهن صفحه ای جداگانه در نظر گرفته شده است.

این صفحات به عنوان محتواهای تکراری در سایت شما شناخته خواهند شد؛ برای حل این مشکل باید در تمامی صفحاتی که بازدید نداشته و محتوای تکراری در آنها قرار دارد، تگ noindex قرار دهید. علاوه بر این تگ، باید از تگ کنونیکال نیز در آنها استفاده کنید.

با این کار به گوگل می گویید که با این صفحات تکراری مانند یک صفحه با محتوای یونیک رفتار نکند. به این ترتیب توسط الگوریتم پاندا جریمه نخواهید شد.

 

سئو خارجی سایت

موارد گفته شده مربوط به سئو داخلی یک سایت بود. اما سئو داخلی به تنهایی کافی نیست.  بک لینک گرفتن و سوشیال سیگنال دو راه مهم برای سئو خارجی سایت است.  سئو خارجی زمانی نتیجه می دهد که نکاتی که در ادامه بیان کرده ایم را رعایت کنید. 

  • در سایت های مرتبط با کسب و کار خود لینک بگیرید.
  • همه لینک ها را به یک صفحه ندهید.
  • از سایت های اسپم لینک نگیرید.
  • همه لینک ها را فالو نگرید، کمی طبیعی رفتار کنید.
  • ناگهانی تعداد زیادی لینک نگیرید.

 

1.سوشیال سیگنال

سوشیال سیگنال یعنی چه؟ یعنی بازخوردی که کاربران نسبت به پست شما در شبکه های اجتماعی داشته اند. در این روش گوگل بازخورد کاربران را در شبکه های اجتماعی نسبت به شما بررسی می کند و در صورت دریافت سیگنال های مثبت از جانب کاربران مانند لایک، کامنت ویا ذخیره کردن پست رتبه سایت شما را افزایش می دهد.

 

2. گرفتن بک لینک خوب

برای گرفتن بک لینک با کیفیت باید دقت زیادی داشته باشید. بک لینک گرفتن از هر سایتی و با هر کلمه ای، نه تنها به بهبود سایت شما کمکی نمیکند، بلکه ممکن است از سمت گوگل جریمه شوید و رتبه شما کاهش پیدا کند. همانطور که گفتیم، کلمات کلیدی فروشگاه اینترنتی خود را شناسایی کرده و با کمک آن ها، در سایت های معتبر و مرتبط با موضوع کارتان بک لینک بگیرید. 

 

 

مزایای سئو سایت فروشگاهی 

 

افزایش ترافیک دائمی سایت

کاربران یکی از اصلی ترین عوامل برای بقای فروشگاه اینترنتی شما می باشند. ممکن است همه کاربران به مشتری برای شما تبدیل نشوند، اما افزایش حجم کاربرانی که به سایت شما سر میزنند، در رتبه سایت و موفقیت آن نقش مهمی دارد. به همین دلیل بهینه سازی صحیح سایت، باعث افزایش طبیعی ترافیک سایت شده و به مرور زمان مشتری های دائمی و زیادی را به همراه خود دارد.

 

-

صرفه جویی در هزینه ها

پیش از این صاحبان کسب و کار ها برای معرفی خود، هزینه زیادی را صرف تبلیغات می کردند، که اکثر اوقات نتیجه دلخواه نداشت. با بهینه سازی سایت، بدون نیاز به صرف هزینه زیاد برای تبلیغات، بازاریابی کنید و در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید. یکی از مزایای این روش این است که با سئو کردن یک سایت فروشگاهی برای مدت طولانی رتبه شما حفظ خواهد شد در حالی که با تبلیغات بلافاصله پس از قطع هزینه تبلیغات، بازدید شما افت خواهد کرد.

 

شناخته شدن فروشگاه اینترنتی

با کمک سئو، سایت فروشگاهی شما در نتایج گوگل در صفحات اول نشان داده میشود. همین موضوع سبب شناخته شدن فروشگاه اینترنتی شما و برند شدن سایتتان میشود و کاربران زیادی به سایت شما سر میزنند. فرض کنید شما فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی دارید، زمانی که سایت شما به خوبی سئو شده باشد، هربار که کاربر کلمه ای را مربوط به لوازم خانگی جستجو کند، سایت شما به او نشان داده میشود. همین مسئله باعث میشود، آن ها به مشتری فروشگاه تبدیل شوند. علاوه بر سئو خوب، انتخاب فروشگاه سازی که قابلیت سئو داشته باشد نیز تاثیر زیادی در شهرت سایت فروشگاهی دارد. فروشگاه ساز شهرکد با بهترین امکانات قابلیت سئو و بهینه سازی را با انواع ابزار ها و روش های جدید دارد.

 

 

خدمات سئو سایت فروشگاهی

بیشتر روش های گفته شده برای سئو سایت فروشگاهی را خودتان می توانید انجام دهید. اما اگر وقت کافی ندارید و یا میخواهید اصولی تر سایت فروشگاهی خود را بهینه و سئو کنید، از مشاوره سئو سایت فروشگاهی کمک بگیرید. شرکت های زیادی وجود دارند که خدمات سئو سایت را به شما ارائه میدهند و در بهبود رتبه سایت به شما کمک میکنند. شرکت دارای تیم تخصصی سئو، در زمینه سئو و بهینه سازی فروشگاه شما، به شما کمک میکند.

سفارش طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی